Gå til innhold

Når synes du det er OK at folk ringer? Om morgenen og kvelden

Anbefalte innlegg

Skrevet

I ukedagene (jeg jobber skift og noen ganger senvakter og sover da lengre): kl 9-10. Tar ikke tlf før. Liker ikke tlf tidlig på morgenen mens jeg steller meg eller er på vei til jobb. Er ikke før i 9-10tiden på jobb jeg har mulighet til å ta tlf/ringe opp igjen. 

På kvelden: til senest kl 2230. 

I helgene mellom kl 11-2300. 

Anonymkode: eeb47...6f2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er vant med at en ikke skal ringe etter kl. 21. Om morgenen: når du vet at vedkommende er våken, og det vil jo variere etter livssituasjon, arbeid etc. Men bare om samtalen er helt nødvendig, så klart. Vanlig slarv må en vente med til etter arbeidstid,

• Liker 5
Skrevet

ikke før 10 på hverdager, og ikke før 12 i helgene!

Anonymkode: b830e...cfd

• Liker 3
Skrevet

Mulig jeg er litt sær på dette området.

9 - 16 er greit for praktiske telefonsamtaler ang. jobb, avtaler osv. Jeg har likevel lyd på mobilen min fra 8 om morgenen sånn i tilfelle noen trenger å få tak i meg før, og et par personer/bedrifter gjør jeg et unntak for om de ringer på kvelden også.

Jeg liker ikke at enkelte i familien ringer tidlig på dagen "bare for å snakke", det kan godt vente til etter ordinær arbeidstid.

Jeg liker heller ikke å bli oppringt etter 19, senest 20. Har et par jeg alltid svarer uansett, de andre kan vente eller sende melding om det virkelig skulle være noe. Setter mobilen på lydløs når jeg legger meg, sånn i ti-tiden.

I grunn synes jeg det er en uting at folk forventer man skal være øyeblikkelig tilgjengelig bare fordi man har mobil. Liker å ha min på lydløs og legge den fra meg med mindre jeg venter på en samtale. Det går jo an å sende en melding, og la den andre svare når det passer.

Nesten så jeg savner hustelefon. :fnise:

Anonymkode: 11741...68e

• Liker 5
Skrevet

Har en travel morgen, så ikke før 11, og ikke etter 21.00 på kvelden

Anonymkode: 76b66...6d4

• Liker 1
Skrevet

Kommer helt an på. Om man ringer "bare for å snakke" får det bli etter arbeidstid. Jobbrelaterte samtaler i arbeidstiden. Ellers mellom 9 og 21 i helgen. Men når det er sagt, det går an å sende en sms. 

• Liker 1
Skrevet

Mellom 10 og 22. 

Skrevet

I "gamle dager" het det ingen telefoner før kl 8, eller etter kl 22. 
De fleste privatsamtalene ble tatt mellom kl 17 og 22, på grunn av tellerskrittene.

Jeg synes dette er en grei tommelfingerregel, men tommelfingerregler passer sjeldent alle, og da må man avtale unntakene individuelt.

Anonymkode: e4fd0...4a5

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I ukedagene (jeg jobber skift og noen ganger senvakter og sover da lengre): kl 9-10. Tar ikke tlf før. Liker ikke tlf tidlig på morgenen mens jeg steller meg eller er på vei til jobb. Er ikke før i 9-10tiden på jobb jeg har mulighet til å ta tlf/ringe opp igjen. 

På kvelden: til senest kl 2230. 

I helgene mellom kl 11-2300. 

Anonymkode: eeb47...6f2

Syns ikke det er greit at folk ringer i det hele tatt jeg. Men jeg liker ikke telefon. Har ikke tlf skrekk, liker bare ikke å prate i tlf. Er det noe kan de sende mld, så svarer jeg når jeg har tid. Selv om jeg har tlf, er jeg ikke tilgjengelig 24/7 :) Ringer arbeidsgiver, lege osv så svarer jeg jo, men ellers kan det vente..

• Liker 4
Skrevet

Jeg liker heller ikke at de ringer i det hel tatt. Syns ringing er en utging så lenge vi har andre metoder å komme i kontakt med hverandre på. Tar aldri telefonen etter kl 21 hvis jeg ikke vet hvem det er. 

Anonymkode: 63500...e05

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt ei venninne som ringte opptil tre lange telefonsamtaler pr. dag. Hun hadde ikke noe spesielt å si, hun bare kjedet seg sånn. Jeg gidder ikke det mer og tar ikke telefonen før ni om morgenen og etter seks om kvelden. Hvis folk vil noe veldig viktig får de sende en melding, så vurderer jeg selv om det er viktig nok til å ringe dem opp. 

Anonymkode: b0709...306

• Liker 1
Skrevet

Før jobb (7.30-9) synes jeg det er unødvendig å ringe hvis ikke det er noe helt spesielt viktig.
Mens jeg er på jobb: Kun viktige beskjeder ang sykt barn på skole, beskjed fra barn som er alene hjemme o.l
Etter jobb (16) og frem til 20 er ok. 
Etter 20 svarer jeg ikke, med mindre personen har sendt meg en melding og spurt om det er greit å ringes.
Foretrekker meldinger. Hater lange telefonsamtaler.
En kollega ringer meg gjerne kl 22 for å snakke i 30 min om noe vi kan snakke om neste dag.. Så sier bare nei når hun spør om hun kan ringe.

Anonymkode: 10537...8d8

• Liker 1
Skrevet

Mine venner vet at de kan ringe meg 24/7 om det er noe - Sist gang noen ringte meg 03.30, var fordi ei var havnet på legevakten, depresjoner og slikt..
Men så vet de også, tar jeg ikke telefon; Så er jeg mest sannsynlig på jobb, eller har slått av lyden på mobilen, men ringer alltid opp igjen.

• Liker 1
Skrevet

Anonymkode: 013fc...58a

• Liker 1
Skrevet

Folk ringer hele døgnet. Har felles jobb/privattelefon, og både jobber med og har bekjente i ulike tidssoner. 

Derfor er ikke-forstyrr (nattfunksjonen) gull. Min er på 23.00 - 7.00, uavhengig av hvilken tidssone jeg er i. Da slipper jeg å våkne av telefonen. Familie og nære venner ligger selvfølgelig inne som favoritter, og når meg hele døgnet. 

Irritere meg over NÅR det ringer gidder jeg ikke. Begynner noen å prate om noe jobbrelatert som kan vente til neste dag foreslår jeg bare at vi kan ta det da i stedet. Og passer det ikke meg å ta telefonen så tar jeg den ikke. Med 30-50 telefoner i døgnet hadde det blitt veldig slitsomt å hisse seg opp... 

Og jeg hater folk som sender melding i stedet for å ringe. Med mindre det er snakk om korte beskjeder som ikke krever toveis kommunikasjon. 

Anonymkode: 71bb4...25a

• Liker 3
Skrevet

Kommer an på hva det gjelder, om det er noe viktig er jeg mer fleksibel. Men generelt på hverdager mellom 17-21 og i helgene mellom 11-23

Anonymkode: 259df...3ad

Gjest Axl Rose
Skrevet

Når jeg er våken. For min del kan folk ringe til 3 på natta. 

Skrevet

Ring meg egentlig når som helst, om jeg ser telefon blir den nok tatt, ser jeg den ikke eller mot formodning ikke hører vibrasjonen, da blir den ikke tatt. Hatt alle telefoner på lydløs siden jeg 2009 :D

Anonymkode: 52ec1...e2c

Skrevet

Jeg synes mellom 09-22 er greit å ringe. Tidligere/senere kan man sende melding først

Anonymkode: 420c7...5cb

Skrevet

Liker ikke at folk ringer i det hele tatt! Bare hvis det er noe veldig viktig,  som ulykke eller sykdom. Hater  å snakke i telefonen, og synes egentlig aldri det passer. Snakker litt med familiemedlemmer i helgene når jeg har fri, men midt i uka orker jeg ikke å svare. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...