AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #1 Skrevet 11. oktober 2017 Fjernet mandlene mine i går, og formen er helt ok. Føles ut som en halsbetennelse, men kanskje det blir værre om noen dager? Jeg er veldig redd for å få noe typ blødninger, men håper at jeg ikke får det siden jeg er forsiktig med aktivitet og hva jeg spiser (spist potetmos, yoghurt og lollipop frem til nå) Hvor lang tid tok det fra operasjon til såret var grodd hos dere? Hadde dere noen komplikasjoner etter operasjonen? Hva spiste dere? Anonymkode: 2fff9...c00
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #2 Skrevet 11. oktober 2017 Noen som har tips eller råd? Er så redd for å spise eller drikke noe særlig mtp fare for å få blødning.. Anonymkode: 2fff9...c00
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #3 Skrevet 11. oktober 2017 Jeg spiste relativt normalt, bortsett fra at jeg unngikk ting som kunne være skarpt (knekkebrød, toast osv). Fikk mer smerter etter en uke, da begynner det å gro for fullt. Hold meg i ro, men gikk på butikken feks, det er fysisk anstrengende aktiviteter man skal passe seg for. Ang smertestillende, ta de FØR du begynner å få vondt så du unngår de værste smertetoppene jeg hadde en biiiiteliten blødning første natta (som om man blør i tannkjøttet), etter det ingenting. Det går som regel helt fint detta ☺️ Spis det som føles bra for halsen. Anonymkode: a4eb2...a1c 1
Emmelise Skrevet 11. oktober 2017 #4 Skrevet 11. oktober 2017 Gubben levde på saftis den første tiden. Stille og rolig gikk vi over til suppe og vannmelon smoothie. Han var alikevel uheldig og måtte hentes av ambulansen da han begynte å blø. Og brakk seg over legen da han kom frem Han skjønte fort hvorfor legen hadde frontkappe og beskyttelsesbriller på :D Sykemeldt i 2 uker, spiste nogelunde normalt etter 3 uker.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #5 Skrevet 11. oktober 2017 Akkurat nå, Emmelise skrev: Gubben levde på saftis den første tiden. Stille og rolig gikk vi over til suppe og vannmelon smoothie. Han var alikevel uheldig og måtte hentes av ambulansen da han begynte å blø. Og brakk seg over legen da han kom frem Han skjønte fort hvorfor legen hadde frontkappe og beskyttelsesbriller på :D Sykemeldt i 2 uker, spiste nogelunde normalt etter 3 uker. Way to go! Bra å skremme en person som allerede er bekymret! Anonymkode: a4eb2...a1c
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #6 Skrevet 11. oktober 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Way to go! Bra å skremme en person som allerede er bekymret! Anonymkode: a4eb2...a1c Man må da få skrive som det er, hun sa jo det gikk bra. Hvis man ikke vet ting kan gå galt da kan man bli helt handlingslammet når ting skjer da man ikke er forbereedt. Anonymkode: efd0b...8c9 3
Emmelise Skrevet 11. oktober 2017 #7 Skrevet 11. oktober 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Way to go! Bra å skremme en person som allerede er bekymret! Anonymkode: a4eb2...a1c Det gikk jo fint. Begynner man å blø så finner du fram isbiter og ringer ambulansen. De henter deg og tar deg med til en medisinsk fagperson som kikker på deg og passer på at det går bra. I tillegg får du kanskje et opphold på Case del Sykehus en natt eller to før du reiser hjem igjen. Han DØDE ikke. Christ azz... 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #8 Skrevet 11. oktober 2017 1 minutt siden, Emmelise skrev: Det gikk jo fint. Begynner man å blø så finner du fram isbiter og ringer ambulansen. De henter deg og tar deg med til en medisinsk fagperson som kikker på deg og passer på at det går bra. I tillegg får du kanskje et opphold på Case del Sykehus en natt eller to før du reiser hjem igjen. Han DØDE ikke. Christ azz... 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man må da få skrive som det er, hun sa jo det gikk bra. Hvis man ikke vet ting kan gå galt da kan man bli helt handlingslammet når ting skjer da man ikke er forbereedt. Anonymkode: efd0b...8c9 Greit nok, men jeg tror faktisk Ts er såppas oppegående at h*n veit at det er lurt å ringe lege hvis man begynner å blø. Uten at folk skal prøve å skremme mer. Anonymkode: a4eb2...a1c
Mippi Skrevet 11. oktober 2017 #9 Skrevet 11. oktober 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Greit nok, men jeg tror faktisk Ts er såppas oppegående at h*n veit at det er lurt å ringe lege hvis man begynner å blø. Uten at folk skal prøve å skremme mer. Anonymkode: a4eb2...a1c Noen folk takler å høre hva som KAN skje uten at vi blir mer nervøse av den grunn. Det verste for meg er når jeg skal gjøre ting jeg gruer meg til og folk bare fnyser det bort og sier 'neeeida, det gjør ikke vondt, det går heilt fint'. Så går man helt uforberedt inn i en situasjon og forventer at det skal gå bedre enn det gjør. Da er det bedre å vite at det som eventuelt skjer er normalt, og man vet bedre hva man skal gjøre fordi man har forberedt seg. 1
Nuttery Skrevet 11. oktober 2017 #10 Skrevet 11. oktober 2017 Jeg spiste mye gelé, eplesaus, suppe uten biter osv de første par dagene, så gikk jeg over til mykere bakevarer etc. fikk heldigvis Oxycodone som smertestillende (ca samme som Oxynorm/oxycontin i tablettform), så levde på en grei rus de to ukene der. 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #11 Skrevet 11. oktober 2017 Har mora mi boende hos meg et par dager, da dette var streng beskjed fra legen. Så om det skulle skje noe så har jeg noen som kan ringe for meg. Jeg har spist potetmos, yoghurt og saftis hittil. Drukket vann og Cola Zero. Cola Zero er litt leverød for meg disse dager, da alt annet jeg spiser er kjedelig. Sitter i sengen nå og er sykt lysten på en bakt potet eller taco, men skal greie meg og vente i 1 uke ca. Kanskje det å drikke brus heller ikke er så bra mtp slim? Men, det er den eneste kosen jeg har nå Anonymkode: 2fff9...c00
mereo Skrevet 11. oktober 2017 #12 Skrevet 11. oktober 2017 Jeg spiste myk mat og kald/lunken mat i en lang periode etterpå. Spis is! og husk medisinene som du har fått, så går det nok bra. 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #13 Skrevet 11. oktober 2017 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Greit nok, men jeg tror faktisk Ts er såppas oppegående at h*n veit at det er lurt å ringe lege hvis man begynner å blø. Uten at folk skal prøve å skremme mer. Anonymkode: a4eb2...a1c Dette er ikke skremsel, men realitet. Etter en mandeloperasjon bør man ikke være alene de første dagene. Det er slett ikke sikkert man greier eller rekker ringe noe sted som helst om man får styrtblødning. En jeg kjenner var alene hjemme og greide så vidt å krype over gangen og banke på hos naboen mens blodet fosset ut av munnen hans. Hadde ikke naboen vært hjemme hadde han ikke overlevd. Anonymkode: 53bc3...849 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #14 Skrevet 11. oktober 2017 Jeg opererte i går, og har ikke veldig mye smerter. Det føles mer ut som en halsbetennelse eller lignende. Får virkelig ikke håpe det blir værre utover dagene. Antar at det kanskje blir bedre mtp at det skal gro. Anonymkode: 2fff9...c00
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #15 Skrevet 11. oktober 2017 Jeg opererte i sommer, lurer på om jeg spiste potetgull samme dagen. 😁 Brukte bare smertestillende i 4-5 dager og spite fort normalt.. hadde litt komplikasjoner på sykehuset. Ikke noe problem! Anonymkode: b8c11...f25
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #16 Skrevet 11. oktober 2017 Gikk dere noe særlig ned i vekt på disse dagene dere spiste tynt? Anonymkode: 2fff9...c00
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #17 Skrevet 11. oktober 2017 Spis myke ting du har lyst på. Etter en uke er du betydelig bedre, etter to uker omtrent helt bra igjen. Husk at du har to store sår der mandlene har vært. Disse sårene trenger tid og fred for å gro. For noen tiår siden ble man sykehusinnlagt en uke etter mandeloperasjon. Anonymkode: cfe06...cd4
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #18 Skrevet 11. oktober 2017 Kan jeg f.eks spise litt kokt ris å lunken saus? Anonymkode: 2fff9...c00
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #19 Skrevet 11. oktober 2017 Eller er det for voldsomt med litt ris og saus? Merker det er gørr kjedelig å spise suppe, grøt og yoghurt. Anonymkode: 2fff9...c00
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #20 Skrevet 11. oktober 2017 Jeg spiste relativt normalt men tygde godt. Følte meg utrolig bra de først dagene, så ble det vanvittig vondt... men det varte bare noen dager da Anonymkode: ddfd0...913
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå