Gå til innhold

Serverer alle pølser i barnebursdag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ha vår første barnebursdag hjemme for 5-åringen vår snart og skal invitere de barnehagebarna som er født samme år. Er det pølser som er mest innafor å servere, eller er det annen mat dere vet om som blir godt mottat? Er det vanlig at foreldre er med (det er sikkert litt individuelt?). Jeg er ikke en superutadvendt person, så jeg bekymrer meg litt for å ta ledelsen i forhold til leker osv. Det viktigste er jo at sønnen vår får en fin bursdag, så jeg må bare komme meg ut av komfortsonen. Andre som har kjent på at de har "grudd" seg litt til det sosiale på første barnehagebursdag? Jeg har såvidt snakket med noen få av foreldrene før, da vi har bodd her 6 måneder. Det blir nok bra til slutt. 

Anonymkode: cf102...a3e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pølser eller pizza er gjengangeren. 

Om foreldre er med er individuelt. Noen barn er litt utrygge, eller litt for utagerende, så foreldrene er med. Andre er ikke. Så ha en kaffekanne klar, og litt ekstra pølser og mat du kan servere eventuelle foreldre som blir igjen. 

Du trenger ikke nødvendigvis ta så mye ledelsen. Ofte leker ungene fritt helt greit, uten at en voksen må inn og lede og styre leken. 

Anonymkode: 76375...ab4

Skrevet

Vi lar barna velge selv blandt pølser, hamburger, pizzasnurrer. Eller annet. De har alltid valgt pølser, som tilfeldigvis også er det aller enkleste.

Min erfaring er at barna i den alderen synes det er stor stas å vise frem/se andres rom og leker, så det går mye av seg selv. Jeg har pleid å sette utover "lekestasjoner" for å friste dem. Vi hadde da 6-8 barn i selskapet. Med flere barn, og større barn, kommer behovet for opplegg.

Skrevet

Pølser eller pizza eller pizzasnurrer er det det går i stort sett. Med pølser har du fordelen at de fleste pølser er glutenfrie, om noen skulle glemme å si fra om sånt på forhånd, så har du glutenfri mat klart.

Anonymkode: ba3a6...d70

Skrevet

Pølser er det som oftest serveres, fordi det er lettvint.

For ungenes del, så er Pizza også en ting de gjerne liker.

Ellers er det mye du kan servere, som er mer arbeid, men kanskje ikke så veldig mye sunnere. Taco eller Nuggets og pommes frites f.eks.

Et godt tips for å få "aktivitet" for mange uten at dere trenger å engasjere dere så mye, er å ha en hvit papirduk og fargeblyanter på bordet, så barna kan tegne på duken før og etter maten.

Ellers så krever det sjelden så mye engasjering av barna. En aktivitet eller to, som "flasketuten peker på" på hvilken rekkefølge gavene åpnes, f.eks.

Om foreldrene er med eller ikke, komme litt an på hvor trygge barna er. Vi har vært med selv i noen få  bursdager, og hatt en forelder tilstede i ett par. Ellers foretrekker de fleste foreldre og barn at ungene leveres og er der alene. (Og de fleste barn er trygge på det, så lenge de kjenner mange av de andre barna. )

Anonymkode: 72563...216

Skrevet

Jeg synes det er naturlig at bursdagsbarnet får velge maten. Her har det da blitt pølser de siste gangene. I min sønns 5-årsdag var omtrent halvparten av foreldrene med. Og ja, jeg grudde meg noe helt forferdelig, men det gikk veldig fint. :) Serverte foreldrene kaffe, og de ble stort sett sittende i sofaen og skravle med hverandre, mens jeg var litt på kjøkkenet, litt i stuen og litt med barna på barnerommet/ute.

De voksne oppholdt seg ikke der barna var, så jeg slapp å bli observert da, som var min store skrekk. :P Men vi hadde bare frilek, det holdt i massevis, jeg bare fulgte litt med dem og forsikret meg om at alle hadde det bra. :)

Anonymkode: 2f4f7...6d0

Skrevet

Pizza. Sånne mini-frossenpizza er superenkelt og populært. Man kan lage pizzasnurret eller "rundstykke-pizza": Hattings der du tar ut litt av loffen og erstatter det med en skinke-osteblanding, stek lett. Ellers er pannekaker en slager, mer jobb, men da kan du begrense kakebakingen: Nugatti, sukker og syltetøy kan de ha på. Eldre barn liker taco, det kan også være populært, men mer søl. Tviler dog på at noen klager eller stusser over pølser. 

Anonymkode: 3a948...3f2

Skrevet

Her lar vi barnet få bestemme hva som skal være på menyen, er heldigvis pølser og sjokoladekake som er blitt bestilt. 

Vi lager selvsagt et kakealternativ og no muffins, boller eller cookies. 

Trakter kaffe og tevann til de voksne hvis de blir værende. Og så kan de forsyne seg med kaker o.l så lenge det ser ut som om det er mer enn nok til barna som har første prioritet. 

Vi pleier å si det slik at de voksne er velkomne til å hjelpe til  hvis de blir værende og hvis de ser det trengs.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville i det minste ha sørget for et kjøttfritt alternativ, pizza er fint.

Anonymkode: 73fb0...8e2

Skrevet

Pølser? Nei og atter nei, pølser kommer ikke i hus hos oss det er usunn "grisemat". 

Anonymkode: ef271...732

• Liker 1
Skrevet

Jeg laget pizzahorn og pølser. Ingen rørte pizzahornene (bare de voksne😂). Så til neste gang blir det pølser. Ikke vits å lage til noe annet når de ikke spiser det

• Liker 2
Skrevet

Min erfaring med barnehagebursdag er at det krever mindre av deg enn du frykter.

Vi har hatt både pizza og pølser i diverse bursdager - det er bursdagsbarnet som får bestemme. Kjøttfritt har vi ikke hatt, men vi har måttet passe på å ha et alternativ til svin. Foreldre sier som regel ifra om dette om det er relevant. Jeg pleier også å gjøre det enkelt med kun én kake, oppskåret frukt og popcorn. Som regel er det frukt og popcorn som er mest populært.

Angående ''underholdning'', så har vi kun hatt flasketuten peker på ifbm gaver. Ellers varer jo bare selskapet i 2 timer (det er vanlig her ihvertfall), og det går veldig fort. Litt leking når ungene kommer, så mat, så flasketuten peker på, så kaker og vips så er selskapet ferdig. 

Skrevet

Vi har servert bl.a. pølser, pizza, pizzasnurrer og kyllingnuggets med ovns-pommes frites. Alt har vært meget godt mottatt.

Om foreldre er med varierer veldig. I en femårsdag vil nok de fleste komme uten foreldre, men jeg har opplevd at enkelte barn har hatt behov for foreldre til stede helt opp til og med første klasse. Du trenger ikke så mange organiserte leker i en bursdag. To timer går veldig fort og min erfaring er at barna synes det er spennende nok bare å være i et annet hus og leke med andre leker. Det eneste vi har hatt av leker i barnehagealder er fiskeleken. Da henger vi opp et teppe/laken i en døråpning. En av oss sitter på ene siden og barna står i kø på den andre og skal fiske. Første gang de fisker får de en tulleting på kroken (ullsokk, bananskall, smokk, bleie (førte til hysterisk latter) o.l.) og andre gang får de godtepose. Populært og enkelt å organisere. Det ene året vi droppet fiskeleken ble det faktisk etterlyst.

Skrevet

Vi hadde første barnebursdag forrige vinter, da sønnen min fylte 5, men mange av gjestene var nærmere 4 enn 5. Da hadde de fleste med seg foreldre. I bursdager etter det har sønnen vår ønsket oss med noen ganger, noen ganger ikke, det kommer av på hvor godt han kjenner foreldrene til bursdagsbarnet, tror jeg. 

Jeg syns egentlig det er en morsom tanke å servere noe annet enn pølser, men var redd for at mange av barna ikke ville spise noe annet enn det. Men mannen ønsket å prøve, så han lagde hjemnelagde hamburgere med grove hamburgerbrød og valgfritt tilbehør som div grønnsaker og mango, i tillegg til ketsjup og sennep. Men av rundt ti barn, var det nesten bare våre egne barn som spiste maten. De fleste tror jeg bare spiste et halvt burgebrød med ketsjup e.l. Så det føltes som rimelig bortkastet arbeid... Samtidig som det slår meg hvor kresne mange barn er, men det er en annen sak.

Ellers så krevde bursdagen lite opplegg. Vi hadde bare ryddet ekstra i lekene og satt opp ulike lekestasjoner rundt om på barnas rom og i huset. Og så var det fiskelek i trappa med godtepose like før barna skulle hjem. Drøyde bevisst med kaker og godteri, så vi ikke skulle få en sukkerhøy gjeng tidlig. Av kaker hadde vi en sjokoladekake i langpanne, popcorn og frukt. Tror vi serverte eplejuice og farris til drikke, som de fleste likte.

Skrevet

TS her. Tusen takk for mange gode tips og for at dere deler deres erfaringer :). Det blir nok en hyggelig fest. Tror nok pølser og evt. pizza/ pizzasnurrer er mest safe :)

Anonymkode: cf102...a3e

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Pølser? Nei og atter nei, pølser kommer ikke i hus hos oss det er usunn "grisemat". 

image.png

• Liker 12
Skrevet

Pølser og pizza er det mest normale..husk ved pølser og feks ha kalkun pølser tilgjengelig. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Grandiosa, pølser og hamburger,.

billig og godt OG super enkelt og tar kort tid :)

Endret av trinelise50
  • Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Zozl_f-maxage-0.gif

• Liker 4
Skrevet

Jeg serverte hjemmelaget pizza en gang. Ingen suksess så tilbake til pølser ja. Enkelt og greit. 

Anonymkode: 5f1cb...ff2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...