AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #1 Skrevet 11. oktober 2017 Jeg har leid en leilighet i 4 år og har kjøpt hus. Jeg fikk vite av huseier at takstmann skal lage en rapport over unormal slitasje i tillegg til boligrapporten da han skal selge boligen. Dette må jo tydeligvis være for å kunne ta meg i noe. Har aldri vært borti noe slikt tidligere, noen som har? For det første vil jeg si at jeg ikke har noen tydelige unormale slitasjer men man vet jo aldri hva en takstmann vil finne. Jeg har vært forsiktig med spikerhull til bilder, brukt matter under kontorstol, byttet glass etter barneuhell selv osv. Det har også bodd barn der, tar en rapport hensyn til slikt? Kan huseier i tilfelle skader kreve erstatning fra meg? Dep er på ca 20k. Anonymkode: bca18...b22
ekkoet Skrevet 11. oktober 2017 #2 Skrevet 11. oktober 2017 Som utleier har jeg aldri vurdert dette. De gangene det har vært skader har jeg tatt det med leieboer direkte hvor jeg har sett poenget. En takstmann koster jo noen tusen å få inn, det er jo tydelig da at utleier tror det skal være verdt pengene. Jeg skjønner heller ikke hvordan takstmannen kan mene noe om hvordan det så ut før. Da må det være slik at du og huseier er enige om at "dette gulvet er ødelagt av fukt fordi du har satt våte sko på det" og at takstmannen så kommer med en sum for hvor mye det koster å fikse. Hvis huseier finner skader og du er enige i at det er du som har gjort dette og det er mer enn hva som må forventes som normal slitasje, da kan han kreve penger av deg. Er dere ikke enig og han står på sitt er det husleietvistutvalget som må avgjøre hvem som har rett. Les deg litt opp på nett ang hva som forventes av deg som leietaker (ref. vedlikeholdsplikt), dette burde du egentlig gjort straks du ble leietaker. Prøv å vurdere selv objektivt i opp mot det du leser om du er ansvarlig for noe. Du vil antakeligvis stille bedre om du vet hva du har ansvar for. Er du usikker på eller uenig i utleiers krav, ikke godta dem direkte.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #3 Skrevet 11. oktober 2017 Var leiligheten ny og uten en skramme da du flyttet inn? Når man leier så er det alltid smart å ta bilder av boligen fra lle mulige vinklinger før man flytter inn og gjøre det samme når en har flyttet ut, og før nøklene overleveres. Da har en sikkerhet for hva en har påført boligen og hva eier kan kreve deg for i ettertid. Synes det høres veldig suspekt ut fra selgers side. Anonymkode: 60929...5b3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #4 Skrevet 11. oktober 2017 TS her, sa til utleier at jeg syntes dette var merkelig og at jeg aldri har hørt om noe slikt tidligere (finner ei heller noe på google eller blant kollegaer/venner). Utleier sa at takstmann hadde sett noen skader på dør som så ut som uvanlig slitasje. Så om det begrenser seg til det er det enten det 0.5mm2 store rundingen hvor malingen er borte eller så er det bunnkanten av dør til baderom som har sugd til seg fukt i bunnen og malingen flasser opp 1-2 cm på innsiden av døren. Er dette noe man kan bli holdt ansvarlig for? Disse er jo brukt på vanlig måte, har ikke akuratt lagt døra i bløt Anonymkode: bca18...b22
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #5 Skrevet 11. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: TS her, sa til utleier at jeg syntes dette var merkelig og at jeg aldri har hørt om noe slikt tidligere (finner ei heller noe på google eller blant kollegaer/venner). Utleier sa at takstmann hadde sett noen skader på dør som så ut som uvanlig slitasje. Så om det begrenser seg til det er det enten det 0.5mm2 store rundingen hvor malingen er borte eller så er det bunnkanten av dør til baderom som har sugd til seg fukt i bunnen og malingen flasser opp 1-2 cm på innsiden av døren. Er dette noe man kan bli holdt ansvarlig for? Disse er jo brukt på vanlig måte, har ikke akuratt lagt døra i bløt Anonymkode: bca18...b22 Er døren montert slik at den suger vann fra badet så er det onstruksjonsfeil, med mindre du har brukt badet slik at døren har stått druknet i vann. Her må selger skjerpe seg. Husk å ta bilder av alt når du har vasket ut. Du trenger tydeligvis god dokumentasjon mot denne boligeieren. Anonymkode: 60929...5b3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå