Gå til innhold

Man kommer ikke under 10000kr for en hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste en artikkel jeg fant ved et lite googlesøk og de mente at 10000kr er det minste man må betale for en hund. Oppå det kom utgifter til hunden. Så la oss si 20 000kr for en hund. 

Av alle jeg kjenner så betalte de maks 7000kr for en hund. Ikke 20 000kr. Enkelte betalte ikke noe for en hund. 

Det stemmer vel ikke at en hund er så dyr? Da må det i såfall være hunder som brukes i jakt eller til utstilling eller i konkurranser hvis den koster 20 000kr? 😵

Anonymkode: ad4df...dca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En rasehund koster minst 10.000 kroner. Som regel mer. Vanlig valpepris for "min" rase er vel p.t. 13.000 - 15.000 og valpen jeg kjøpte for fem år siden kostet 12.000. Blandingshunder og omplasseringshunder koster ofte mindre.

• Liker 7
Skrevet

Renraset koster over 10.000, noen over 20.000 tilogmed. Jeg syns 15.000 som er mest vanlig er en ok pris, det er ikke akkurat gratis å drive oppdrett. 

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leste en artikkel jeg fant ved et lite googlesøk og de mente at 10000kr er det minste man må betale for en hund. Oppå det kom utgifter til hunden. Så la oss si 20 000kr for en hund. 

Av alle jeg kjenner så betalte de maks 7000kr for en hund. Ikke 20 000kr. Enkelte betalte ikke noe for en hund. 

Det stemmer vel ikke at en hund er så dyr? Da må det i såfall være hunder som brukes i jakt eller til utstilling eller i konkurranser hvis den koster 20 000kr? 😵

Kjøper du ny merkehund må du nok ut med litt penger ja. Men om du kjøper unbranded eller brukt kan du jo prute litt mer på prisen.

Anonymkode: f045f...cfd

• Liker 4
Gjest -Willow
Skrevet

Jeg syns det er helt rimelige priser for rasehunder. Det legges mye arbeid i godt avl og det koster også en hel del. Det skal betales for ustillinger for å ha premierte foreldre, helsesjekk, vaksiner og andre veterinærutgifter, forsikring osv. Tenk også på alle timene brukt bare på forberedelser.

Det som ikke er rimelig er blandingsraser som selges for skyhøye priser. Det har blitt en del av dem. Mange oppdrettere gjør det kun for pengenes skyld, der hvor de fleste seriøse oppdrettere har det hovedsaklig som hobby og fordi de er interesserte i å bevare rasen. 

Det viktigste når du kjøper hund skal uansett virkelig ikke være prisen. Jeg syns aldri det er greit at dyr er gratis, for de har mye verdi. Du investerer i et forhåpentligvis 15 år langt og godt vennskap, og hva spiller det da for noen rolle om hunden kostet 7000 eller 20 000? 

Skrevet

Jeg betalte 14.000 for min nye buhundvalp. Helt grei pris for en rasehund fra en seriøs oppdretter. :)

• Liker 2
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Vi betalte 500 kr. for vår for lenge siden. Hvis man har anledning så kan man adoptere.

Skrevet
18 hours ago, Nerine_ said:

Renraset koster over 10.000, noen over 20.000 tilogmed. Jeg syns 15.000 som er mest vanlig er en ok pris, det er ikke akkurat gratis å drive oppdrett. 

Heck, drevne jakthunder kan gå for 50.000

Anonymkode: 580cc...fd8

• Liker 2
Skrevet

Jeg har en rasehund, kostet meg 6000...

Anonymkode: da7f8...94f

Skrevet

ADOPTER.

Anonymkode: d4710...0e1

• Liker 3
Gjest NotNaomi
Skrevet
20 timer siden, Leo skrev:

En rasehund koster minst 10.000 kroner. Som regel mer. Vanlig valpepris for "min" rase er vel p.t. 13.000 - 15.000 og valpen jeg kjøpte for fem år siden kostet 12.000. Blandingshunder og omplasseringshunder koster ofte mindre.

Ikke alle blandingshunder nei. Det er blitt populært med visse blandinger. Som med Pomearian og andre små raser. Som med Husly/Shæfer. 

De er ofte dyrere. Riktig eller ei.

Gjest NotNaomi
Skrevet

Ts. Adopter en hund eller kjøp privat av seriøse mennesker. Jeg har solg valper to ganger. Alt som betyr noe for meg er videre eiere. Se an folk og hvordan de er med valpene. 

Det må koste litt. Men viktigst er at de har forsikring og penger til oppfølging av hundene:-)

Skrevet

Ei jeg kjenner kjøpte chihuahua valp til 24000 kroner og det er for ca 10 år siden. Hun måtte betale flybillett t/r for å hente den og billetten kostet rundt 4000+ hotell overnatting. Hadde vært mye billigere med en rotte fra dyrebutikken, de er jo temmelig like

Anonymkode: 3c81b...575

• Liker 10
Skrevet

Jeg betalte 5000 for schæfervalp for ca 20 år siden. Det var billig, trur de valpene lå på 10-12000 den gang. 

Grunnen til at de valpene ble solgt så billig var fordi 2 schæfere hadde tyvparret seg. Ingen av de var utstillingshunder, bare brukt til vanlig kos

Skrevet
20 timer siden, Leo skrev:

Nei. Tror ikke noe på det. 🤓

Skrevet

Våre hunder kostet hhv. 13000 og 15000.
Rasene selges idag for 15000 og 20000.

Med tanke på hva man risikerer å få i veterinærutgifter bør man være god for langt større summer om man ønsker seg en frisk og fungerende hund.

Anonymkode: 1f7a0...b83

• Liker 2
Skrevet
11 timer siden, -Willow skrev:

Jeg syns det er helt rimelige priser for rasehunder. Det legges mye arbeid i godt avl og det koster også en hel del. Det skal betales for ustillinger for å ha premierte foreldre, helsesjekk, vaksiner og andre veterinærutgifter, forsikring osv. Tenk også på alle timene brukt bare på forberedelser.

Det som ikke er rimelig er blandingsraser som selges for skyhøye priser. Det har blitt en del av dem. Mange oppdrettere gjør det kun for pengenes skyld, der hvor de fleste seriøse oppdrettere har det hovedsaklig som hobby og fordi de er interesserte i å bevare rasen. 

Det viktigste når du kjøper hund skal uansett virkelig ikke være prisen. Jeg synes ikke det er greit at dyr er gratis, for de har stor verdi. Du investerer i et forhåpentligvis 15 år langt og godt vennskap, og hva spiller det da for noen rolle om hunden kostet 7000 eller 20 000? 

Vi fikk vår katt som gratis kattunge. Men hun er det mest verdifulle jeg har. Nå er hun 15 år, og nyrene begynner å svikte. Det er tungt å tenke på at hun snart ikke er her lenger.

Jeg vet at enkelte tenker på gratis dyr som noe de kan skrote når de blir lei, siden de bare kan få en ny gratis om de vil. Men for noen av oss er faktisk en gratis kattunge like verdifull som en hund til flere titusen. 

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Våre hunder kostet hhv. 13000 og 15000.
Rasene selges idag for 15000 og 20000.

Med tanke på hva man risikerer å få i veterinærutgifter bør man være god for langt større summer om man ønsker seg en frisk og fungerende hund.

Får man en gratis omplasseringshund kan man jo med en gang sette 15000 ekstra inn på "veterinærkontoen" ...

Blandingshunder har vel også ofte bedre helse enn rasehunder.

Skrevet
4 minutter siden, Thyra skrev:

Får man en gratis omplasseringshund kan man jo med en gang sette 15000 ekstra inn på "veterinærkontoen" ...

Blandingshunder har vel også ofte bedre helse enn rasehunder.

Jaja, vi har hatt veterinærutgifter på 150.000 kr i løpet av et år. Ettersom forsikringen kun dekker 45.000 er det ikke mye det hadde hjulpet. 

Haha, folk er nå artige som sier det. Det kommer da helt an på HVA slags blandingshund det er. Blander man en fransk bulldog og en engelsk blir ikke de respektive rasene "kurert" av å blandes. Et annet problem er jo at man får en veldig uforutsigbar mentalitet. Hørt om hunder som har blitt avlivet som unghunder fordi det har kræsjet HELT mentalt. Så da skal man være forsiktig.

• Liker 7
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jaja, vi har hatt veterinærutgifter på 150.000 kr i løpet av et år. Ettersom forsikringen kun dekker 45.000 er det ikke mye det hadde hjulpet. 

Haha, folk er nå artige som sier det. Det kommer da helt an på HVA slags blandingshund det er. Blander man en fransk bulldog og en engelsk blir ikke de respektive rasene "kurert" av å blandes. Et annet problem er jo at man får en veldig uforutsigbar mentalitet. Hørt om hunder som har blitt avlivet som unghunder fordi det har kræsjet HELT mentalt. Så da skal man være forsiktig.

150 000 i løpet av et år er vel heller sjelden. Har aldri hørt om noen som har hatt så store veterinærutgifter. Vi har til sammen hatt fire hunder og en katt, og har ikke vært i nærheten av slike beløp til sammen. Da har vi blandt annet hatt flere kreftoperasjoner og flerårig medisinering for kronisk sykdom.

Selvsagt kommer det an på hva slags blanding det er. Og det er jo ingen garantier uansett. Men det er mange raser som har en del helseoroblemer. Mye av rasearbeidet går jo ut på å avle videre på misdannelser for å få særtrekk som ikke akkurat er til fordel for dyret.

De fleste blandingshunder jeg har møtt har hatt fint gemytt. Og renrasede hunder kan jo også få farlig gemytt. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...