AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #1 Skrevet 10. oktober 2017 Heihei, Jeg startet med periodisk faste med spisevindu fom 11:00-18:00. Da spiser jeg lunsj klokken 11, og middag ca 17:30/18:00. Altså to måltider, kanskje et lite mellommåltid sånn ca klokken 15/16:00. Dette fungerer svært godt for meg og min mage. Jeg er mindre kvalm og oppblåst etter mat. Jeg slipper å spise mange små måltider til dagen, noe jeg ikke liker da jeg alltid er matlei. I tillegg har jeg fått regelmessige toalettbesøk. Så dette spisemønster funker kjempebra for meg. I tillegg er jeg ikke en frokostperson. Siste måltid 18:00 funker svært bra slik at jeg sovner passe mett. Lunsj er alltid 1 rundstykke/ frokostbrød med kjøttpålegg, banan eller hvitost. Middag varierer i større grad, men jeg overspiser ikke siden jeg blir så raskt mett. Men! En bonus i tillegg til det nevnte skal være vekttap. Dette merker jeg ikke mye til. Jeg vet seter kcal inn og kcal ut men jeg kan jo ikke ha spist så sinnsykt mange kcal i løpet av en dag Så til poenget; har noen av dere hatt det slik,eller har en annen type erfaring med denne typen spisemønster? Anonymkode: 049de...584
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #2 Skrevet 11. oktober 2017 Vet ikke om jeg kan hjelpe deg siden jeg ikke bruker faste for å gå ned i vekt, men jeg spiser som regel innenfor et lignende mønster uten å tenke så mye over det. Jeg har aldri vært noen frokostperson, så det var en lettelse da jeg kunne droppe å spise om morgenen med god samvittighet (har jo som alle andre fått beskjed om at man MÅ spise frokost, det er dagens viktigste måltid og blablabla. Det er jo bare tull). Jeg har et større spisevindu enn deg, da jeg spiser lunsj 11-12, middag 17-18 og så noe kveldsmat 20-21. Har mest matlyst om kvelden. Jeg trives også godt med dette, siden jeg liker å spise skikkelige måltider og ikke småspise gjennom hele dagen. Jeg holder vekta fint og har overskudd til trening. For deg som vil ned i vekt ville jeg sett på HVA du spiser. Å begrense karbohydrater kan jo være nyttig for mange. Anonymkode: 14a8f...5af
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #3 Skrevet 11. oktober 2017 Jeg faster 16/8 daglig utenom søndager eller mandager da jeg faster i 36t. - Men jeg teller kcal både for å få i meg nok mat, og for å passe på at jeg ikke angriper maten så snart fasten er over - Anbefaler deg derfor å telle kalorier om du ønsker vektnedgang. Jeg spiser ikke nødvendigvis alltid sunt, men ser alltid på kcal inn/ut. - Dette med at frokosten er viktigste måltidet om dagen tar jeg ikke på alvor. Jeg klarer fint å skippe frokost å spise normalt hele dagen. Jeg har gått ned i vekt, og er sunnere enn noengang. Jeg tror det er bedre for kroppen å forholde seg til få måltider enn å få nye ting hivd innpå hele dagen. Kroppen trenger tid på å bearbeide hvert måltid. - Metabolismen blir heller ikke skadet av dette, men tvert imot. Siden jeg begynte med dette for 12 mnd siden har jeg gått ned 8 kg. Jeg har nå en bmi på 21 så er normalvektig Og føler endelig at kroppen min er fornøyd. Jeg har IBS (Irritabel Tarm), og denne fastingen har gjort at jeg har det mye bedre, og kroppen min får pause fra all spisingen i perioder noe jeg tror har hjulpet veldig, Anonymkode: eefe7...a4e
Pringle Skrevet 11. oktober 2017 #4 Skrevet 11. oktober 2017 Hvor lenge har du fulgt dette opplegget? Er du allerede normalvektig? Vekttap skjer ikke i en fei, og ihvertfall ikke hvis du ikke har mye å miste. Uansett er det kalorier inn/ut som gjelder - ikke spisemønster. Spisemønster kan hjelpe deg å regulere kalorier inn, men det er alt.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #5 Skrevet 11. oktober 2017 Gikk på det ganske lenge, nå faster jeg automatisk i flere timer og spiser større måltid når jeg er sulten. For min del har det aldri vært problem å spise nok, kroppen min har regulert dette bra uten at jeg teller kalorier Jeg gikk ikke på det for å gå ned i vekt, det er visse studier som indikerer at å faste i perioder er bra for kroppen, noe som gir mening da det var slik våre forfedre levde. Er normalvektig Anonymkode: 1e692...459
Gjest Skrevet 15. oktober 2017 #6 Skrevet 15. oktober 2017 Tråden er ryddet for innlegg med høyde og vekt kombinert. Ann Christin, mod
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #7 Skrevet 15. oktober 2017 Ja,jeg faster én dag i uken fast. Når jeg jobber faster jeg også frem til jobbvakten er ferdig. Så normalt fra 22- tiden på kvelden til 15:30-17:00 på dagen. Jobber bare et par ganger i uken da jeg er student. Det å faste en dag i uken gjør jeg for å forsikre et ordentlig kaloriunderskudd. Fastingen på jobb er bare fordi jeg da sparer tid ved å droppe frokost og kan heller gjøre andre ting i lunsjpausen min. Har veldig god effekt av den ene fastedagen i uken. Anonymkode: 96a6d...22b
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #8 Skrevet 16. oktober 2017 Jeg har nettopp startet på 16:8 protokoll, mye på grunn av forhøyet insulin og blodsukker. Dvs. fare for diabetes type 2. Syns det er lett å forholde seg til 2-3 måltider ila dagen. Vi får se hvordan dette går. Anonymkode: 6084e...a31
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #9 Skrevet 16. oktober 2017 Bare spis litt mindre porsjoner folkens, slutt med alt dette tullet. Anonymkode: d984a...2db
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #10 Skrevet 16. oktober 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Bare spis litt mindre porsjoner folkens, slutt med alt dette tullet. Anonymkode: d984a...2db ??? Hvorfor spise mindre når man kan faste 1-2 ganger i uken eller forsyve frokosten 2 timer å gi kroppen pause, og samtidig kose seg ekstra alle andre dager i uken ? Jeg trenger ikke gå ned i vekt. Jeg faster både av helsemessige grunner, og for muligheten til å kose meg ekstra alle andre dager. Har aldri hvert mer fornøyd med kroppen enn jeg er nå. Og føler meg mye bedre. - Har irritabel tarm, og denne pausen et par ganger i uken har gjort underverker for kroppen min. Heller faste enn å gå på diett eller kutte matinntaket hver dag. Anonymkode: eefe7...a4e 1
Pringle Skrevet 16. oktober 2017 #11 Skrevet 16. oktober 2017 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: ??? Hvorfor spise mindre når man kan faste 1-2 ganger i uken eller forsyve frokosten 2 timer å gi kroppen pause, og samtidig kose seg ekstra alle andre dager i uken ? Jeg trenger ikke gå ned i vekt. Jeg faster både av helsemessige grunner, og for muligheten til å kose meg ekstra alle andre dager. Har aldri hvert mer fornøyd med kroppen enn jeg er nå. Og føler meg mye bedre. - Har irritabel tarm, og denne pausen et par ganger i uken har gjort underverker for kroppen min. Heller faste enn å gå på diett eller kutte matinntaket hver dag. Anonymkode: eefe7...a4e Jeg tror dere snakker forbi hverandre. Poenget er å finne en måte å spise mindre på som ikke føles som at man spiser mindre. Dere har hver deres tilnærming, hvorav bare den ene passer for hver av dere, men som begge fører til samme resultat.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #12 Skrevet 16. oktober 2017 7 timer siden, Pringle skrev: Jeg tror dere snakker forbi hverandre. Poenget er å finne en måte å spise mindre på som ikke føles som at man spiser mindre. Dere har hver deres tilnærming, hvorav bare den ene passer for hver av dere, men som begge fører til samme resultat. Nettopp. Poenget er å finne et opplegg som fungerer, og som føles naturlig for den enkelte. Vi er indoktrinert i at små og hyppige måltider gjennom hele dagen er det optimale, og at "frokost er dagens viktigste måltid". For oss som aldri har hatt noe særlig matlyst om morgenen, og som trives best med færre og større måltider, så basser periodisk faste oss best. Det kan høres ut som en ny fancy greie pga terminologien, men egentlig er det bare en måte å fordele måltidene på som føles komfortabelt for mange. Anonymkode: 30fcf...c59 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå