Gå til innhold

Hva pokker sier man til noen som vil ha hunden sin i bur?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger hjelp, KG. Jeg har et vennpar som skal få seg hund. De sier at de vil bruke bur (med lukket dør) til hunden om både natten og på dagtid når hunden er hjemme alene. Jeg er prinsipielt sterkt imot dette. Det eneste argumentet for jeg kan strekke meg til å ha litt forståelse for, er sikkerhet. Samtidig mener jeg at man bør klare å valpesikre boligen. De forteller at oppdretter anbefaler bur. Jeg har forsøkt med alle mulig argumenter mot bur, og sendt dem en rekke relevante artikler. Jeg synes dette er så trist for hunden. Det er to uker til de skal hente hunden, med andre ord har jeg litt tid igjen på å forsøke å overtale dem til å droppe bur. Hva mener dere jeg bør forsøke?

Anonymkode: d2cb7...fa9

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

8 timer om natten og 8 timer på dagen blir 16 timer. Det er 2/3 av dagen. 

Jeg har ikke noe i mot burbruk så lenge det brukes fornuftig. Hvis buret er stort nok til at hunden kan strekke litt på seg, så tenker jeg at det går helt fint å ha den der i arbeidstiden eller på natten. Men ikke begge deler.

• Liker 8
Skrevet

Oppdretter anbefaler bur ja. Det er faktisk en grunn til å ikke kjøpe fra denne oppdretteren.

De bør lese dette:
https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/hund/er_det_lov_aa_ha_hunden_i_bur.16453

I Sverige har det blitt et så stort problem at det ikke er lov lenger: https://www.skk.se/hundagande/tips-och-rad/skotsel/hund-i-bur-vad-galler/#.UZHsYzXkkCZ.facebook

To bøker jeg vil anbefale er Valpen Flytter Hjemmefra og 100% Positiv Hverdagslydighet

Anonymkode: 903da...e67

• Liker 4
Skrevet

Drar til h....sier jeg til åndsvake hundeeiere. Jeg gir de EN  sjanse ellers gjør jeg alt i min makt for å få fjernet hunden fra hjemmet. Har fungert flere ganger det☺

Anonymkode: fe8a5...159

• Liker 3
Skrevet
51 minutter siden, bobleplast_ skrev:

8 timer om natten og 8 timer på dagen blir 16 timer. Det er 2/3 av dagen. 

Jeg har ikke noe i mot burbruk så lenge det brukes fornuftig. Hvis buret er stort nok til at hunden kan strekke litt på seg, så tenker jeg at det går helt fint å ha den der i arbeidstiden eller på natten. Men ikke begge deler.

Hvilke argumenter bruker du for bur om natt eller i arbeidstiden? Sikkerhet? Trygghetsfølelse for hunden? Ditt behag?

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oppdretter anbefaler bur ja. Det er faktisk en grunn til å ikke kjøpe fra denne oppdretteren.

De bør lese dette:
https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/hund/er_det_lov_aa_ha_hunden_i_bur.16453

I Sverige har det blitt et så stort problem at det ikke er lov lenger: https://www.skk.se/hundagande/tips-och-rad/skotsel/hund-i-bur-vad-galler/#.UZHsYzXkkCZ.facebook

To bøker jeg vil anbefale er Valpen Flytter Hjemmefra og 100% Positiv Hverdagslydighet

Anonymkode: 903da...e67

Takk for boktips. Har hund selv, og har derfor disse to bøkene. Har lånt dem til paret, men de virker veldig lite interessert. Men den svenske linken tar jeg med meg!

Gjest NotNaomi
Skrevet

Nå er jeg mot alt av dyr i bur. Det er ikke bedre å ha fugler blant annet,i bur. Har de ikke et rom hunden kan være i?

Dyr har ingenting i bur å gjøre,men de trenger en plass de føler seg trygge og hvor de kan trekke seg tilbake uten å bli forstyrret. Der kan åpne bur være en løsning. Syns det er trist at hunder også er blitt burdyr :(

Gjest NotNaomi
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Drar til h....sier jeg til åndsvake hundeeiere. Jeg gir de EN  sjanse ellers gjør jeg alt i min makt for å få fjernet hunden fra hjemmet. Har fungert flere ganger det☺

?

Skrevet

Du kan jo foreslå til dem at de kan gi hunden et eget soverom (om de har det til overs). Om de f.eks. bare har et ledig gjesterom så slipper i det minste hunden å være i et knøttlite bur når de ikke har gjester. Eventuelt kan hunden plasseres i en kjellerstue eller noe slikt når de er på jobb. At noen vil ha hund i bur på natten forstår jeg lite av... la da heller hunden få sove på gulvet på soverommet eller noe slikt.

Anonymkode: 50ecf...ae9

• Liker 1
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo foreslå til dem at de kan gi hunden et eget soverom (om de har det til overs). Om de f.eks. bare har et ledig gjesterom så slipper i det minste hunden å være i et knøttlite bur når de ikke har gjester. Eventuelt kan hunden plasseres i en kjellerstue eller noe slikt når de er på jobb. At noen vil ha hund i bur på natten forstår jeg lite av... la da heller hunden få sove på gulvet på soverommet eller noe slikt.

Anonymkode: 50ecf...ae9

Dette synes jeg er et fint og konstruktivt forslag. Har forsøkt meg på det før, men skal prøve igjen. Jeg forstår heller ikke hvorfor man vil ønske å ha hunden i bur i natten. Selv sover min sammen med min mann og meg på våres soverom, i sin egen seng.

• Liker 1
Skrevet

Vi brukte bur til hunden om dagen når vi begge var borte det første året eller noe slikt. Når hunden viste mindre destruktiv atferd lot vi den gå fritt. Den viste aldri noen destruktiv atferd igjen. Hunden er i dag 15 år gammel, og lever i beste velgående. Før vi brukte bur gnagde den på alt den fikk tak i, inklusive ledninger, sofa, sko, osv...

Anonymkode: f1371...dbd

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi brukte bur til hunden om dagen når vi begge var borte det første året eller noe slikt. Når hunden viste mindre destruktiv atferd lot vi den gå fritt. Den viste aldri noen destruktiv atferd igjen. Hunden er i dag 15 år gammel, og lever i beste velgående. Før vi brukte bur gnagde den på alt den fikk tak i, inklusive ledninger, sofa, sko, osv...

Skal ikke kritisere deres burbruk, men at hunden ikke var like destruktiv etter ett år har sannsynligvis svært lite med burbruk å gjøre... de fleste vil roe seg etter hvert.

Anonymkode: 6c147...fa7

• Liker 4
Skrevet
1 minute ago, AnonymBruker said:

Skal ikke kritisere deres burbruk, men at hunden ikke var like destruktiv etter ett år har sannsynligvis svært lite med burbruk å gjøre... de fleste vil roe seg etter hvert.

Anonymkode: 6c147...fa7

Muligens. Men jeg var 12 år når vi fikk hunden, og foreldrene min hadde kvittet seg med den i løpet av året dersom den hadde fortsatt med den destruksive atferden etter eget utsagn. Nå elsker de den som et annet familiemedlem. 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke argumenter bruker du for bur om natt eller i arbeidstiden? Sikkerhet? Trygghetsfølelse for hunden? Ditt behag?

Vår valp sover i bur om natten (dog stort nok til å variere underlag og stillinger), fordi jeg har den på ett bord helt inntil sengen så den er neste inntil meg. Døren er lukket så ikke valpen skal falle ut. Vi prøvde å ha valpen på gulvet med døren oppe, men da roet den seg ikke. Planen er at valpen skal sove i kurv/åpent bur når den føler seg trygg nok. Planen er ikke å ha valpen i lukket bur på natten for alltid, og det var heller ikke planen før vi fikk han, men det var sånn han roet seg best.

Skrevet

Vi har valp nå, og vi bruker valpebinge om natten eller når vi ikke er hjemme ( er ikke alene hjemme en arbeidsdag enda)Det fungerer veldig fint, gjorde akkurat det samme til den eldste hunden vår da hun var valp også. 

Valpebingen laget vi av kompostvegger som vi kjøpte på plantasjen. Satte de sammen i en åttekant sånn at valpen har god plass. Der inni har den senga si, vannskål, leker (kong med fyll er superpopulært), og den har god plass til å tusle litt rundt. På sikt så kommer vi til å kutte ut valpebingen, valpen må bare roe reka litt først. Den er 17 uker nå og allerede betraktelig roligere. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk hund i starten av sommerferien, og brukte da ferien på å lære han opp. Siden mannen hadde litt skeiv ferie, fikk hunden hele 7 uker. Tror mange setter av for lite tid til opplæring, og da blir bur en enkel løsning. 

Min hund har gått fritt i stuen siden han var valp, og har aldri ødelagt noe. Men fikk beskjed på valpekurset om at jeg heller burde ha han i bur, og at det var bedre å ha han i bilen enn hjemme. (Mye støy utenfor min arbeidsplass, mens hunden hjemme har tilgang til innebygget uteplass).

Kan ikke fatte at de som kan hund mener utstrakt burbruk er det beste.

• Liker 2
Skrevet

Mennesker undervurderer hvor mye stimuli hunder trenger. Men mennesker er såpass dumme at de forstår ikke hvor sløv hundene må gjøre seg selv når de er hjemme hele dagen uten stimuli. De må sløve seg selv ned mentalt og forsøke sove vekk tiden. Eierne tolker dette som om hunden "har det fint og slapper av". Det må være helt for jævlig å bli født som hund og eneste lysglimtet i livet er den ene timen med tur hver dag. Et eget helvete

Anonymkode: 35bf4...d31

• Liker 3
Skrevet
25 minutes ago, AnonymBruker said:

Mennesker undervurderer hvor mye stimuli hunder trenger. Men mennesker er såpass dumme at de forstår ikke hvor sløv hundene må gjøre seg selv når de er hjemme hele dagen uten stimuli. De må sløve seg selv ned mentalt og forsøke sove vekk tiden. Eierne tolker dette som om hunden "har det fint og slapper av". Det må være helt for jævlig å bli født som hund og eneste lysglimtet i livet er den ene timen med tur hver dag. Et eget helvete

Anonymkode: 35bf4...d31

Kunne ikke  vært mer enig.

Det er mishandling (!)å fengsle hunder dag inn og dag ut.

Ta det  til dere søple-hundeeiere.

• Liker 1
Skrevet

Ikke bare mener jeg det grenser til dyremishandling å la en hund tilbringe 2/3 av sitt liv i bur, det går også mot dyrevelferdsloven. En hunds oppholdssted har minimumskrav som et standard bur ikke kan oppfylle - selv ikke om man kjøper det største buret på markedet til en chihuahua.

• Liker 6
Skrevet
2 timer siden, skruf skrev:

Vi har valp nå, og vi bruker valpebinge om natten eller når vi ikke er hjemme ( er ikke alene hjemme en arbeidsdag enda)Det fungerer veldig fint, gjorde akkurat det samme til den eldste hunden vår da hun var valp også. 

Valpebingen laget vi av kompostvegger som vi kjøpte på plantasjen. Satte de sammen i en åttekant sånn at valpen har god plass. Der inni har den senga si, vannskål, leker (kong med fyll er superpopulært), og den har god plass til å tusle litt rundt. På sikt så kommer vi til å kutte ut valpebingen, valpen må bare roe reka litt først. Den er 17 uker nå og allerede betraktelig roligere. 

Dette synes jeg høres ut som en god løsning! Hvor høye er veggene?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...