Gå til innhold

Hvordan starte en telefonsamtale? sosial angst :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sosial angst og sliter med å ringe til fremmede. I morgen må jeg bestille en legetime, noe jeg har utsatt i over ett år nå. 
Hvordan starter du en slik samtale? 

"Hei jeg heter xxx xxx (fornavn og etternavn), jeg trenger en legetime"
"Hei jeg heter xx xxx, jeg skulle ha hatt en legetime".
"Hei, jeg skulle ha hatt en legetime". 
"Hei jeg skulle ha hatt en legetime, fordi jeg sliter med xxx (sykdom/grunn til timen)". 

Når jeg ringer så får jeg panikk og da blir det slik som så 
"Hei, jeg trenger og skulle ha hatt en legetime gjerne". 
Helt i surr!! Sist jeg ringte så sa jeg nettopp det.. fikk panikk og la på. 

Jeg trenger et manus! Hva sier jeg?! 
Vil nok tro de på andre enden vil spørre "Hva gjelder det?" også må jeg si hva som feiler meg. Det å si det først blir feil. Vil jeg tro... Jeg vet ikke! Hva sier man?! 

Anonymkode: 4e3cb...f23

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt sosial angst selv, og øving som dette er supert! Alle forslagene dine var bra. Å bestille en legetime er simple greier, og tar ikke lang tid. Men du kan vel bestille på nett/i app? 

Anonymkode: fdee6...ab0

Gjest justcurious
Skrevet

Jeg har også sosial angst, men å ta slike telefoner går helt greit :P Sier bare: "Hei, det er xxx xxx som ringer, jeg skulle hatt en legetime." Trenger ikke å opplyse om grunnen til at du skal ha time med mindre de spør :) 

Gjest justcurious
Skrevet

Du kan også bestille time på besoklegen.no :) 

Skrevet

Jeg pleier å starte med "Heisann, jeg skulle gjerne hatt en legetime" evt: "jeg trenger en legetime"

Orker ikke å si navnet to ganger. Ingen som husker navet med det samme.

På legekontoret spørs dem så da om fødselsdatoen din, så slår de opp også spør de om navnet deretter. Så spør de om man kort kan si noe om hva timen skal gjelde slik at legen er litt forberedt når du da kommer til timen din.

Anonymkode: e29df...b12

• Liker 2
Skrevet

Gode forslag de to første :) gjør så hodt du kan. De som tar telefonen spør om de lurer på noe viktig ang legetimen 

dette klarer du , lykke til :) 

Skrevet

Bare gjør det enkelt. "Hei! Du snakker med xxxx, og jeg skulle gjerne fått bestilt en legetime. :) "
Der etter så spør hun nok om fødselsnr ditt for å få lagt deg inn i systemet. Noen spør gjerne hva det gjelder, og det er bare i tilfelle de skal legge frem og gjøre klart apparat\instrumenter. Om du ikke vil si det så sier du bare "Nei er bare en vanlig time"

Så er det gjort. :)

Anonymkode: c1503...d11

Skrevet

Jeg pleier å si noe sånt som dette: Hei, mitt navn er Fornavn Etternavn og jeg er født 01.01.2000 og trenger en legetime for å ta celleprøve, ønsker helst time på en torsdag hvis det er mulig. 

Anonymkode: a7076...e54

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt sosial angst selv, og øving som dette er supert! Alle forslagene dine var bra. Å bestille en legetime er simple greier, og tar ikke lang tid. Men du kan vel bestille på nett/i app? 

Til fastlegen kan jeg gjøre det på nett. Men skal til spesialist og må ringe direkte til klinikken. 
Føler alle blir helt feil. Høres idiotisk ut. Skulle ønske jeg kunne bestille på nett hos dem også.
Skal jeg si navn? Det å si navn høres mer voksent ut og formelt. Men jeg må jo nevne det igjen senere allikevel. Blir det da dumt å si det først?

ts

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Til fastlegen kan jeg gjøre det på nett. Men skal til spesialist og må ringe direkte til klinikken. 
Føler alle blir helt feil. Høres idiotisk ut. Skulle ønske jeg kunne bestille på nett hos dem også.
Skal jeg si navn? Det å si navn høres mer voksent ut og formelt. Men jeg må jo nevne det igjen senere allikevel. Blir det da dumt å si det først?

ts

Det er ingenting idiotisk med det, det er jo slik man bestiller en time. Husk at dette er jobben deres, de får flere slike hver eneste dag. Om du snubler i ordene dine, så kommer de sikkert ikke til å ense det engang. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg pleier å starte med "Heisann, jeg skulle gjerne hatt en legetime" evt: "jeg trenger en legetime"

Orker ikke å si navnet to ganger. Ingen som husker navet med det samme.

På legekontoret spørs dem så da om fødselsdatoen din, så slår de opp også spør de om navnet deretter. Så spør de om man kort kan si noe om hva timen skal gjelde slik at legen er litt forberedt når du da kommer til timen din.

Anonymkode: e29df...b12

Det jeg sliter med også, og si navnet to ganger. Har også langt fornavn og langt etternavn. 

Fødselsdato er jeg alltid forberedt på. Problemet er begynnelsen av samtalen. 

Men "Hei, jeg skulle gjerne hatt en legetime". Høres enkelt og trygt ut. Det tror jeg kan huske å lese riktig. Men er det nok? Føler det blir feil å ikke si navn, men også feil å si navn.... 

ts

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingenting idiotisk med det, det er jo slik man bestiller en time. Husk at dette er jobben deres, de får flere slike hver eneste dag. Om du snubler i ordene dine, så kommer de sikkert ikke til å ense det engang. 

Det er sant. Er nok ikke den eneste som sliter med slikt. 
Synes slike formelle ting er så vanskelig! Skal jeg bestille billetter til kino f.eks så er det enkelt. "Hei jeg skulle ha hatt en billett til den og den, da og da". Enkelt og greit, de bryr seg ikke om navn og slikt. Kommer aldri til å møte personen på andre enden. 
Legetime er vanskelig, siden det blir så personlig også må jeg møte personen senere.

ts

Skrevet
2 minutes ago, AnonymBruker said:

Det jeg sliter med også, og si navnet to ganger. Har også langt fornavn og langt etternavn. 

Fødselsdato er jeg alltid forberedt på. Problemet er begynnelsen av samtalen. 

Men "Hei, jeg skulle gjerne hatt en legetime". Høres enkelt og trygt ut. Det tror jeg kan huske å lese riktig. Men er det nok? Føler det blir feil å ikke si navn, men også feil å si navn.... 

ts

Det er nok :) Det har ingenting å si om du sier navnet ditt eller ikke. Ingen av delene blir feil. De tenker ikke over det i det hele tatt. Jeg pleier bare å si "hei, jeg skulle gjerne hatt en legetime" Faktisk akkurat det og :P 

Anonymkode: 2ccbe...e7b

Skrevet

Bruk det Graham Bell foreslo som hilsningsfrase når en tar telefonen: ahoy-hoy.

Anonymkode: b1a6d...0fa

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sant. Er nok ikke den eneste som sliter med slikt. 
Synes slike formelle ting er så vanskelig! Skal jeg bestille billetter til kino f.eks så er det enkelt. "Hei jeg skulle ha hatt en billett til den og den, da og da". Enkelt og greit, de bryr seg ikke om navn og slikt. Kommer aldri til å møte personen på andre enden. 
Legetime er vanskelig, siden det blir så personlig også må jeg møte personen senere.

ts

Skjønner det, men de kommer nok ikke til å huske at du ringte engang, hehe. Men jeg har vært der selv, man overanalyserer og bekymrer seg for noe som ikke er nødvendig. Men de får slike telefoner hele dagen.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts

Perfekt start dette. Hvis du åpner med å si navnet ditt, så må det gjerne gjentas senere i samtalen.

Skjønner at du vil lese fra manus, men det er da det kan bli "dumt" når du får spørsmål du ikke er forberedt på, eller spørsmål er formulert på en annen måte enn du forventet. Da sitter du igjen med en følelse av at du har dummet deg ut, og får bekreftet grunnlaget for angsten.

Telefon er noe av det enkleste å eksponere seg for ved sosial angst. Det er jo ingen som ser deg. Bare ha info tilgjengelig på en lapp: Navnet ditt (det kan også glemmes i angsten), fødselsdato, personnummer, telefon, adresse, navn på fastlegen, og hva det gjelder. Eventuelt dato/tid det ikke passer, og foretrukket dato/tid. Det meste får du nok ikke bruk for, sannsynligvis bare navn og fødselsdato.

Still godt forberedt uten manus, så blir dette en god opplevelse som gjør neste samtale lettere. Så skal du se angsten for telefonering forsvinner uten at du legger merke til det.

Skrevet

Oi haha, jeg har alltid lurt på hva jeg skal si når jeg ringer legen.

Jeg begynner alltid med å forklare hvorfor, og så spør jeg, burde jeg ha time? 

For føler de gangene jeg har ringt legen så er jeg usikker på om jeg trenger å dra eller ikke. 

Jeg tror jeg forvirrende for den som svarer på telefonen ops haha. 

Gjest gjestvest
Skrevet

Hei TS

Jeg tenker at det greieste er at du tar styringen. Og med dette mener jeg at du forteller mest mulig når de tar telefonen slik at det blir minst mulig frem og tilbake kommunikasjon grunnet din angst.

Du kan forsøke noe som dette:
" Hei. Mitt navn er ( navn & etternavn ). Jeg sliter med sosial angst. Jeg lurte på om jeg kunne få bestille en time ".

Altså, korte setninger. Slik at du får puste og ikke gir kontrollen over til angsten.
For trygghet kan du notere deg det du vil si, samt andre ting du tror de ønsker å vite. 

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts

Det er egentlig det samme om du sier navnet ditt med en gang eller litt uti samtalen. Det viktigste er at du opplyser om når du er født, for det er kun slik du kan søkes opp i systemet, og uten å ha funnet deg frem i systemet får man ikke gjort noe som helst. 

Anonymkode: a7076...e54

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...