Gjest Chevy Skrevet 10. oktober 2017 #1 Skrevet 10. oktober 2017 Hallo! jeg føler jeg har tatt meg vann over hodet, men det er kanskje normalt når man sitter der med en 8 uker gammel valp?. Jeg er for tiden på arbeidsavklaringspenger og opptrening etter en stor ryggoperasjon så dette med og skaffe valp ble nøye vurdert og nesten avlyst. Jeg har samboer og har ellers tilrettelagt mye på forhånd slik at jeg(vi) skal kunne håndtere ting. Jeg har vært til vurdering hos diverse og kan tidligst vurderes for og begynne gradert i jobb igjen, i januar. Så valpen er ikke alene hjemme, men siden jeg er i min tilstand så er dette selvsagt svært utfordrende. Heldigvis vil valpetia gå over og jeg er oppvokst med hund så jeg gleder meg veldig til den vokser til. Igår måtte jeg til fysioterapeut og jeg kjører moped så jeg satte ham i bur og kjørte. Det føltest bare forferdelig og jeg gråt hele dagen og kvelden. Jeg vil ikke at han skal ha det sånn når jeg må ut på små ting som det når samboer er på jobb. Nå skal jeg jo gå hjemme ihvertfall til januar så sånn sett er han aldri alene, og så skal jeg jobbe gradert i veldig veldig liten stilling som skal bygges på til jeg er tilbake i min opprinnelige 80% stilling. Og når jeg er tilbake i 80% så er nok han 10 mndr eller et år. Men det er disse små tingene når jeg skal ut på småting som er vanskelige for meg og finne utav. Det er aldri snakk om og være borte mer enn max 1 time. Jeg har bestilt en ryggsekk som er spesielt for dyr med masse luftehull og sånt som ikke har kommet ennå men som jeg tenkte at jeg kanskje kunne ha ham oppi og gå med ham oppi der til butikken og ta toget til fysioterapien åsånn. Det er jo én måte jeg kan gjøre det på. Dette er så vanskelig for meg psykisk, da jeg alltid har hatt sånn sympati for dyr og at de skal ha det bra. Jeg googler og leser og de skal ikke være alene så tidlig, veldig forståelig nok. Jeg hadde også lest meg opp på dette før han kom hit, for og nevne det. Jeg hadde nok ikke forestilt meg da hvor vanskelig det faktisk ville bli. Så samtidig med at jeg sliter med det jeg sliter med fysisk, så prøver jeg så godt jeg kan og sørge for at valpen skal føle seg trygg. Jeg er nødt til og deale med dette og finne løsninger for og gi ham tilbake er ikke et alternativ. Han er betalt for av noen andre og de er eierne, mens han skal da bo hos oss og brukes av dem til utstillinger osv. Så mye ble satt igang for og få ham hit. Samtidig snakket vi om og avlyse det men min mor som er den ene "investoren" mente jeg skulle klare dette fint siden jeg har samboeren min også her. Setter veldig pris på råd og tips. Valpetåka er ihvertfall ei greie har jeg oppdaga nå!
Tabris Skrevet 10. oktober 2017 #2 Skrevet 10. oktober 2017 Er det først og fremst hjemme alene-trening du tenker på? Jeg ville startet helt, helt i det små. Gå inn og ut døren mens valpen ser på. Gjenta det flere ganger om dagen helt til valpen slutter å bry seg om at du går ut (du kommer jo rett inn igjen). Når valpen ikke bryr seg, så venter du 2-3 sekunder før du går inn igjen. Gjenta også dette til valpen ikke lenger bryr seg og øk så gradvis. Her er det viktig å gå frem veldig sakte - begynner valpen å sutre så har du antagelig gått frem for fort. Det ideelle er å hele tiden være innenfor tiden sånn at valpen er avslappet med det hele. Når du har kommet så langt at du kan være borte flere minutter, så gi gjerne valpen noe å holde på med når du går ut - fryst kong, tyggebein, godbitsøk... Så får han positive assosiasjoner til at du går ut. Så langt som mulig så ville jeg forsøkt å legge avtaler til når samboeren din er hjemme frem til han er trent til å være alene så lenge, evt om det er noen som kan passe ham de avtalene frem til du kommer så langt. Det å ha ham med deg er jo også bra så lenge det går. Må han være hjemme alene så film ham gjerne, sånn at du ser om det går greit eller ikke.
Gjest Chevy Skrevet 10. oktober 2017 #3 Skrevet 10. oktober 2017 Tusen takk for fint svar tabris! Jeg ønsker helst at han kan gå løs hvis vi går ut et ærend, for jeg liker ikke dette med bur. Vi har stengt av all tilgang til ledninger og alt sånn så han kan ikke komme til skade. Men liker ikke tanken på og gå fra ham. Avtalene er sånn typisk på dagtid da det er fysio,lege osv. Sambo slutter på jobb 15.30 alle dager. Vi har bur også, og min mor mener han skal kunne være inni det når vi går men det var bare helt forferdelig og gå fra ham inni der. Takk for tipsene dine!
Gjest Chevy Skrevet 10. oktober 2017 #4 Skrevet 10. oktober 2017 Kan legge til at bur-trening må han også ha, da han skal være utstillingshund og da må stå i bur innimellom på utstillinger. Så jeg må liksom innfri det som min mor og den andre med-kjøperen ønsker samtidig som at jeg vil gjøre det som er riktig for valpen. Er så redd for og gi den separasjonsangst. Jeg har angst selv og det er helt grufullt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå