Gå til innhold

Mitt kosthold, hjelp!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

En vanlig dag ser slik ut:

Frokost: 2 rugsprø med peanøttsmør og lett Jordbærsyltetøy, 1 glass melk, 1 kopp kaffe

Lunsj: 1 liten porsjon av det som serveres (jobber i barnehage, spiser alt fra brød til supper, risotto, havregrøt, fiskegryter, kyllingretter osv)

Mellommåltid: 1 eple, 1 gulrot, 1 knekkebrød med ost e.l

Middag: 1 porsjon vanlig mat (laks, kylling, karbonadedeig osv med pasta eller ris osv, masse grønnsaker)

Kvelds: 2 knekkebrød med varierende pålegg (egg, Salami, skinke, ost osv)

Drikker kun vann og noen ganger pepsi max. 

Dette er slik hverdagen ser ut for meg. Men føler meg ofte sulten. Men har lagt på meg i det siste, så syns det er merkelig. 

Jobber som sagt i barnehage, så er en del aktiv på jobb. Har gjerne 12000 skritt i løpet av dagen de dagene jeg ikke trener. Løper i gjennomsnitt 5 km 4-5 ganger pr uke i tillegg. 

Hva blir feil her?

Anonymkode: 7a100...e45

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor er noe feil? Det ser ut som et godt kosthold om du spiser det du liker. Når du sier du har lagt på deg så spiser du mer enn du forbrenner, så her kommer det an på mengder. En "vanlig porsjon" er mer for mannen min som veier 25 kg mer enn meg enn det er for meg.

Anonymkode: 4c54f...ce4

• Liker 1
Skrevet

Det kan hende at å spise så ofte, stimulerer appetitten din, eller at du kjeder deg, eller er stresset, og dermed fysen, eller bare spiser for mye av en eller annen grunn eller kombinasjon av grunner, og at aktivitetsnivået ditt ikke er nok til å utligne økt matinntak. Eller du er gravid. Er du normalvektig? Hvor stor vektøkning er det snakk om, over hvor lang tid, og i hvor stor grad sammenfallende med andre endringer i livet ditt?

Skrevet
8 timer siden, Pringle skrev:

Det kan hende at å spise så ofte, stimulerer appetitten din, eller at du kjeder deg, eller er stresset, og dermed fysen, eller bare spiser for mye av en eller annen grunn eller kombinasjon av grunner, og at aktivitetsnivået ditt ikke er nok til å utligne økt matinntak. Eller du er gravid. Er du normalvektig? Hvor stor vektøkning er det snakk om, over hvor lang tid, og i hvor stor grad sammenfallende med andre endringer i livet ditt?

Er ikke gravid. 

Vil si jeg er normalvektig, men har i løpet av de siste tre årene lagt på meg nærmere 6 kg. Når jeg ser på bilder av meg selv for 3 år siden ser jeg veldig tynn ut da. Ikke det at det er noe må heller. Ser ikke noe tykkere ut, bare merker at lårene er større (men de ser også mer definerte ut så jeg vet ikke) Da var det minste barnet mitt 1 år. 

Ellers er jo livet preget av tidsklemma. Har 2 barn på 4 og 7 år. 

Må også nevne at jeg spiser mer kosemat (pizza, Taco osv) i helgen, gjerne tar noen glass vin og spiser potetgull og søtsaker. Prøver å begrense mengde da. Men helgen kan kanskje ødelegge for resten av uken?

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke gravid. 

Vil si jeg er normalvektig, men har i løpet av de siste tre årene lagt på meg nærmere 6 kg. Når jeg ser på bilder av meg selv for 3 år siden ser jeg veldig tynn ut da. Ikke det at det er noe må heller. Ser ikke noe tykkere ut, bare merker at lårene er større (men de ser også mer definerte ut så jeg vet ikke) Da var det minste barnet mitt 1 år. 

Må også nevne at jeg spiser mer kosemat (pizza, Taco osv) i helgen, gjerne tar noen glass vin og spiser potetgull og søtsaker. Prøver å begrense mengde da. Men helgen kan kanskje ødelegge for resten av uken?

Du har vel mer muskler da. Og da vil man kjenne seg sulten fordi kroppen din vil ha overskudd til å skape muskelvekst. 

Anonymkode: 9ce6d...1c1

Skrevet

Du spiser mer enn du forbrenner.

Anonymkode: f7307...0f7

Skrevet

Ja helgene er vel såpass innholdsrike kalorimessig at det har blitt noen kg ekstra 🙄😒

• Liker 1
Skrevet

Kanskje du spiser litt feil mat? Rugsprø med ost eller syltetøy metter ikke noe særlig. 

Anonymkode: 4062b...445

Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Er ikke gravid. 

Jeg tror du synder i små mengder og det er det du veldig gradvis legger på deg av. Litt pasta her, ost der, syltetøy med sukker, for lite protein i forhold til hvor aktiv du er + at du skeier ut i helgene. 

Pasta, ost, tilsatt sukker, mat med fin hvetebunn, vin og potetgull er alt veldig kaloririkt og lett å legge på seg av. Når du spiser litt mer kosemat, så legger du også på deg litt mer. Vektøkningen din har skjedd veldig gradvis, så det er ikke stort kalorioverskudd du har hatt, det betyr at det er ikke mye du trenger å gjøre for å gå ned igjen de 6 kiloene om du ønsker. Selv ville jeg vært forsiktig med de matvarene jeg nevnte. Det går selvsagt helt fint å spise en pizza en dag, problemet kommer når du spiser deg forbi mett av det eller om du spiser noe av de kaloririke matvarene hver dag

Et annet alternativ er å begynne å trene styrke. Om du kjøper noen vektmanualer og treningsmatte er det veldig enkelt å gjøre noen reps i 10-15 minutt annenhver dag eller hver dag alt etter hvor slapt eller hardt du trener, og hvilke muskelgrupper du trener. Om du gjør det kan du sannsynligvis spise slik du gjør nå

Anonymkode: d6a02...29b

Skrevet

Jeg skjønner godt at du ikke blir mett av frokost med 2 rugsprø. 

Hvordan klarer folk å leve på de tynne flisene? 

Anonymkode: 4d947...3e8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...