Gå til innhold

Hvordan ble kravet om 4 i matematikk for lærere vedtatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har jo nå som kjent kommet krav om 4 i matematikk for lærere. Da diskusjonen rundt dette gikk for fullt ble det kommentert fra ulike hold at dette var et brudd på grunnlovens §97 som sier at ingen lov skal ha tilbakevirkende kraft - og det er jo riktig. Så hva skjedde? Hvordan har dette likevel blitt vedtatt? Hvordan har de tolket seg bort fra grunnloven?

Anonymkode: 51514...6a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har ikke tilbakevirkende kraft. Hvis man hadde sparket alle lærere som er i jobb og uten rette karakterer, da hadde det hatt tilbakevirkende kraft. 

Anonymkode: 13f42...f62

• Liker 8
Skrevet

På hvilken måte har dette hatt tilbakevirkende kraft?

Anonymkode: 71943...b05

• Liker 4
Skrevet

Lurer fortsatt på hvordan du mener det har tilbakevirkende kraft? 

Anonymkode: 3c601...b87

Skrevet

Det har tilbakevirkende kraft ved at de som er lærere pr i dag nå ikke har mulighet til å bytte jobb, før de har opparbeidet seg denne kompetansen, noe de ikke får gjort, med mindre arbeidsgiver spiller på lag med dem. Mange skoler ønsker selvsagt ikke å gi denne muligheten til lærere de ønsker å beholde, siden det er lærermangel de fleste steder. 

Anonymkode: 8e16b...26d

Skrevet

Det er jo snakk om 4 i den laveste matten på VGS da (P-matte). Jeg trodde ikke jeg kvalifiserte da jeg hadde 3 i den nest høyeste matten, men joda, gjorde nok det.

Anonymkode: 317ca...926

Skrevet

Du er forvirret TS

Men uansett, om det så var tilbakevirkende kraft ville det vært fair. 4'er i den matten er så enkelt at ingen som er så dum at de ikke klarer det burde får være lærer

• Liker 5
Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har tilbakevirkende kraft ved at de som er lærere pr i dag nå ikke har mulighet til å bytte jobb, før de har opparbeidet seg denne kompetansen, noe de ikke får gjort, med mindre arbeidsgiver spiller på lag med dem. Mange skoler ønsker selvsagt ikke å gi denne muligheten til lærere de ønsker å beholde, siden det er lærermangel de fleste steder. 

Anonymkode: 8e16b...26d

???

Nå tror jeg du surrer fælt, altså. Sikker på at du ikke mener vedtakene om at alle lærere innen 1. august må kunne vise til formell kompetanse i en haug fag?

Sitat

For å undervise i norsk, samisk, norsk teiknspråk, matematikk eller engelsk på barnetrinnet krevst det at vedkommande har minst 30 studiepoeng som er relevante for faget. Dei som før 1. januar 2014 hadde tilfredsstillande kompetanse etter dagjeldande krav for tilsetjing i undervisningsstilling, eller som har fullført tidlegare allmennlærarutdanning etter 1. januar 2014, har fram til 1. august 2025 dispensasjon frå dette kravet, jf. opplæringslova § 10-2 tredje ledd andre punktum.
(merknad fra undertegnede: Gjelder barneskolen)

For å undervise i norsk, samisk, norsk teiknspråk, matematikk eller engelsk på ungdomstrinnet krevst det at vedkommande har minst 60 studiepoeng som er relevante for faget. Dei som før 1. januar 2014 hadde tilfredsstillande kompetanse etter dagjeldande krav for tilsetjing i undervisningsstilling, eller som har fullført tidlegare allmennlærarutdanning etter 1. januar 2014, har fram til 1. august 2025 dispensasjon frå dette kravet, jf. opplæringslova § 10-2 tredje ledd andre punktum.

For å undervise i andre fag på ungdomstrinnet krevst det at vedkommande har minst 30 studiepoeng som er relevante for faget. Dette gjeld ikkje for valfaga, utdanningsval og arbeidslivsfag. For dei som før 1. januar 2014 hadde tilfredsstillande kompetanse etter dagjeldande krav for tilsetjing i undervisningsstilling, eller har fullført tidlegare allmennlærarutdanning etter 1. januar 2014, gjeld ikkje kravet om 30 relevante studiepoeng i andre fag.
(merknad fra undertegnede: Gjelder ungdomsskolen)

For å undervise i den vidaregåande skolen krevst det at vedkommande har minst 60 studiepoeng som er relevante for faget. Dette gjeld ikkje for faget yrkesfagleg fordjuping. Dette gjeld heller ikkje for dei som er tilsette etter andre ledd bokstav d, gitt at minst eitt av dei to åra med yrkesteoretisk utdanning utover vidaregåande skolenivå er relevant for å undervise i faget.

Tredje ledd gjeld ikkje dei som før 1. januar 2014 hadde tilfredsstillande kompetanse etter dagjeldande krav for tilsetjing i undervisningsstilling, eller som har fullført tidlegare allmennlærarutdanning etter 1. januar 2014.
(merknad fra undertegnede: gjelder videregående)

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-23-724/KAPITTEL_16#KAPITTEL_16

Hvordan regjeringen fikk gjennom at de nye kompetansekravene skal ha tilbakevirkende kraft uten noe ramaskrik fra fagforeningene til lærerne, skjønner heller ikke jeg. Å få vedtatt dette var derimot ikke vanskelig, da vi i forrige Stortingsperiode hadde en regjering som med sine samarbeidspartnere hadde flertall i Stortinget.

Siden dette er en endring av forskrift og ikke lov, er det ikke grunnlovsstridig.

Endret av Rosalie
Skrevet

Tror du mener det med at lærere må ha 60stp i norsk, engelsk og matte for å få jobb. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/skole-og-utdanning/superlaerer-haavard-tjora-kompetansekrav-er-en-spyttklyse-fra-kunnskapsministeren/a/24095484/

Jeg hadde 3 i matte da jeg kom inn på lærerutdanningen (før 4-kravet), men jeg kommer likevel inn på videreutdanning, og er kvalifisert til å undervise i mine fag.

Anonymkode: 6ff17...acf

Skrevet

For å få jobb i matte, norsk og engelsk altså 😄

Anonymkode: 6ff17...acf

Skrevet

4-kravet er for å komme inn på lærerutdanning, det påvirker ikke de som var i løp eller ferdig utdannet når kravet kom. 

Anonymkode: bcebf...c98

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...