Gå til innhold

Betale første regning på egenhånd - trenger hjelp :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg skal betalt min første regning selv, uten noe hjelp fra foresatte. Men, jeg merker jeg er nervøs og trenger fortsatt litt hjelp..

Hva skal jeg skrive som forfallsdato? Har sett at folk oppgir litt forskjellige, selv om det står en annen dato på regningen. Hvis jeg betaler imorgen, så vil jeg helst at pengene skal være trukket konto innen torsdagen.. slik at jeg vet at jeg har betalt og at alt er Ok. 

Kan jeg bruke hvilken som helst nettleser? En gang da jeg prøvde å betale fra safari på Mac og hadde gått igjennom alt, så kom det plutselig opp en varsel på nettbanken at noe gikk gærnt og at betalingen gikk ikke igjennom..Hadde dette noe med nettleseren min å gjøre? Gammel oppdatering på nettleser? Bør jeg prøve en annen nettleser? 

Anonymkode: 61ded...0d2

Skrevet (endret)

Jeg har brukt forskjellige nettlesere og har ikke hatt noen problemer med det.

Forfallsdato skriver du inn selv i feltet hvor det står forfallsdato. Legger du den inn til betaling med forfall i morgen, så trekkes den i morgen i løpet av dagen.

Bare husk å være nøye med kontonummer, så du ikke ender opp med å betale til feil mottaker.

Faste regninger kan du jo få autogiro på, da trekkes det rett fra konto på forfallsdato. Du slipper å tenke på det. Jeg har nesten bare autogiro. Bare sjekker faktura når den kommer i posten og vipps er den glemt fra min side 😊

Bare sett deg ned og se nøye på alle felt som skal fylles ut, så finner du ut hvor enkelt det er 😊

Endret av EvaLena
Skrevet

Bruk den nettleseren du normalt bruker. 

Skriv den dagen for forfall du ønsker den skal betales. 😊men helst før fristen da selvfølgelig. 

Du finner oversikt over sum som har gått inn og ut av konto på nettbanken, som om du er usikker på om sum er betalt kan du kontrollere det der. 

I verste fall får du en purring om beløp ikke har blitt betalt. Da får du gebyr på rundt 50 kr.  Det skjer de fleste av og og. 

Om du betaler den er saken ute av verden, så tenker dette vil gå helt fint 😊

• Liker 1
Skrevet

Hei

Velkommen til voksenlivet ;)

Svar på spørsmålene dine;

Forfallsdato - dette kan du i grunn velge selv, så lenge du betaler senest på forfallsdato. Etter hvert som man blir eldre og får god styring på økonomien, velger mange å betale regningen først på forfallsdato. Grunnen til dette er at da beholder du pengene dine på din egen konto lengst mulig selv, og får renter på beløpet - MEN, med dagens lave rentenivå betyr dette som regel svært lite. Mange som er unge velger i stedet å betale regninger "så fort som mulig". Grunnen til dette er ofte at man ikke har like mye penger å rutte med, slik at man velger å betale med en gang, når man faktisk har pengene. Flere føler at de får litt bedre styring på økonomien ved å gjøre det slik, da vet de at de har betalt og slipper å følge med på forfallsregisteret, budsjettet osv. 

Her blir det i grunnen litt opp til deg å finne ut av hva du er komfortabel med etterhvert.

Nettleser - du skriver litt lite om feilmeldingen du fikk til å konkludere med om dette var nettleseren eller en annen feil. Generelt skal vel de fleste nettbanker være kompatible med de fleste nettlesere, men ingen regel uten unntak. Som du selv er inne på kan en enkel løsning være ganske enkelt å prøve en annen nettleser. Hvis du er i tvil på om regningen faktisk ble registrert, har nok nettbanken en form for forfallsregister hvor du kan sjekke dette.

Lykke til :)

• Liker 1
Skrevet

De usle kronene man går i overskudd av å beholde pengene på konto til forfallsdato er ikke nok til at jeg gidder det.

Jeg betaler alle regninger med en gang jeg får dem/har penger til det, så slipper jeg å tenke mer på dem.

Anonymkode: f8dfb...718

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Høna79 skrev:

Hei

Velkommen til voksenlivet ;)

Svar på spørsmålene dine;

Forfallsdato - dette kan du i grunn velge selv, så lenge du betaler senest på forfallsdato. Etter hvert som man blir eldre og får god styring på økonomien, velger mange å betale regningen først på forfallsdato. Grunnen til dette er at da beholder du pengene dine på din egen konto lengst mulig selv, og får renter på beløpet - MEN, med dagens lave rentenivå betyr dette som regel svært lite. Mange som er unge velger i stedet å betale regninger "så fort som mulig". Grunnen til dette er ofte at man ikke har like mye penger å rutte med, slik at man velger å betale med en gang, når man faktisk har pengene. Flere føler at de får litt bedre styring på økonomien ved å gjøre det slik, da vet de at de har betalt og slipper å følge med på forfallsregisteret, budsjettet osv. 

Her blir det i grunnen litt opp til deg å finne ut av hva du er komfortabel med etterhvert.

Nettleser - du skriver litt lite om feilmeldingen du fikk til å konkludere med om dette var nettleseren eller en annen feil. Generelt skal vel de fleste nettbanker være kompatible med de fleste nettlesere, men ingen regel uten unntak. Som du selv er inne på kan en enkel løsning være ganske enkelt å prøve en annen nettleser. Hvis du er i tvil på om regningen faktisk ble registrert, har nok nettbanken en form for forfallsregister hvor du kan sjekke dette.

Lykke til :)

Husker at jeg fikk opp ett tall «534» eller noe, som da skal «bety» at regningen er registrert? (bruker DnB) Men etter at nettleseren hadde oppdatert seg litt, så kom det opp; Noe feil skjedde under betaling, betaling ble ikke registrert. Husker ikke helt hva det stod, men stod noe sånt😕

Skrevet
3 minutter siden, EvaLena skrev:

Jeg har brukt forskjellige nettlesere og har ikke hatt noen problemer med det.

Forfallsdato skriver du inn selv i feltet hvor det står forfallsdato. Legger du den inn til betaling med forfall i morgen, så trekkes den i morgen i løpet av dagen.

Bare husk å være nøye med kontonummer, så du ikke ender opp med å betale til mottaker.

Faste regninger kan du jo få autogiro på, da trekkes det rett fra konto på forfallsdato. Du slipper å tenke på det. Jeg har nesten bare autogiro. Bare sjekker faktura når den kommer i posten og vipps er den glemt fra min side 😊

Bare sett deg ned og se nøye på alle felt som skal fylles ut, så finner du ut hvor enkelt det er 😊

Gode tips - spesielt dette med kontonummer (!) , men en liten presisering: du har nok trekk via AvtaleGiro og ikke AutoGiro (AutoGiro tilbys ikke til privatpersoner). Muligens grei presisering hvis TS som ny på dette leter ordrett etter hva du har skrevet.

Forøvrig kan både AvtaleGiro og eFaktura være smart TS - med AvtaleGiro trekkes beløpet direkte på forfallsdato fra kontoen din, mens med eFaktura må du godkjenne den først i nettbanken før betalingen faktisk går.

Begge deler kan være lurt å inngå avtaler på hvor mulig - AvtaleGiro brukes gjerne på faste beløp (f eks treningsavgift), mens eFaktura ofte velges hvis beløpet varierer. Og noen tilbyr jaggu kombinasjonen av disse to også. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Husker at jeg fikk opp ett tall «534» eller noe, som da skal «bety» at regningen er registrert? (bruker DnB) Men etter at nettleseren hadde oppdatert seg litt, så kom det opp; Noe feil skjedde under betaling, betaling ble ikke registrert. Husker ikke helt hva det stod, men stod noe sånt😕

Det kan ha vært at den ble registrert, du får i DNB opp et nummer (betalingsreferanse) når du har godkjent den - men det kan ha vært en annen feilkode også, det vet ikke vi her på KG. Ta kontakt med DNB f eks på chat når du uansett sitter i nettbanken, så sjekker de for deg. 

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg skal betalt min første regning selv, uten noe hjelp fra foresatte. Men, jeg merker jeg er nervøs og trenger fortsatt litt hjelp..

Hva skal jeg skrive som forfallsdato? Har sett at folk oppgir litt forskjellige, selv om det står en annen dato på regningen. Hvis jeg betaler imorgen, så vil jeg helst at pengene skal være trukket konto innen torsdagen.. slik at jeg vet at jeg har betalt og at alt er Ok. 

Kan jeg bruke hvilken som helst nettleser? En gang da jeg prøvde å betale fra safari på Mac og hadde gått igjennom alt, så kom det plutselig opp en varsel på nettbanken at noe gikk gærnt og at betalingen gikk ikke igjennom..Hadde dette noe med nettleseren min å gjøre? Gammel oppdatering på nettleser? Bør jeg prøve en annen nettleser? 

Enten tar du en telefon til banken din, eller så tar du regningen/fakturaen med deg og går inn i banken og får dem til å lære deg alt det du lurer på. Det måtte jeg gjøre, når jeg begynte med nettbank. Bankfolkene er der for å hjelpe. 

Anonymkode: db515...a6f

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Høna79 skrev:

Det kan ha vært at den ble registrert, du får i DNB opp et nummer (betalingsreferanse) når du har godkjent den - men det kan ha vært en annen feilkode også, det vet ikke vi her på KG. Ta kontakt med DNB f eks på chat når du uansett sitter i nettbanken, så sjekker de for deg. 

Fikk opp betalingsreferanse, men pappa sjekket etterpå og det ble ikke trukket noe fra konto. Så betalte på nytt med pappa. 

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, Høna79 skrev:

Gode tips - spesielt dette med kontonummer (!) , men en liten presisering: du har nok trekk via AvtaleGiro og ikke AutoGiro (AutoGiro tilbys ikke til privatpersoner). Muligens grei presisering hvis TS som ny på dette leter ordrett etter hva du har skrevet.

Forøvrig kan både AvtaleGiro og eFaktura være smart TS - med AvtaleGiro trekkes beløpet direkte på forfallsdato fra kontoen din, mens med eFaktura må du godkjenne den først i nettbanken før betalingen faktisk går.

Begge deler kan være lurt å inngå avtaler på hvor mulig - AvtaleGiro brukes gjerne på faste beløp (f eks treningsavgift), mens eFaktura ofte velges hvis beløpet varierer. Og noen tilbyr jaggu kombinasjonen av disse to også. 

Ja, du har så rett. Det er avtalegiro jeg bruker 😊 Veldig lettvint å bruke

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

De usle kronene man går i overskudd av å beholde pengene på konto til forfallsdato er ikke nok til at jeg gidder det.

Jeg betaler alle regninger med en gang jeg får dem/har penger til det, så slipper jeg å tenke mer på dem.

Anonymkode: f8dfb...718

Med min økonomi sparer jeg minimum en tusenlapp i året på å la regningene gå ut på forfallsdato i stedet for den dagen jeg får dem. I tillegg er jo dette det enkleste siden jeg bare setter opp avtalegiro én gang og så ikke trenger tenke mer på det i det hele tatt. 

Bruker også kun kredittkort til alt jeg kjøper slik at pengene jeg har til forbruk også står lenge på konto etter at jeg egentlig har brukt dem. Dette og div bonus og cashbackordninger gir meg også flere tusen ekstra i året uten at jeg må gjøre noe for det.

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, asterix skrev:

Med min økonomi sparer jeg minimum en tusenlapp i året på å la regningene gå ut på forfallsdato i stedet for den dagen jeg får dem. I tillegg er jo dette det enkleste siden jeg bare setter opp avtalegiro én gang og så ikke trenger tenke mer på det i det hele tatt. 

Bruker også kun kredittkort til alt jeg kjøper slik at pengene jeg har til forbruk også står lenge på konto etter at jeg egentlig har brukt dem. Dette og div bonus og cashbackordninger gir meg også flere tusen ekstra i året uten at jeg må gjøre noe for det.

Hei. Hvilken rente har du på de pengene, ettersom du tjener så mye på å vente med å betale til forfallsdato?
På min brukskonto i DNB (som jeg bruker til både regninger og forbruk, er det en svært lav rente.
Flytter du pengene til en høyrentekonto på lønningsdagen, og flytter du pengene deretter til regningskontoen (som har lavere rente?) etterhvert som regningene forfaller?

Anonymkode: 77aca...8f8

Skrevet (endret)

Du kjenner ikke noen som er litt erfarne med å betale regninger i nettbanken da, som kunne satt seg ned og vist deg trinn-for-trinn hvordan du gjør dette? Det er ikke noe rakettforskning å få til. Man bare fyller ut de feltene nettbanken ber om, med de feltene som er på selve fakturaen (nederste girodelen). Forfallsdato, beløp, kid-nummmer (identifiserer deg som betaler og hva du betaler for mottakeren, blant tusener av andre betalere) og mottakers kontonummmer. Det er de viktige tingene, og viktig å få til riktig. Dobbeltsjekk alltid når du har fyllt ut alle feltene, og sjekk mot regningen at du faktisk har fyllt dem ut rett.

Det kan forenkle lesingen av lange kid-nummer hvis du med en tynn penn setter en strek og "deler opp" kid-nummeret i bolker på 4-5 siffer. Da blir det mye lettere å lese og taste inn.

Faste regninger som kommer igjen senere, kan det lønne seg å ha på eFaktura. Dette er elektronisk faktura. Dette registrerer du lett at du vil ha på denne regningen i fremtiden i nettbanken, via menyene der. Da får du ikke regningen på papir neste gang, da kommer den elektronisk til innboksen din i nettbanken. HUSK at du må betale den der, ved å klikke godkjenn på den. Du kan justere datoen og beløpet om du vil, men de er automatisk fyllt ut fra avsenders side. Så hvis de er riktige som de står, klikker du bare godkjenning. Slipper å fylle ut alle siffer selv. Og det beste av alt - med eFaktura slipper du fakturagebyr! MANGE firmaer tar gebyr på papirfakturaer, f.eks 50 kr eller verre. Så eFaktura lønner seg.

Ved Autogiro eller Avtalegiro er det omtrent det samme, men der behøver du ikke klikke godkjenn. Fakturaen belastes og betales automatisk på den forfallsdatoen som står. Men jeg foretrekker altså å selv klikke godkjenn på den datoen jeg bestemmer på eFakturaer, jeg liker ikke Avtalegiro. Liker ikke at noen bare trekker penger fra kontoen min uten at jeg har klikket godkjent først.

Det er en smakssak om man vil ha eFaktura eller Avtalegiro.  Men uansett bør du unngå papirfakturaer, fordi de ofte er dyrere å få. Avsenderfirmaene tar seg ekstra betalt for å sende dem på papir i posten.

Endret av Million
  • Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Hvilken rente har du på de pengene, ettersom du tjener så mye på å vente med å betale til forfallsdato?
På min brukskonto i DNB (som jeg bruker til både regninger og forbruk, er det en svært lav rente.
Flytter du pengene til en høyrentekonto på lønningsdagen, og flytter du pengene deretter til regningskontoen (som har lavere rente?) etterhvert som regningene forfaller?

Jeg har i hvert fall fritt antall uttak på mine "sparekontoer" med 2 % rente og bruker en av dem til regningskonto. Kanskje det er det asterix også gjør?

Anonymkode: af0fe...4c5

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har i hvert fall fritt antall uttak på mine "sparekontoer" med 2 % rente og bruker en av dem til regningskonto. Kanskje det er det asterix også gjør?

Takk for godt tips :blomst:

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken bank er dette?

Skrevet

Jeg har 0,10% rente på min DNB Leve-konto, og 1,2% rente på min Supersparkonto i DNB (med begrensninger på antall uttak. Dvs jeg må betale gegyr hvis jeg har mer enn 12 uttak pr år).
Jeg ønsker tips om hvilke banker som gir bedre rente.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har 0,10% rente på min DNB Leve-konto, og 1,2% rente på min Supersparkonto i DNB (med begrensninger på antall uttak. Dvs jeg må betale gegyr hvis jeg har mer enn 12 uttak pr år).
Jeg ønsker tips om hvilke banker som gir bedre rente.

I tillegg får jeg 1,65% rente på penger som er bundet et år, gjennom avtalen Fastrenteinnskudd i DNB.

Det høres veldig interessant ut med 2% rente på penger på sparekonto  uten begrensninger i antall uttak.

Skrevet
1 time siden, asterix skrev:

Med vanlig studentøkonomi sparer man ikke så mye. I tillegg er det viktig at pengene går til de postene det skal gå til. Når man har lite å rutte med, og gjerne ikke er vant med å styre egen økonomi, kan man fort bruke for mye med mindre pengene allerede er trukket. 

Anonymkode: 895f3...85a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...