AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #1 Skrevet 10. oktober 2017 Jeg har meldt meg frivillig til å lage suppe til 100 pers, men nå får jeg virkelig hjerneteppe og prestasjonsangst. Så jeg trenger hjelp. Sårt. Har beregnet ca 25-30 liter med vann og masse grønnsaker. Noe gulrøtter og poteter vil være frossent. Skal jeg frese løk i olje først? Hvor mye har det å si på smak? Koke opp buljong før grønnsakene tas oppi gryta eller kaldt vann + grønnsaker, så koking? Hvilken rekkefølge? Alt sammen på en gang? Hva med frossne grønnsaker? Kjemperedd for at grøñnsakene er ferdige til forskjellig tid. Hva er din hemmelighet? Tips? Anonymkode: a90a9...d82
EvaLena Skrevet 10. oktober 2017 #2 Skrevet 10. oktober 2017 Jeg elsker grønnsaksuppe og har lagd det utallige ganger. Det er så enkelt atte. Jeg kapper alle grønnsaker og hiver opp i kjelen samtidig. Løken også, freser ikke den. Så slenger jeg buljongterninger oppi og lar det koke en stund. 30-45 min. Smak til etterhvert om du trenger mer buljong. Det samme gjør jeg med frossen grønnsaker også.
Djungelvrål Skrevet 10. oktober 2017 #3 Skrevet 10. oktober 2017 Jeg ville frest en 10-15 løk først, hivd på vann og buljong, så kokt de rå grønnsakene i en halv time også ville jeg hivd oppi de frosne tilslutt. Frosne grønnsaker er forvellet dvs at de er raskt varmebehandlet før de er frosset ned. Så frossengrønnsaker trenger ikke mer en kanskje 20-30 min koketid. Laurbærblad gir god smak, men disse skal tas ut før suppa serveres. Hønsebuljong gir best smak i grønnsaksuppe.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #4 Skrevet 10. oktober 2017 Jeg ville gjort det som hun ovenfor. Kutt opp løk og hvitløk, surr det, sammen med andre urter og krydder om ønskelig. Hiv deretter oppi grønnsaker og la det koke. Smak til med salt, pepper osv. å surre løken først, vil jeg si har ganske å si på smaken. Vann og ferdig grønnsaker blir ikke enn spesielt god suppe. Anonymkode: cc516...729
Tiriltunge Skrevet 11. oktober 2017 #5 Skrevet 11. oktober 2017 16 timer siden, Mystix skrev: Jeg ville frest en 10-15 løk først, hivd på vann og buljong, så kokt de rå grønnsakene i en halv time også ville jeg hivd oppi de frosne tilslutt. Frosne grønnsaker er forvellet dvs at de er raskt varmebehandlet før de er frosset ned. Så frossengrønnsaker trenger ikke mer en kanskje 20-30 min koketid. Laurbærblad gir god smak, men disse skal tas ut før suppa serveres. Hønsebuljong gir best smak i grønnsaksuppe. Ikke bruk hønsebuljong, bruk grønnsaksbuljong. Det kan være vegetarianere blant de som skal spise suppa. 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #6 Skrevet 11. oktober 2017 19 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har meldt meg frivillig til å lage suppe til 100 pers, men nå får jeg virkelig hjerneteppe og prestasjonsangst. Så jeg trenger hjelp. Sårt. Anonymkode: a90a9...d82 Jeg er elendig på å lage mat til mange selv, så kan ikke hjelpe deg mer enn i teorien. Når du skal lage mat til mange, skjønner du at det finnes noe sånt som kokkeutdanning. Noen teoretiske betraktninger: Jeg ville brukt kjøkkenmaskin med kutteskiver på løken, fremfor å kutte med kniv. Selv om resultatet ikke er helt optimalt. Dette kommer naturligvis litt an på hvor god tid du har. Jeg hadde sørget for å legge i en del grønnsaker helt opp mot servering, sånn at i alle fall noe hadde litt tyggemotstand. På Ikea spiste jeg en gang en pastarett, som kunne vært drukket gjennom sugerør. Det skal ikke være sånn. Litt konsistens må det være. Anonymkode: 8d2e2...81b
Leo Skrevet 11. oktober 2017 #7 Skrevet 11. oktober 2017 25 - 30 liter væske virker veldig lite dersom dette skal være et måltid til 100 personer. Jeg ville ha beregnet minst 50 liter. Fremgangsmåten blir den samme uavhengig av hvor mye suppe du lager og her finner du for eksempel en oppskrift på en enkel og grei grønnsakssuppe med rimelige ingredienser. Velger du helt eller delvis å bruke frosne grønnsaker skal ikke de koke mer enn noen få minutter. De er allerede varmebehandlet og koker du dem for lenge ender du opp med en lite delikat grøt i stedet for suppe. Hvis du skal kutte grønnsaker selv bør du absolutt få noen til å hjelpe deg og skal du gjøre dette på et vanlig kjøkken får du sannsynligvis et plassproblem siden du vil trenge minst tre store kjeler på komfyren samtidig hvis all suppen skal være ferdig på samme tidspunkt.
John_Felipe Skrevet 11. oktober 2017 #8 Skrevet 11. oktober 2017 Når du allerede har tatt på deg den oppgaven så ik bruk buljong. Hjemmelagd grønnsak kraft er super enkelt å lage. Alt du trenger er selleri, gulrøtter, løk + vann + salt + 30-45min så har du en enkel og rik kraft! Grønnsakene trenger ik å skrelles en gang, skyll og kast i kjeler. Kraften varer ca 4 dager i kjøleskapet, så dette kan du gjøre 1-2 dager før selve dagen suppen skal lages. Nå vet jeg ikke om du har flere ovner. Men hadde det vært meg hadde jeg gått for en søtpotet suppe eller enda bedre i disse tider, Gresskar suppe. Disse kan bare settes i ovnen og lage av seg selv til de er myke, typisk 45min ca. Når du har alle gresskarene klare er det bare å sette suppen sammen. 1. Fres løk/hvitløk og ønsket urter 2. tilsett din valgte grønnsak og tilsett kraft nok til å dekke grønnsakene. Om du ikke har brukt ovnen er det bare å koke grønnsakene til de er myke nok til å blende. NB! Ik vær redd for at grønnsakene er ferdig til forskjellige tider. Over kokte/stekte grønnsaker er ik farlig i supper, med mindre du brenner det da Noe som dette. Men du må så klart ikke gjøre som chef John og småkoke i 1 time, han overdriver ofte 15-20min holder massevis etter du tilsatt grønnsaker og kraft (om du hadde de i ovnen) Planlegg step to step så slipper du stress! Kos deg på kjøkkenet
Leo Skrevet 11. oktober 2017 #9 Skrevet 11. oktober 2017 4 timer siden, John_Felipe skrev: Når du allerede har tatt på deg den oppgaven så ik bruk buljong. Hjemmelagd grønnsak kraft er super enkelt å lage. Alt du trenger er selleri, gulrøtter, løk + vann + salt + 30-45min så har du en enkel og rik kraft! Grønnsakene trenger ik å skrelles en gang, skyll og kast i kjeler. Kraften varer ca 4 dager i kjøleskapet, så dette kan du gjøre 1-2 dager før selve dagen suppen skal lages. Nå vet jeg ikke om du har flere ovner. Men hadde det vært meg hadde jeg gått for en søtpotet suppe eller enda bedre i disse tider, Gresskar suppe. Disse kan bare settes i ovnen og lage av seg selv til de er myke, typisk 45min ca. Når du har alle gresskarene klare er det bare å sette suppen sammen. 1. Fres løk/hvitløk og ønsket urter 2. tilsett din valgte grønnsak og tilsett kraft nok til å dekke grønnsakene. Om du ikke har brukt ovnen er det bare å koke grønnsakene til de er myke nok til å blende. NB! Ik vær redd for at grønnsakene er ferdig til forskjellige tider. Over kokte/stekte grønnsaker er ik farlig i supper, med mindre du brenner det da Noe som dette. Men du må så klart ikke gjøre som chef John og småkoke i 1 time, han overdriver ofte 15-20min holder massevis etter du tilsatt grønnsaker og kraft (om du hadde de i ovnen) Planlegg step to step så slipper du stress! Kos deg på kjøkkenet Bare å oppbevare kraften er en utfordring når det er snakk om suppe til 100 personer... Bare nevner det 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #10 Skrevet 12. oktober 2017 På 11.10.2017 den 13.48, Tiriltunge skrev: Ikke bruk hønsebuljong, bruk grønnsaksbuljong. Det kan være vegetarianere blant de som skal spise suppa. Enig, når det er 100stk er det garantert noen. Du kan tilsette litt gurkemeie og røkt paprikapulver til grønnsaksbuljongen da får den litt mer smak og fin farge sånn som hønsebuljong Anonymkode: ef0ad...ced
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #11 Skrevet 12. oktober 2017 Og som noen allerede har nevnt: damp en hel haug grønnsaker nesten ferdig vedsiden av, slik at du kan fylle på suppen underveis. Dette både pga. Konsistensen når suppen blir stående en stund, og fordi folk forsyner seg helt vilt av fyllet i suppen og siler av kraften, slik at du bare har kraft til slutt 😅 Anonymkode: ef0ad...ced
happiest Skrevet 16. oktober 2017 #12 Skrevet 16. oktober 2017 Tja, jeg pleier å frese løk/purre/vårløk først. Deretter tar jeg i de grønnsakene som trenger lengst koketid og tilsetter de som trenger minst til slutt. Om suppen blir overkokt, får du servere det som lapskaus i stedet! Godt med god pølse i eller svineknoke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå