AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #1 Skrevet 10. oktober 2017 Noen som gjør det? Har to barn fra før. Både 2 og 3 åringen legger seg i egen seng på natta. Hver natt våkner treåringen og vil sove i senga vår. Vi lar hun få lov, da hun gir uttrykk for å være redd etter at hun våkner. 2 åringen sover stort sett hele natta, men våkner hun vil hun også sove i vår seng. Dette fungerer sånn gradvis, det hender at 3 åringen da våkner og de girer hverandre opp. Da går som regel an av oss på gjesterommet med den andre, slik at vi alle får sove. Søvn er viktigst. Nå er jeg gravid med tredjemann, og termin om 3 mnd. Da regner jeg med at jeg blir opptatt av amming på natt. Jeg kjenner jeg gruer meg litt til dette, og tenkte å høre om andre har erfaring med amming og samsoving med eldre søsken? Lurer også på hva slags senger dere har. Vi har 180 nå, og det blir ganske trangt med fire.. Og samsoving med baby må jo være trygt. Ikke mye trygt om storesøster plutselig ruller over baby om natta, eller får lagt puta/dyna si over o.l 😕 Anonymkode: 986b9...ead
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #2 Skrevet 10. oktober 2017 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen som gjør det? Har to barn fra før. Både 2 og 3 åringen legger seg i egen seng på natta. Hver natt våkner treåringen og vil sove i senga vår. Vi lar hun få lov, da hun gir uttrykk for å være redd etter at hun våkner. 2 åringen sover stort sett hele natta, men våkner hun vil hun også sove i vår seng. Dette fungerer sånn gradvis, det hender at 3 åringen da våkner og de girer hverandre opp. Da går som regel an av oss på gjesterommet med den andre, slik at vi alle får sove. Søvn er viktigst. Nå er jeg gravid med tredjemann, og termin om 3 mnd. Da regner jeg med at jeg blir opptatt av amming på natt. Jeg kjenner jeg gruer meg litt til dette, og tenkte å høre om andre har erfaring med amming og samsoving med eldre søsken? Lurer også på hva slags senger dere har. Vi har 180 nå, og det blir ganske trangt med fire.. Og samsoving med baby må jo være trygt. Ikke mye trygt om storesøster plutselig ruller over baby om natta, eller får lagt puta/dyna si over o.l 😕 Anonymkode: 986b9...ead Du gjør jo bare det selv en bjørnetjeneste🙄 Følg de tilbake i seng når de våkner på natta. Sier seg selv. Har de hatt mareritt så ta en prat, sett på et lys og la de sovne igjen i egen seng. Skjønner ikke at du orker å sove med små armer og ben som sparker/slår deg i alle retninger. Får helt fnatt av å ha folk sovende inntil meg. Anonymkode: 0bc31...ae2
Vera Vinge Skrevet 10. oktober 2017 #3 Skrevet 10. oktober 2017 Jeg har prøvd ufrivillig samsoving med to barn (+mannen) i en 1.80-seng, og det var trangt, syns jeg. På det tidspunktet var barna 1 og 3 og såvidt jeg husker sov begge ganske urolig, da (den eldste begynte heldigvis å sove godt i egen seng da han begynte på allergimedisiner, og den andre hvertfall roligere og mer i egen seng). Det hadde vært helt åpenbart ikke mulig å ha en baby der i tillegg, både pga plass og trygg samsoving for babyen mtp krybbedød. Samsoving med baby skal jo følge visse regler, bl.a. skal det være nok plass. Jeg ville enten jobbet aktivt for å avvenne de eldste barna samsoving i den tiden dere har fram til babyen kommer, men man har jo ingen garanti for at det funker. Eller sovet på gjesterommet med babyen i en stor nok seng (altså ikke enkeltseng). Eller, lagt madrass ved siden av deres seng til 3-åringen og fulgt 2-åringen tilbake når denne en sjelden gang våkner, eller sovet videre med 2-åringen på gjesterommet. Jeg har selv prøvd ganske iherdig å avvenne min 3-åring fra å komme inn til oss, og det funker i perioder, men med en gang han er litt forkjøla, har voksesmerter, mareritt e.l. kan man følge ham inn 20 ganger på en natt og han kommer tilbake. Så vi har madrass ved siden av vår seng, og han har etter hvert akseptert å ligge der når han kommer inn. Og det har bedret min søvnkvalitet mye, siden han ligger litt urolig.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #5 Skrevet 10. oktober 2017 1 time siden, Vera Vinge skrev: Jeg har prøvd ufrivillig samsoving med to barn (+mannen) i en 1.80-seng, og det var trangt, syns jeg. På det tidspunktet var barna 1 og 3 og såvidt jeg husker sov begge ganske urolig, da (den eldste begynte heldigvis å sove godt i egen seng da han begynte på allergimedisiner, og den andre hvertfall roligere og mer i egen seng). Det hadde vært helt åpenbart ikke mulig å ha en baby der i tillegg, både pga plass og trygg samsoving for babyen mtp krybbedød. Samsoving med baby skal jo følge visse regler, bl.a. skal det være nok plass. Jeg ville enten jobbet aktivt for å avvenne de eldste barna samsoving i den tiden dere har fram til babyen kommer, men man har jo ingen garanti for at det funker. Eller sovet på gjesterommet med babyen i en stor nok seng (altså ikke enkeltseng). Eller, lagt madrass ved siden av deres seng til 3-åringen og fulgt 2-åringen tilbake når denne en sjelden gang våkner, eller sovet videre med 2-åringen på gjesterommet. Jeg har selv prøvd ganske iherdig å avvenne min 3-åring fra å komme inn til oss, og det funker i perioder, men med en gang han er litt forkjøla, har voksesmerter, mareritt e.l. kan man følge ham inn 20 ganger på en natt og han kommer tilbake. Så vi har madrass ved siden av vår seng, og han har etter hvert akseptert å ligge der når han kommer inn. Og det har bedret min søvnkvalitet mye, siden han ligger litt urolig. Ja, vi har vært inne på tanken om å jobbe med å avvenne samsovingen. Samtidig tenker jeg at dette retter seg selv etter hvert. Jeg er en av de som tenker at slikt går i perioder, og at de begynner å sove selv når de er trygge eller marerittene minsker osv. Men madrass var jo en ide, som kan testes ut. Bare det st hun er fryktelig avhengig av meg, og ligger omtrent oppå meg om nettene. Klarer ikke helt å se hvordan dette kommer til å fungere 🙈 Det begynner å bli ganske slitsomt, spes når jeg begynner å få mage og problemer med bekkenet. Ha baby på gjesterommet går jo også an, vi har dobbelseng der, så burde være plass nok. Takker for tips og deling av hvordan dere har det 😊 godt å vite st det er flere som har barn som vil sove i mamma og pappa sin seng 😊 Får diskutere det med min bedre halvdel om hvordan vi skal løse det.. Anonymkode: 986b9...ead
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #6 Skrevet 10. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du gjør jo bare det selv en bjørnetjeneste🙄 Følg de tilbake i seng når de våkner på natta. Sier seg selv. Har de hatt mareritt så ta en prat, sett på et lys og la de sovne igjen i egen seng. Skjønner ikke at du orker å sove med små armer og ben som sparker/slår deg i alle retninger. Får helt fnatt av å ha folk sovende inntil meg. Anonymkode: 0bc31...ae2 Hun har allerede lys på om natta, så det er ikke mer lys å sette på. Vi har samtaler om mareritt, monster osv og hva som skal til for st hun ikke blir redd. Hun sier hun blir trygg i senga vår, og da tenker jeg at hun da skal få føle den tryggheten hun trenger. Heller ha hu i senga vår, enn å la hu være utrygg og vekke hele huset x antall ganger i løpet av en natt Anonymkode: 986b9...ead 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå