Gå til innhold

Jobbannonser som ikke nevner oppstartsdato?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at det er ganske vanlig å ikke nevne oppstartsdato i annonser, men det gjør jo også at det er litt vanskelig å vite om det er noe poeng i å søke på stillingen eller ei. Jeg er ferdigutdannet etter jul, så jeg kan jo ikke akkurat begynne i morgen. Er f.eks. et vikariat jeg har litt lyst å søke på, men aner ikke om de trenger noen øyeblikkelig eller om det er greit å vente til etter jul. Er det greit å sende arbeidsgiveren en e-mail og spørre om dette?

Anonymkode: 133fa...775

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Poenget er at dem ikke har satt noen dato, fordi dem ikke vil utelukke kandidater. 
Veldig mange har tre måneders oppsigelsestid, og om det står "oppstart om 2 måneder" så vil disse droppe søke. 
Er du en god nok kandidat, så kan bedrifter i stor grad vente lenge på at du kan starte. 

• Liker 2
Skrevet

De fleste har jo en oppsigelsestid på 3 mnd å forholde seg til. Jeg søker jobber nå, og hvis jeg søker en jobb i dag vil jeg mest sannsynlig få tilbud tidligst i november, hvis jeg får et tilbud. Da kan jeg ikke begynne før mars pga oppsigelsestid. Så hvis du kan begynne etter jul er du langt mer fleksibel enn størsteparten av søkerne. :P

Med andre ord, bare søk! De som trenger noen NÅ pleier å skrive det i annonsen, og de som har mindre hastverk nevner ingen oppstart. 

Skrevet

to gode svar over her. Ta sjansen og søk! 

Anonymkode: 245ba...d28

Skrevet
12 timer siden, _popcorn_ skrev:

Poenget er at dem ikke har satt noen dato, fordi dem ikke vil utelukke kandidater. 
Veldig mange har tre måneders oppsigelsestid, og om det står "oppstart om 2 måneder" så vil disse droppe søke. 
Er du en god nok kandidat, så kan bedrifter i stor grad vente lenge på at du kan starte. 

Men man kan også utelukke gode kandidater ved å ikke skrive når man tenker seg oppstart. De hadde jo ikke trengt å skrive "oppstart XX/XX", men f. eks. at man ser for seg oppstart innen noen måneder, men at de er fleksible og kan utsette oppstart hvis den rette kandidaten søker. Er du en arbeidsgiver som ønsker gode kandidater, vær tydelig, og _skriv_ dine intensjoner i stillingsannonsen. Dyktige og hardtarbeidende kandidater som er mer produktive enn andre forventer gjerne større grad av tydelighet og litt mer fleksibilitet. 

Anonymkode: 1695b...697

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Men man kan også utelukke gode kandidater ved å ikke skrive når man tenker seg oppstart. De hadde jo ikke trengt å skrive "oppstart XX/XX", men f. eks. at man ser for seg oppstart innen noen måneder, men at de er fleksible og kan utsette oppstart hvis den rette kandidaten søker. Er du en arbeidsgiver som ønsker gode kandidater, vær tydelig, og _skriv_ dine intensjoner i stillingsannonsen. Dyktige og hardtarbeidende kandidater som er mer produktive enn andre forventer gjerne større grad av tydelighet og litt mer fleksibilitet. 

Anonymkode: 1695b...697

Nei, her er jeg uenig. De aller, aller fleste "dyktige" kandidater vet hvordan arbeidsmarkedet fungerer, og at det derfor ikke er noe poeng i å skrive oppstartsdato for helt normale stillinger som ikke MÅ fylles snarlig. Det er jo ikke nødvendig å være overtydelig. Hvorfor skal dyktige kandidater ha større behov for tydelighet og kunstige oppstartsdatoer? Hvis manglende oppstartsdato (som for de fleste er ganske kunstig å oppgi, fordi de fleste stillinger ikke har en fast oppstartsdato) er det som hindrer en i å søke er man definitivt ikke rett kandidat altså... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...