Gå til innhold

Jobbannonser som ikke nevner oppstartsdato?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at det er ganske vanlig å ikke nevne oppstartsdato i annonser, men det gjør jo også at det er litt vanskelig å vite om det er noe poeng i å søke på stillingen eller ei. Jeg er ferdigutdannet etter jul, så jeg kan jo ikke akkurat begynne i morgen. Er f.eks. et vikariat jeg har litt lyst å søke på, men aner ikke om de trenger noen øyeblikkelig eller om det er greit å vente til etter jul. Er det greit å sende arbeidsgiveren en e-mail og spørre om dette?

Anonymkode: 133fa...775

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Poenget er at dem ikke har satt noen dato, fordi dem ikke vil utelukke kandidater. 
Veldig mange har tre måneders oppsigelsestid, og om det står "oppstart om 2 måneder" så vil disse droppe søke. 
Er du en god nok kandidat, så kan bedrifter i stor grad vente lenge på at du kan starte. 

• Liker 2
Skrevet

De fleste har jo en oppsigelsestid på 3 mnd å forholde seg til. Jeg søker jobber nå, og hvis jeg søker en jobb i dag vil jeg mest sannsynlig få tilbud tidligst i november, hvis jeg får et tilbud. Da kan jeg ikke begynne før mars pga oppsigelsestid. Så hvis du kan begynne etter jul er du langt mer fleksibel enn størsteparten av søkerne. :P

Med andre ord, bare søk! De som trenger noen NÅ pleier å skrive det i annonsen, og de som har mindre hastverk nevner ingen oppstart. 

Skrevet

to gode svar over her. Ta sjansen og søk! 

Anonymkode: 245ba...d28

Skrevet
12 timer siden, _popcorn_ skrev:

Poenget er at dem ikke har satt noen dato, fordi dem ikke vil utelukke kandidater. 
Veldig mange har tre måneders oppsigelsestid, og om det står "oppstart om 2 måneder" så vil disse droppe søke. 
Er du en god nok kandidat, så kan bedrifter i stor grad vente lenge på at du kan starte.