AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #1 Skrevet 10. oktober 2017 Når en person som er uføretrygdet mottar barnetillegg men nekter å betale bidrag for et barn som personen ikke har kontakt med eller samvær med. Hvordan i all verden er det da mulig at personen får utbetalt dette barnetillegget til seg selv men nekter å betale bidrag som er på samme størrelse som barnetilegget... Dette er jo egentlig ikke penger denne personen skulle hatt i det hele tatt da det er null kontakt mellom forelder og barn. Hvordan kan NAV utbetale så mye penger til en som ikke har et barn å forsørge? Håper på et smart svar her for jeg skjønner det virkelig ikke. Anonymkode: 309da...b96
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #2 Skrevet 10. oktober 2017 Nav utbetaler barnetillegg om man har rett på det og det har man som jeg skjønner det som så lenge man har barn... Er det søkt om bidrag via NAV? Selv med ingen bidragsevne pga lav inntekt kan likevel NAV fastsette bidrag til netto barnetillegg (minus samværsfradrag)... Anonymkode: c557c...79f 1
Gjest making.a.mess Skrevet 10. oktober 2017 #3 Skrevet 10. oktober 2017 Har nav gjort en feil og oppdager dette så må alt tilbakebetales.. Er d riktig så er d ikke noe du får gjort noe med.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #4 Skrevet 10. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nav utbetaler barnetillegg om man har rett på det og det har man som jeg skjønner det som så lenge man har barn... Er det søkt om bidrag via NAV? Selv med ingen bidragsevne pga lav inntekt kan likevel NAV fastsette bidrag til netto barnetillegg (minus samværsfradrag)... Anonymkode: c557c...79f Bidraget er gjennom NAV. Bidragsforskudd tror jeg det heter, men personen som er forelder mottar barnetillegg men har ingenting med barnet å gjøre, da finner jeg det merkelig at personen får utbetalt barnetillegg når en ikke har noe med barnet å gjøre. I mitt hode så skulle dette barnetillegget blitt trukket og gitt til forelderen som har omsorgen. Men NAV har tydeligvis ikke samme tanke. Anonymkode: 309da...b96
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #5 Skrevet 10. oktober 2017 1 time siden, Mrs.Purdey skrev: Har nav gjort en feil og oppdager dette så må alt tilbakebetales.. Er d riktig så er d ikke noe du får gjort noe med. Vi får håpe det. Har et vagt håp om at karma skal bite en i baken. Blir irritert over at systemet er så svakt. Anonymkode: 309da...b96
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #6 Skrevet 10. oktober 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bidraget er gjennom NAV. Bidragsforskudd tror jeg det heter, men personen som er forelder mottar barnetillegg men har ingenting med barnet å gjøre, da finner jeg det merkelig at personen får utbetalt barnetillegg når en ikke har noe med barnet å gjøre. I mitt hode så skulle dette barnetillegget blitt trukket og gitt til forelderen som har omsorgen. Men NAV har tydeligvis ikke samme tanke. Anonymkode: 309da...b96 Dersom bidrag kreves inn via NAV, vil det si at personen ikke har bidragsevne. Personen får barnetillegg etter samværsavtale. Dersom samværsavtalen ikke er korrekt, må du ta initiativ til å få en korrekt samværsavtale. Ved 0 samvær vil personen miste barnetillegget, men det betyr naturligvis ikke at det overføres til deg. For barnetillegg gis pga trygdeytelsen. Anonymkode: 8085c...af0
Rosalie Skrevet 10. oktober 2017 #7 Skrevet 10. oktober 2017 Sitat Det kan forekomme at barnetillegget er høyere enn fastsatt bidrag. I slike tilfeller skal barnetillegget likevel utbetales til pensjonisten. Alle som betaler bidrag er regnet som forsørger av barnet. I de fleste tilfeller vil også barnet ha samvær med bidragspliktig og vedkommende vil derfor ha utgifter i forhold til barnet som overstiger bidraget. Også pensjonsmottakere kan avtale frivillige ordninger for betaling av bidrag. Det er derfor ikke noen nødvendig kobling mellom barnetillegg og barnebidrag. NAV skal likevel være oppmerksom på at bidragsfogden i henhold til barneloven § 70 fortsatt har rett til å ta opp en heving av bidraget på eget initiativ. Fra 27.11.1998 (lov nr. 69) kan også NAV Innkreving sette fram krav om at barnetillegget skal utbetales til dem, jf. folketrygdloven § 22‑3a . https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/3-25-barnetillegg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå