Gå til innhold

Overlegen leste all forskning om åpne kontorlandskap. Han fant bare helseskader og produktivitetstap

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er din erfaring med åpet kontorlandskap?

http://pahoyden.no/2017/10/overlegen-leste-all-forskning-om-apne-landskap-han-fant-bare-helseskader-og

Sitat

- Kostnader ved dårligere arbeidsmiljø, nedsatt produktivitet, økt sykefravær og tap av høyt kvalifisert og motivert arbeidskraft kan langt overstige innsparte arealkostnader, konkluderer overlege Jan Vilhelm Bakke i Arbeidstilsynet. 

Det sier Jan Vilhelm Bakke, arbeidsmedisiner og overlege i Arbeidstilsynet. Sammen med kollega Knut Inge Fostervold, førsteamanuensis ved Psykologisk institutt ved UiO, har han jobbet seg gjennom forskningen som er gjort på hva som skjer når kontorveggene mangler. 

Forskningen de har sett på er fra Norge og utlandet. 26 studier innfridde krav til vitenskapelig kvalitet. Det er tverrsnittstudier (kvantitative studier gjort på ett tidspunkt), epidemiologiske studier (studier som ser på ulike faktorers innvirkning på helse) og longitudinelle studier (tverrsnittstudier som følger de samme individene over tid). Det er studier om sykefravær, produktivitet, samhandling, støykilder, trivsel og nivåer av stresshormoner. Og de peker mot  den samme konklusjonen.

– Studiene vi har gått gjennom viser at en del folk ikke kan eller bør sitte i åpne landskap. De som har kognitivt krevende arbeidsoppgaver, eller som skal sitte i ro og fred og tenke, de bør ikke arbeide i åpne landskap, sier Bakke til På Høyden.

Resultater fra den vitenskapelige litteraturen viser også at de som sitter i åpne landskap i stor grad opplever dårligere arbeidsmiljø, mer stress og slitenhet, mindre produktivitet, dårligere helse og økt sykefravær. «Manglende kunnskap og forståelse av sammenhenger mellom arkitektoniske løsninger og fysisk arbeidsmiljø kan føre til at ansatte, arbeidsgivere og samfunnet for øvrig kan betale en høy pris i økt sykefravær og tapt produktivitet for fordelene med åpne kontorlandskap,» skriver de. 

Anonymkode: 41cc1...ca4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tviler ikke. Synes åpent kontorlandskap er noe dritt. Føler meg mer produktiv og konsentrert når jeg kan sitte mer skjermet, spesielt det å ha mennesker gående bak deg er stressende 

Anonymkode: 28442...311

Skrevet

Jeg synes åpent landskap er helt forferdelig. Jeg jobber med utvikling (programmerer), og det tar ofte lang tid å komme inn i flyten, og selv om jeg alltid sitter med Bose støydempende hodetelefoner med lav musikk på så blir jeg forstyrret av at folk går, står og henger rundt pulten min. Folk har også mye lavere terskel for å komme å prikke meg på skulderen, noe som er veldig forstyrrende. Har ingen tro på at åpent landskap er bra.

Anonymkode: fe514...42d

Skrevet

Det fungerer faktisk overraskende bra der jeg jobber, for det er veldig stille i landskapene og folk er veldig flinke til å bruke stillerom og møterom ved telefonsamtaler og faglige diskusjoner, og det sosiale foregår i sofagrupper hvor kaffemaskinene er plassert. Det skal sies at det er tilrettelagt med mange stillerom og små møterom i tilknytning til landskapene, samt stabilt trådløst nett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...