Gå til innhold

Lyst å kjøpe en helgetur til venninne, men....

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hun hater å ta i mot ting. Av ulike årsaker har hun hatt et tøft år og har ikke mulighet til å dra noe sted for egne midler. Har veldig lyst til å spandere en helg i utlandet på henne, men redd hun kan nesten bli fornærmet. Hun hadde helt sikkert sagt nei om jeg spurte, men lyst å gi henne det til bursdagen.

Hva synes dere? :) 

Anonymkode: b8112...e4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes du skal la være. Om du vet hun vil føle detver ubehagelig, er det respektløst å tvinge det på henne. 

Jeg ville selv følt intenst ubehag av å få en så dyr presang av en venninne, og jeg ville følt det ubehaget til jeg fikk gjort gjengjeld. Altså ville en slik presang gjort at jeg følte meg presset til å gi noe dyrt i retur. Ikk ok. 

Anonymkode: 07461...f82

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blåbærpike

Hva med å forkle gaven litt? Fortell at du har vunnet en reise for to? Da er det kanskje lettere å ta i mot, og venninnen din slipper å føle at hun skylder deg noe. Min erfaring er i alle fall at en kjenner på en følelse av å måtte gi tilsvarende tilbake når jeg mottar veldig dyre gaver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er en god venninne som stiller mye opp for meg. Har vært bestevenner siden vi var små. Jeg har ikke tenkt å bestille veldig dyr tur, slik at hun skal føle mer på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du tenkt å betale for? Husk at det ikke bare er flybillett og hotell som koster på en sånn tur, du skal kunne spise ute, kanskje handle litt, betale transport til og fra flyplass etc. Så en sånn reise kan fort koste henne mye mer enn hun har råd til selv om du spanderer fly og hotell...

Anonymkode: d9402...7a9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er en god venninne som stiller mye opp for meg. Har vært bestevenner siden vi var små. Jeg har ikke tenkt å bestille veldig dyr tur, slik at hun skal føle mer på det. 

Ja, men jeg ville fremdeles latt være. En gave skal ikke føre til ubehag hos mottaker. Da er den gitt for givers skyld, og ikke for mottakers skyld. 

Gi henne heller noe du vet/tror hun vil bli glad for. 

Anonymkode: 07461...f82

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan betale, men få flyselskapet til å ringe henne og si hun har vunnet en reise. ;)

Anonymkode: 22663...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik tur vil som oftest bli mye dyrere enn forventet. Mat og drikke,  shopping og lignende, og det kan fort ende opp som en utgift for dere begge,  ikke bare deg. Spør heller om hun har lyst til å dra på tur der dere begge betaler og har mer oversikt over hva dere vil og kan bruke!  

Anonymkode: 70b52...71f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler alle nødvendige utgifter, slik som mat og transport. Jeg hadde tenkt å tilby det. Men ja, tenker det kan bli litt rart også. Tror bare vi hadde hatt det så hyggelig, har veldig lyst å dra på en tur med henne :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt kjempeglad for en sånn gave fra bestevenninnen om jeg satt litt trangt i det en periode, og det samme gjelder om hun hadde fått fra meg. Vi kjenner hverandre så godt, at det bare ville vært koselig.

Hadde hun spurt på forhånd hadde jeg nok likevel sagt nei, da hadde jeg nesten følt det som jeg "tigget" hvis jeg sa ja. Men som gave er det jo helt topp blant nære venner. Bestevenninnen min ville også hatt en idé om hva jeg hadde hatt råd til utenom reisen, og lagt turen opp etter det. Så ts, hvis du føler at dere har et slikt vennskap, synes jeg gaveideen din er helt super! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du presiserer at dette er en opplevelse du vil dele med henne og at du ønsker å stå for alle de utgiftene du legger frem her som en bursdagsgave kan jeg ikke tenke meg at hun vil reagere negativt, særlig hvis dere ellers er gode venner og stiller opp for hverandre på andre måter. Dette er jo ikke så uvanlig i seg selv for gode og lange vennskap. 

Anonymkode: 12042...e28

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...