AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #1 Skrevet 10. oktober 2017 Jeg hater Halloween! Og har så langt nektet barna på 5 og 7 og drive med dette tullet. Det har dog blitt vannskeligere og vannskeligere med årene, da bhg og skole har begynnyt å ha halloween fester, og bare går ut i fra at alle har jo halloweenkostymer... Vi har ikke mye penger, så jeg vil helst slippe å bruke mat-pengene mine på dette. Hadde jo planer om å ikke si noe om dette i år også, og når ungene spørr, svare at "vi feirer ikke halloween". Men nå dukker det opp ting over alt, og nå har hele familien blitt invitert til en vennefamilie på halloweenfest. Vi er skjelden ute på noe i helgene, og ungen sitter mye inne å kjeder seg, så sånn sett hadde det jo vært supert å ha noe å gjøre. Barna, spessielt 7 åringen går i klasse med flere av de som skal på festen, så hun får garrantert vite om det. Men det er noe som skriker NEEEI inni meg. Jeg vil ikke at ungene mine skal begynne med dette tullet. Hva burde jeg gjøre? Si nei, og holde ungene hjemme fordi vi ikke feirer halloween. Eller overgi meg og bruke mat-pengene på kostymer og sitte i samme saksa hvert år heretter?? Anonymkode: bab64...453 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #2 Skrevet 10. oktober 2017 Finnes det ingen mellomting? Kostymer trenger ikke koste all verden, det kommer litt an på hva man har. Husker min mamma sydde ører på en grå hettegenser og malte på værhår med en eyeliner og så var jeg en katt Var et kjempesøtt kostyme! Kanskje dere har noen dere kan låne av? Gi-bort-grupper på Facebook? Har ikke minstemann vært på karneval i barnehagen? Har dere ingenting som kan være kostyme i hus? Man kan komme langt med litt kreativitet, men det krever jo at du faktisk gjør et forsøk da. Rull inn barna i dopapir så blir det en mumie, for å sette det på spissen. Jeg tenker at folk får velge selv. Samtidig skriver du at barna sitter mye inne å kjeder seg og at flere av klassekameratene til eldstemann skal på denne festen. Har barna dine lyst til å være med på dette? Det kan være sårt for dem å ikke få være med hvis "alle andre skal". Anonymkode: 4adb7...560 12
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #3 Skrevet 10. oktober 2017 Finn ut om det feires Hallo-venn i området. Der samles barna i en gymsal eller lignende og man får ikke lov til å ha skumle kostymer, tror ikke en gang man MÅ ha kostymer. Barna løper rundt og leker med gymapparater og lignende. Og så er det snop og kaker i løpet av kvelden. Har ikke vært på en, men det ser gøy ut på bilder. Det er som regel arrangert av en kristen menighet, men kvelden er for alle og det er ingen andakt eller noe sånt. Anonymkode: 32bb6...c32 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #4 Skrevet 10. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Finn ut om det feires Hallo-venn i området. Der samles barna i en gymsal eller lignende og man får ikke lov til å ha skumle kostymer, tror ikke en gang man MÅ ha kostymer. Barna løper rundt og leker med gymapparater og lignende. Og så er det snop og kaker i løpet av kvelden. Har ikke vært på en, men det ser gøy ut på bilder. Det er som regel arrangert av en kristen menighet, men kvelden er for alle og det er ingen andakt eller noe sånt. Anonymkode: 32bb6...c32 Her arrangeres det ute. Barna går i grupper til ulike boder, hvor det er oppgaver el. Så får de noe, en liten ting eller godteri. Det er et veldig godt tilbud. Man må ikke ha kostymer nei. Anonymkode: c7c1b...99b 1
Nerine_ Skrevet 10. oktober 2017 #5 Skrevet 10. oktober 2017 Vi pleier å reise på et ulike arrangementer her i nærheten. Gå å tigge godteri har ikke barna fått lov til. Har ikke inntrykk av at så veldig mange gjør det her heller. 1
altflyter Skrevet 10. oktober 2017 #6 Skrevet 10. oktober 2017 (endret) Jeg er selv veldig imot Halloween, men om jeg hadde valget mellom at mine potensielle barn falt utenfor felleskapet og å holde på et prinsipp, så hadde jeg definitivt valgt barna først. Kostymer kan lages nesten gratis om man er litt kreativ. Hvis du googler litt, så finner du masse gode tips til billige kostymer. Kan du sy for eksempel? Edit. Her for eksempel https://www.aktivioslo.no/artikkel/raske-og-billige-halloween-kostymer/ Eller her http://forum.kvinneguiden.no/topic/519482-forslag-til-hjemmelaget-halloweenkostyme/ Endret 10. oktober 2017 av altflyter 8
Sphynx Skrevet 10. oktober 2017 #7 Skrevet 10. oktober 2017 Så trist at folk ikke liker Halloween. Ennå tristere er det når man hindrer barna i å like det. 9
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #8 Skrevet 10. oktober 2017 Mine får lov til å gå på godterunde. Men kun til de husene som har pyntet til halloween utenfor og lyset er på. Resten går vi forbi. Her er det masse unger som går, det er vel den eneste dagen i året jeg ser så mange barn i gata. Anonymkode: c7c1b...99b 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #9 Skrevet 10. oktober 2017 Jeg kjøpte heksehatter på 7/11 for 20,- stykket. Min slaskete svarte t-skjorte ble flott kjole til. Sminke! Du sparer penger til lørdagsgodt for noen uker framover. Svarte søplesekker kan klippes og knytes og bli kule effekter i belte, hår eller egen drakt (flaggermusvinger er lett). Man behøver ikke gå inn for det noe mer enn det. Anonymkode: 87651...519 3
GammelKaktus Skrevet 10. oktober 2017 #10 Skrevet 10. oktober 2017 Synes du skal la ungene få være med på den Halloween greia jeg. Du trenger jo ikke å kjøpe kostyme om du ikke har råd, finn noe gamle klær å lag noe utav det. Er overhodet ikke begeistret for alt tullet vi er med på men er med siden guttungen liker slikt så sier jeg bare ja til det meste med et smil og dilter med. Her går vi ikke å tigger godteri hos folk da, det hadde jeg ikke gått med på og heldigvis så er han ikke noe på det selv heller. 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #11 Skrevet 10. oktober 2017 Her er det snakk om å være kreativ. Både med tenke på godteri og kostyme. Dette må ikke koste masse, og trenger heller ikke å være spesielt usunt. Barn liker Halloween, og det er ikke så rart. At du ikke er så glad i det betyr vel ikke så mye. Barn gjør masse som foreldre ikke er så engasjert i. Vær heller med å lag deres egne Halloween tradisjoner som ikke er for dyrt. Har man ikke mye kreative ideer selv så er det fullt av det på nettet. Prøv heller å gjøre noe hyggelig sammen med barn i stede for å tenke på kjøpepress, og lignende. Anonymkode: a724f...020 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #12 Skrevet 10. oktober 2017 Stakkars barn, her tenker du bare på deg selv. Anonymkode: b5a2d...fa0 7
Trolltunge Skrevet 10. oktober 2017 #13 Skrevet 10. oktober 2017 Bare gi etter, og la ungene ha det gøy, tenker jeg. Jeg tror ikke på nissen, men lar likevel ungene kose seg på juletrefest med nisse. Det er for mange hverdager i året, så jeg sier ja takk til alle de tingene som får hverdager til å vike for noe morsommere. Halloween trenger ikke være dyrt! Kostymer kan man lage av gamle klær og stoffer (veldig gøy for ungene det også) og aske i fjeset. Jeg har et kjempefint triks til å dele ut til alle som kommer på døren, uten å blakke seg; Jeg kjøper rimelig micropopcorn, popper og fordeler i små brødposer. Under 15 kr for 3 pk popcorn, som blir iallfall 15 småposer popcorn. Altså 1 kr pr barn som kommer. Veldig populært! Jeg har alltid noe gotteri også, men det er popcorn de fleste velger. 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #14 Skrevet 10. oktober 2017 Vi er som deg, så lenge vi klarer gjør vi ingenting ut av haloween. Jeg har aldri likt det, selv ikke ds jeg var barn. Vi skrur sv utelys og pynter ikke til denne dagen. Har enda ikke vært folk på døra her, heldigvis. Anonymkode: 95771...7fb 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #15 Skrevet 10. oktober 2017 1 minute ago, AnonymBruker said: Vi er som deg, så lenge vi klarer gjør vi ingenting ut av haloween. Jeg har aldri likt det, selv ikke ds jeg var barn. Vi skrur sv utelys og pynter ikke til denne dagen. Har enda ikke vært folk på døra her, heldigvis. Anonymkode: 95771...7fb Så du nekter barna dine å sosialesere med andre barn og isolerer hjemme? Anonymkode: b5a2d...fa0 7
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #16 Skrevet 10. oktober 2017 Just now, AnonymBruker said: Så du nekter barna dine å sosialesere med andre barn og isolerer hjemme? Anonymkode: b5a2d...fa0 "de Anonymkode: b5a2d...fa0
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #17 Skrevet 10. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så du nekter barna dine å sosialesere med andre barn og isolerer hjemme? Anonymkode: b5a2d...fa0 Nei, min er ikke gammel nok til å forstå noe av det, men intill de selv tar initaniv gjør vi ingenting ut av det. Jeg vil ikke bidra fra liten alder til at dette skaø være gøy, når jeg selv missliker det. Så lenge jeg kan holde tilbake, så gjør jeg det. Når de kan ytre meninger selv, så får vi ta stiling til hva vi gjør. Når det er sagt er det veldig mye annet man kan gjøre for å sosialisere barna enn haloween. Vi gjør veldig mye annet gøy, så det er et ikke argument hos oss. Anonymkode: 95771...7fb 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #18 Skrevet 10. oktober 2017 1 hour ago, AnonymBruker said: Vi er som deg, så lenge vi klarer gjør vi ingenting ut av haloween. Jeg har aldri likt det, selv ikke ds jeg var barn. Vi skrur sv utelys og pynter ikke til denne dagen. Har enda ikke vært folk på døra her, heldigvis. Anonymkode: 95771...7fb Godt å se at det er flere som ikke driver med dette tullet! Det har gått fint i mange år, men nå begynner jeg å føle at jeg ikke kan holde dem unna alt lenger. Men veldig veldig trist at man faktisk blir presset til det. Takk for mange svar. Jeg må understreke at det her er snakk om en privat halloweenfest lørdagen før. Barna kommer ALDRI til å få gå på noen dører å tigge! Men jeg skal titte på de linkene jeg fikk, og google litt å se om det lar seg gjøre å fikse noe billig kostymer. Men det meste her er pastellfarget, og jeg finnes ikke kreativ. Men mulig jeg kan få lånt noe:) TS Anonymkode: bab64...453 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #19 Skrevet 10. oktober 2017 Jeg er og veldig imot halloween, kjøpepress og tigging! Men så vil jo så gjerne ungene delta på ting, og jeg vil ikke nekte dem. Her deltar de på hallovennfest og en skal på halloweenfest. Jeg syns det er mye bedre enn å tigge på dører! I tillegg så har de det faktisk moro, og barn trenger moro, sammen med vennene sine. Mitt tips er å starte tidlig, sjekk finn.no etter kostyme og kjøp og salg grupper. Toysrus har salg på kostymer, fra 99kr, (og på nett) jeg fant kostyme på salg på hm på nettet for en stund siden, var spiderman, men allikevel. De har ofte superheltkostymer, og jeg vil tro at de er på salg nå som det er halloween. (Tror jeg betalte 49.90 for det) Ellers så har man ebay, men det er nok litt knapt med tid. Anonymkode: fd5e1...9a9 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #20 Skrevet 10. oktober 2017 Sjekket, og HM har 3 kostymer på salg nå. 99kr stk. Anonymkode: fd5e1...9a9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå