Gå til innhold

Studere i utlandet: skolepenger og studielån...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har veldig lyst å studere i utlandet på et universitet (godkjent utdanning) og skal nå jobbe et år for å spare penger. Skolepengene blir ca 100 000 kr, og jeg har lagt inn på Lånekassens sider hva jeg får totalt i lån og stipend, pluss til skolepengene. Skolen starter ca 10 september, er det noen som vet da når man får penger fra Lånekassen, og må man betale skolepengene til universitetet FØR skolestart? 

Anonymkode: 01f5f...2e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om man må betale skolepengene før studiestart avhenger av reglene ved det universitetet der du skal gå. Jeg måtte ikke det selv. Pengene får en utbetalt ikke lenge etter at søknaden er ferdigbehandlet. Jeg fikk dem selv i begynnelsen av juli i fjor (skolen begynte da begynnelsen av august). 

Anonymkode: 22780...5ae

Gjest Linaria
Skrevet

Jeg studerer i utlandet. Lånekassen sender ut skolepenger to ganger i året. Jeg fikk halvparten i september og får andre halvdel i desember og har selv måttet ordne en avtale med universitetet mitt så jeg betalte halvparten i løpet av første uke på universitetet og betaler resten rundt januar. De kjenner til Lånekassens system her borte da de har mange studenter fra Norge og har ingen problemer med å ordne betalingsplan basert på Lånekassens system. Skolen vil jo gjerne ha pengene sine, og prøver så godt de kan å ordne så du får betalt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...