Gå til innhold

Objektivisering av kvinner

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi er og blir i stor grad det vi gjør det til selv. Kvinner og menn kan selv velge hvordan vi skal leve livet, og for min del er jeg ganske lei av at folk til stadighet klager på abstrakte størrelser som "samfunnet" når de er missfornøyd med noe. Vi blir alle objektivisert på en eller flere måter, og jeg tror nok de fleste egentlig vil være fornøyde med at andre synes de er vakre eller deilige. Samtidig har vi alle et valg. Om kvinner opplever presset fra reklame, dameblader, bloggere osv. som så ille står det i kvinners makt å få slutt på alle disse kildene til smerte rett og slett ved å slutte å kaste penger etter disse produktene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 10.10.2017 den 15.23, NotNaomi skrev:

Nå gjelder dette gutter også. Gutter på 8 (!)år som lurer på hvordan de får "sixpack". Jenter er bare mer åpne om hvordan det føles å bli sett på som objekter,og det blir snakket om,skrevet om,og debbatert i det uendelige.

Hadde vært mer interessant og kanskje viktig å se litt på hvordan gutter har det da det ikke blir snakket så mye om. 

Både TS og NotNaomi har et godt poeng. Vi lever i et overfladisk forbrukssamfunn hvor individene gjøres til forbrukere. Se bare på skolevesenet, hvordan det akademiske tar stadig mer plass fra fag som sløyd, matlaging og håndarbeid. Vi produserer en generasjon gutter og jenter som er utrolig navlebeskuende, som gjerne setter i gang med å modifisere kroppene sine, men hvor den materielle kulturen er nesten fraværende. Gutter og jenter som har full forståelse for at noen må skifte kjønn, men som ikke er i stand til å bytte en lyspære, sy en bukse eller lage en stol til å sitte på. Fortsetter det som dette, kommer vi til å ende opp med individer som er fullstendig løsrevet fra realitetene i denne verden. En generasjon som er visjonær, kreativ og oppfinnsom, men som ikke har en materiell kultur å anvende denne kreativiteten på. Forbruk, makeup og øyeblikkets tyranni tar for mye plass, og dette med kjønn og presset man utsetter hverandre for, er bare en liten del av hele dette syke bildet.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at dere sitter og rakker ned på kvinner 24/7. 

Anonymkode: 6d317...c16

Uriktig å si «dere». Jeg rakker ikke ned på kvinner.

Skrevet
8 minutter siden, Olaug Olsen skrev:

Både TS og NotNaomi har et godt poeng. Vi lever i et overfladisk forbrukssamfunn hvor individene gjøres til forbrukere. Se bare på skolevesenet, hvordan det akademiske tar stadig mer plass fra fag som sløyd, matlaging og håndarbeid. Vi produserer en generasjon gutter og jenter som er utrolig navlebeskuende, som gjerne setter i gang med å modifisere kroppene sine, men hvor den materielle kulturen er nesten fraværende. Gutter og jenter som har full forståelse for at noen må skifte kjønn, men som ikke er i stand til å bytte en lyspære, sy en bukse eller lage en stol til å sitte på. Fortsetter det som dette, kommer vi til å ende opp med individer som er fullstendig løsrevet fra realitetene i denne verden. En generasjon som er visjonær, kreativ og oppfinnsom, men som ikke har en materiell kultur å anvende denne kreativiteten på. Forbruk, makeup og øyeblikkets tyranni tar for mye plass, og dette med kjønn og presset man utsetter hverandre for, er bare en liten del av hele dette syke bildet.

Helt sant og jeg er hjertens enig! 👍🏻🙂

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...