AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #1 Skrevet 10. oktober 2017 Vi skal snart arrangere barnebursdag, og jeg er veldig usikker på hva vi skal servere både av mat og kaker. Blant gjestene er det barn med både gluten- og laktoseintoleranse/allergi og også noen vegetarianere. Jeg skulle gjerne hatt noen retter som alle kan spise i stedet for å ha noe glutenfritt, noe laktosefritt, noe vegetarisk osv osv. Men det eneste jeg kommer på da er salater og slik, og det tror jeg neppe bursdagsbarnet blir særlig fornøyd med! Hun vil helst ha "vanlig bursdagsmat" som pølser, pizza, sjokoladekake, gele osv. Er det noen som har noen tips til hva jeg kan servere? Går det for eksempel an å lage pizzasnurrer av både glutenfritt mel og laktosefri ost? Da kan man jo bare lage noen uten kjøtt i tillegg. Går det an å lage gluten- og laktosefri sjokoladekake, eller vil det gi en smak eller konsistens som skiller seg veldig fra vanlig sjokoladekake? Anonymkode: 5e5c1...744
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #2 Skrevet 10. oktober 2017 Mange av disse har nok bare en foreldrepåført intoleranse. Anonymkode: cd98c...3cf 7
Forundret.. Skrevet 10. oktober 2017 #3 Skrevet 10. oktober 2017 Pizza eller snurrer med glutenfritt mel og vegansk ost. coop har vegetar pølser. Glutenfrie lomper eller pølsebrød, evt glutenfritt hjemmelaga. Er fullt mulig å lage god glutenfri og laktosefri kaker. Pleier kanskje å bli litt fastere/ tyngre. 2
Vera Vinge Skrevet 10. oktober 2017 #4 Skrevet 10. oktober 2017 (endret) Jeg vil ikke anbefale deg å bake glutenfri gjærbakst til alle. For det første krever det en del trening for å bli bra, og selv da smaker det såpass annerledes at flere av barna kanskje ikke vil spise det (?). Mye styr for dere også med en ekstremt uhåndterlig og klissete deig. Jeg ville nok heller servert pølser og så spurt foreldrene til vegetarianeren om de har noe forslag. Kan jo være vegetarianeren spiser soyapølser? Når det gjelder kake, er Toro sin sjokoladekake i langpanne glutenfri. Vet ikke om den er laktosefri, men hvis du serverer gelé også er det kanskje ok? Endret 10. oktober 2017 av Vera Vinge
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #5 Skrevet 10. oktober 2017 Hvite oster har minimalt med laktose, noen av dem (Norvegia)er også helt laktosefrie. Hjemmelaget pizza høres ut som det beste alternativet her. Skal du lage mer enn én? Da kan du jo lage en med glutenfritt mel, uten kjøtt og uten laktose. Eventuelt kan de laktoseintolerante spise vanlig pizza, da den er laktosefri hvis du ikke har melk i deigen, rømme oppå pizzaen osv. Anonymkode: 0abd1...f71 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #6 Skrevet 10. oktober 2017 Vanlig hvitost ER laktosefri Så du kan bruke helt vanlig ost. Om du kjøper synnøve sin hvitost er den også ok for vegeterianere (inneholder ikke løype). Du kan helt fint lage pizza av glutenfritt mel, med helt vanlig ost. Så kan du lage noen vegetarversjoner, og noen vanlige. Anonymkode: 6636d...a06 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #7 Skrevet 10. oktober 2017 All den der intoleransen.... hadde seriøst skrevet i innbydelsen at om noen er allergisk mot ditten eller datten så får de ta med seg mat. I tillegg hadde jeg gitt beskjed om at du heller ikke tar ansvaret om noen av de allergiske barna skulle fått i seg noe de ikke tålte. (Går utifra at barna får beskjed hjemmeifra om hva de får spise og ikke) Anonymkode: 11712...c91 6
Gjest Cocosa Skrevet 10. oktober 2017 #8 Skrevet 10. oktober 2017 Laktose er ikke noe problem å bytte ut, uten at det går utover smaken. Gluten er jeg mer usikker på. Kjør pølse i brød og kjøp noen glutenfrie brød og vegetarpølser ved siden av det er så mange som er allergiske for tiden, at det finnes massevis av gode oppskrifter der ute! Evt kan du kanskje be en av foreldrene med å kjøpe noe de vet er tilpasset barnet sitt med allergi?
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #9 Skrevet 10. oktober 2017 Laktosefrie kaker er ikke vanskelige å lage, og de smaker stort sett det samme. Det finnes både laktosefri kremfløte(av ku) og laktosefri melk(av ku.) Dette smaker helt vanlig. I stedet for smør kan du bruke matolje, eller laktosefritt smør (blå boks fra Soft Flora.) Anonymkode: 0abd1...f71
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #10 Skrevet 10. oktober 2017 Husk at vegetarianeren ikke kan spise gelé pga gelatin. Men Toro-kaker finnes det mange av uten gluten (og også kanskje uten laktose?) Anonymkode: 99076...6f5 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #11 Skrevet 10. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: All den der intoleransen.... hadde seriøst skrevet i innbydelsen at om noen er allergisk mot ditten eller datten så får de ta med seg mat. I tillegg hadde jeg gitt beskjed om at du heller ikke tar ansvaret om noen av de allergiske barna skulle fått i seg noe de ikke tålte. (Går utifra at barna får beskjed hjemmeifra om hva de får spise og ikke) Anonymkode: 11712...c91 This. Jammen glad jeg ikke trenger å lage mat til barnebursdager. Ellers kan jeg råde folk til å spørre foreldrene mer inngående om toleransene og hva som går bra og absolutt ikke bra, eller spørre om det er cøliaki, melkeallergi eller hvor pokker de har fått diagnosen. Da viser det seg nemlig ofte at det ikke er så nøye likevel. Menyen bør bestå av det bursdagsbarnet vil ha, ikke hva 20 andre unger skal ha tilrettelagt av foreldrene sine. Seriøse matallergier er selvfølgelig unntaket. Anonymkode: cd98c...3cf 9
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #12 Skrevet 10. oktober 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: All den der intoleransen.... hadde seriøst skrevet i innbydelsen at om noen er allergisk mot ditten eller datten så får de ta med seg mat. I tillegg hadde jeg gitt beskjed om at du heller ikke tar ansvaret om noen av de allergiske barna skulle fått i seg noe de ikke tålte. (Går utifra at barna får beskjed hjemmeifra om hva de får spise og ikke) Anonymkode: 11712...c91 Er litt enig i denne... Når det blir ørten allergier og sære selvvalgte kostholdsrestriksjoner (som vegetar/veganer/raw food/steinalderkosthold, etc), så kan det ikke forventes at man skal ta hensyn til absolutt alt. Da synes jeg det er helt innafor å be foreldrene til de allergiske/sære barna ta med eget, gjerne nok til flere om det er mange med samme allergi/særhet. F.eks. be foreldrene til ett laktoseintolerant barn ta med en laktosefri kake, eller en glutenintolerant sin forelder ta med en pakke pølsebrød av akseptabel sort. Anonymkode: 6636d...a06 4
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #13 Skrevet 10. oktober 2017 Pavlova med laktosefri krem og frukt ved siden av? Ja det funker ikke for veggiser, men de kan spise frukten. Og eventuelt kjøpe inn noe is de kan spise. Anonymkode: 203d9...f15
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #14 Skrevet 10. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Pavlova med laktosefri krem og frukt ved siden av? Ja det funker ikke for veggiser, men de kan spise frukten. Og eventuelt kjøpe inn noe is de kan spise. Anonymkode: 203d9...f15 Er pavlova en barnevennlig kake, da...? Jeg synes overhodet ikke det kvalifiserer som kake i det hele tatt, og jeg ville aldri servert det i en barnebursdag. Og hovedpersonen er bursdagsbarnet, så det er hva hun vil ha som bør telle mest. Man kan ikke lage 14 kaker heller akkurat. Anonymkode: 6636d...a06 1
Vera Vinge Skrevet 10. oktober 2017 #15 Skrevet 10. oktober 2017 Jeg ville også hørt med foreldrene de til aktuelle barna om de har noen forslag. Kanskje er du da så heldig at de med cøliaki-barnet tilbyr å ta med glutenfrie pølsebrød. Det hadde jeg hvertfall gjort om jeg var forelderen til dette barnet.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #16 Skrevet 10. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Seriøse matallergier er selvfølgelig unntaket. Anonymkode: cd98c...3cf Jeg er ikke egentlig uenig, men hvordan skiller man? Jeg har familiemedlemmer med hyperallergi mot enkelte matvarer. Det gjelder "heldigvis" ikke egg, mel, laktose, men snarere ting som det er litt lettere å unngå i maten, deriblant nøtter. Men da snakker vi ambulanse hvis uhellet er ute. Dette er alvorlige greier, og det er trist at noen tenker at det bare er hysteri og at det ikke er reelt. Disse menneskene er helt avhengig av å bli tatt på alvor. Det er sikkert noen som det ikke er like farlig for, men hvordan kan man skille ut disse? Hvordan skal du vite hvem som bare er hysteriske og har egenoppdiktede diagnoser og hvem som faktisk er så allergiske? Tipper foreldrene til alle barna med allergi og intoleranse vil fortelle deg at dette er viktig og alvorlig. Anonymkode: d83cf...4a5 2
Maleficenta Skrevet 10. oktober 2017 #17 Skrevet 10. oktober 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi skal snart arrangere barnebursdag, og jeg er veldig usikker på hva vi skal servere både av mat og kaker. Blant gjestene er det barn med både gluten- og laktoseintoleranse/allergi og også noen vegetarianere. Jeg skulle gjerne hatt noen retter som alle kan spise i stedet for å ha noe glutenfritt, noe laktosefritt, noe vegetarisk osv osv. Men det eneste jeg kommer på da er salater og slik, og det tror jeg neppe bursdagsbarnet blir særlig fornøyd med! Hun vil helst ha "vanlig bursdagsmat" som pølser, pizza, sjokoladekake, gele osv. Er det noen som har noen tips til hva jeg kan servere? Går det for eksempel an å lage pizzasnurrer av både glutenfritt mel og laktosefri ost? Da kan man jo bare lage noen uten kjøtt i tillegg. Går det an å lage gluten- og laktosefri sjokoladekake, eller vil det gi en smak eller konsistens som skiller seg veldig fra vanlig sjokoladekake? Anonymkode: 5e5c1...744 Glutenfri vegetarpizza. Og går med kake med både gluten og laktosefri sikkert. Men gud så sørt med foreldre som tvinger ungene til å leve vegetarisk 1
Anonym90059005 Skrevet 10. oktober 2017 #18 Skrevet 10. oktober 2017 Fint om noen av de med barn som har disse "intoleransene" eller er vegetarianere, kan svare i tråden hva de forventer/har erfaring med i sånne sammenkomster? Kan ikke forvente at man skal lage i stand x-antall varianter av mat og kaker, fordi noens kjære Isak visstnok blir litt løs i magen av noe de mener må skyldes styggedommen gluten el.l. Håpløst hvordan ting har blitt. 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #19 Skrevet 10. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke egentlig uenig, men hvordan skiller man? Jeg har familiemedlemmer med hyperallergi mot enkelte matvarer. Det gjelder "heldigvis" ikke egg, mel, laktose, men snarere ting som det er litt lettere å unngå i maten, deriblant nøtter. Men da snakker vi ambulanse hvis uhellet er ute. Dette er alvorlige greier, og det er trist at noen tenker at det bare er hysteri og at det ikke er reelt. Disse menneskene er helt avhengig av å bli tatt på alvor. Det er sikkert noen som det ikke er like farlig for, men hvordan kan man skille ut disse? Hvordan skal du vite hvem som bare er hysteriske og har egenoppdiktede diagnoser og hvem som faktisk er så allergiske? Tipper foreldrene til alle barna med allergi og intoleranse vil fortelle deg at dette er viktig og alvorlig. Anonymkode: d83cf...4a5 Det er nettopp det som gjør det så fryktelig vanskelig. Alle disse selvdiagnostierte intoleransene ødelegger for de som virkelig blir syke. Jeg vet ikke om jeg har noe godt svar til deg. Annet enn hvis man tar seg bryet med å høre med alle de foreldrene som sier barna deres ikke tåler visse varer. For da vet jeg andre har erfaringer med at det plutselig ikke er så nøye likevel. Du har nok rett i at foreldre med hyperallergiske barn vil si klart fra, for eksempel ved nøtteallergi. Må være et sant mareritt å lage til barnebursdager nå for tiden. Anonymkode: cd98c...3cf 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #20 Skrevet 10. oktober 2017 2 minutter siden, Anonym90059005 skrev: Fint om noen av de med barn som har disse "intoleransene" eller er vegetarianere, kan svare i tråden hva de forventer/har erfaring med i sånne sammenkomster? Kan ikke forvente at man skal lage i stand x-antall varianter av mat og kaker, fordi noens kjære Isak visstnok blir litt løs i magen av noe de mener må skyldes styggedommen gluten el.l. Håpløst hvordan ting har blitt. Jeg har vokst opp med en søster som hadde laktoseintoleranse. Hun hadde da med seg, eller holdt seg til de matvarene hun var sikker på ikke inneholdt melk. Jeg har en venninne som har IBS, og blir kjempedårlig i magen av veldig mye helt vanlig mat. Alt fra noen matvarer hun får litt luft i magen av, til noen matvarer som gir omtrent akutt sprutdiaré. Hun tilbyr seg å ta med, for det er helt håpløst å lage mat til henne. Anonymkode: 6636d...a06
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå