Gå til innhold

Hva ville du gjort? Flytte eller bli

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to barn på 6 og 3. Eldste begynte nettopp på skolen.

I tre år nå har vi bodd i et nybygd rekkehus i et stort område i utvikling. Barnehager, skoler og etter hvert ungdomsskoler er stappfulle og/eller består av kun brakker, på grunn av mange tilflyttende. Barna ser likevel ut til å trives, selv om de (spesielt den eldste) nok ville trivdes under mindre forhold. Hun blir fort stresset og mormor sier også at hun tror hun ville hatt det bedre på et rolig, mindre urbant sted.

Jeg trives ikke i huset. Ikke kan vi flytte innad i området heller, fordi det finnes ikke eneboliger i skolekretsen. Huset gir meg pappfølelse, de som har bygget rekkehusene har benyttet billigste løsning på alt fra ventilasjon til listverk. Hagen er bitteliten (8 kvm), og styret i sameiet vil bestemme hva beboerne skal få gjøre i sin egen hage. Jeg trodde man hadde stor bestemmelsesrett over egen eiendom når man bor i et sameie, men det er visst nærmere et borettslag.

Jeg vil aller helst ha en enebolig med hage, i et rolig område der det ikke skjer så mye rundt oss hele tiden. Med trær barna kan klatre i.

Men - nå har eldste begynt på skolen. Begge har fått mange, gode venner. Det er jo "vår skyld" at vi gjorde dette dumme valget for tre år siden, og nå er det kanskje "som man reder, ligger man"? Hva ville dere gjort om dere bodde et sted dere ikke trivdes - flyttet til dit dere ville bo i en annen skolekrets og derfor ta barna vekk fra vennene sine og skolen, eller blitt i huset til ungene ble store? Jeg vil gjerne høre deres betraktninger, da jeg og min mann bare snakker rundt i sirkel hele tiden.

Anonymkode: a8b1a...72d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har to barn på 6 og 3. Eldste begynte nettopp på skolen.

I tre år nå har vi bodd i et nybygd rekkehus i et stort område i utvikling. Barnehager, skoler og etter hvert ungdomsskoler er stappfulle og/eller består av kun brakker, på grunn av mange tilflyttende. Barna ser likevel ut til å trives, selv om de (spesielt den eldste) nok ville trivdes under mindre forhold. Hun blir fort stresset og mormor sier også at hun tror hun ville hatt det bedre på et rolig, mindre urbant sted.

Jeg trives ikke i huset. Ikke kan vi flytte innad i området heller, fordi det finnes ikke eneboliger i skolekretsen. Huset gir meg pappfølelse, de som har bygget rekkehusene har benyttet billigste løsning på alt fra ventilasjon til listverk. Hagen er bitteliten (8 kvm), og styret i sameiet vil bestemme hva beboerne skal få gjøre i sin egen hage. Jeg trodde man hadde stor bestemmelsesrett over egen eiendom når man bor i et sameie, men det er visst nærmere et borettslag.

Jeg vil aller helst ha en enebolig med hage, i et rolig område der det ikke skjer så mye rundt oss hele tiden. Med trær barna kan klatre i.

Men - nå har eldste begynt på skolen. Begge har fått mange, gode venner. Det er jo "vår skyld" at vi gjorde dette dumme valget for tre år siden, og nå er det kanskje "som man reder, ligger man"? Hva ville dere gjort om dere bodde et sted dere ikke trivdes - flyttet til dit dere ville bo i en annen skolekrets og derfor ta barna vekk fra vennene sine og skolen, eller blitt i huset til ungene ble store? Jeg vil gjerne høre deres betraktninger, da jeg og min mann bare snakker rundt i sirkel hele tiden.

Er der tomter til salgs, slik at dere kan bygge en enebolig?

Anonymkode: b9f67...be6

Skrevet

Jeg tenker at det ikke er problematisk for barna å få nye gode venner på ny skole og venner i nytt nabolag.
Jeg ville flyttet til et sted der dere vil trives.

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er der tomter til salgs, slik at dere kan bygge en enebolig?

Nei, det er ikke mulig - alt er eid av store firmaer med utbyggingsplaner og det skal ikke bygges eneboliger. Det er kun leiligheter eller evt andre rekkehus, men begge deler blir i så fall litt over hva vi har budsjett til. Det er veldig dyrt her. For papprekkehuset vårt kan vi få en herskapsvilla de fleste andre steder i Norge.

• Liker 1
Skrevet

Når du og mannen din diskuterer dette fremover:

Kan dere sette opp hver deres liste med fordeler og ulemper ved å bli boende og hver deres liste med fordeler og mulige ulemper med å flytte, og også notere opp løsninger.  og deretter sette dere ned og se på det sammen og diskutere?

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er ikke mulig - alt er eid av store firmaer med utbyggingsplaner og det skal ikke bygges eneboliger. Det er kun leiligheter eller evt andre rekkehus, men begge deler blir i så fall litt over hva vi har budsjett til. Det er veldig dyrt her. For papprekkehuset vårt kan vi få en herskapsvilla de fleste andre steder i Norge.

Jeg ville absolutt ha flyttet.

• Liker 1
Skrevet

Har dere familie på andre kanter av landet i områder der dere kan tenke dere å flytte til, slik at det også blir nærmere kontakt med barna og besteforeldrene?

Er  det lett for dere begge å få ny jobb på det stedet dere tenker på å flytte til?

• Liker 1
Skrevet

Hvor vil dere flytte til? Har det nye stedet noen fordeler som der dere bor nå, ikke har? For eksempel nærmere familie, bedre skole\mindre skole, ellers noe? 

Jeg ville nok flyttet! Vi bodde sånn du beskriver, og flyttet 15min unna til en annen skolekrets, med mer eneboliger og større tomter. Det var en helt annen verden. Ungene sykler i gata og herjer i skogen. Vi angrer ikke. Vi flyttet før skolestart, men når de er så små, har det ikke noe å si. 

Anonymkode: f0003...763

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere familie på andre kanter av landet i områder der dere kan tenke dere å flytte til, slik at det også blir nærmere kontakt med barna og besteforeldrene?

Er  det lett for dere begge å få ny jobb på det stedet dere tenker på å flytte til?

Vi tenker å bo i samme fylke, og det er her i kommunen også familiene våre bor. Men vi kunne ha flyttet enda nærmere ja.

• Liker 1
Skrevet

Hvor vil dere flytte til? Har det nye stedet noen fordeler som der dere bor nå, ikke har? For eksempel nærmere familie, bedre skole\mindre skole, ellers noe? 

Jeg ville nok flyttet! Vi bodde sånn du beskriver, og flyttet 15min unna til en annen skolekrets, med mer eneboliger og større tomter. Det var en helt annen verden. Ungene sykler i gata og herjer i skogen. Vi angrer ikke. Vi flyttet før skolestart, men når de er så små, har det ikke noe å si. 

Anonymkode: f0003...763

Der vi bor nå er det vindblåst og goldt, og alt er nybygget. Jeg elsker skog og gamle løvtrær, og eldstejenta vår elsker å klatre i trær. Et nytt sted vil være roligere, hyggeligere, og skolen vil være tilpasset antall elever. Her er barneskolen stappfull, og barna må gå i kø inne hele tiden for at det ikke skal være kaos.

Har bare så dårlig samvittighet for at vi gjorde dette valget. Nå har de fått venner her, minner, slått litt rot. Og hva om det ikke blir like lett å få nye venner på det nye stedet? Huff.

Skrevet

Barna tilpasser seg ganske bra, spesielt når de er så små. 

Det er viktig at dere tenker på dere selv også, at dere skal trives der dere bor. Ellers så blir det bare verre med årene, og det tærer på psyken. Dere kan ikke bli boende bare på grunn av barnas skyld. Hvis dere skal bo i samme kommune kan jo barna møtes på ettermiddagene, i helgene eller i ferier. Vennene forsvinner jo ikke, om man fortsetter å holde kontakt. Det positive med å flytte kan jo også være at barna får en større omgangskrets. 

Jeg ville definitivt ha flyttet. Prøvd det ut iallefall, så hvis det ikke fungerer etter en viss tid - så flytter dere tilbake.

Anonymkode: c2239...944

Skrevet

Jeg ville nok flyttet. Som flere sier tilpasser barn seg bra når de er så små. Det vil være mye verre for dem å flytte senere. Hvis dere skal vente til de er "store nok", så blir det mer type når de begynner på vgs eller universitet. Det er veldig mange år til

Anonymkode: cb6fb...830

Skrevet

Skal selv flytte og ta han eldste ut av skolen til en ny bydel, han er 11. Han sa selv, "jaja det går nok bra, jeg får nok nye venner der å"
Jeg har ikke angret på at jeg kjøpte ett hus i en ny bydel, denne bydelen er altfor dyr(5-6 mill for rekkehus med en liten flis av en gressplen)

Anonymkode: 04743...b23

Skrevet

Flytte!
Går bare i 1 klasse og hvis dere legger flytting slik at barnet får avsluttet feks til sommeren så er det ikke noe problem å komme godt inn i ny klasse. Spesielt på mindre steder.

Her har vi hatt barna på en liten skole, en klasse med maks 20 elever i hver. Nåe vi snakker med venner som bor i slike områder du forteller om, med 65 1.klassinger i base så får jeg helt nugra! 

Anonymkode: 42eae...e6a

Skrevet

Ts her. Mannen min heller mot å bli, han er så redd for at ungene ikke skal trives og ikke får venner. Så mulig jeg bare må prøve å gjøre det beste ut av det da, de neste 15 år....😰

Skrevet
På 10.10.2017 den 11.03, AnonymBruker skrev:

Jobb er også essensielt ja. Ville ikke flyttet for nærme besteforeldre. Blir de gamle og skrøpelige senere, kan de bli veldig masete, og suge ut masse energi av dere. Snakker av erfaring.

Anonymkode: 19a6f...270

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...