AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #1 Skrevet 10. oktober 2017 Hvordan har dere den på? Står den på hele tiden slik at den holder en jevn temperatur og ordner selv eller skrur dere av og på etter behov? Huset vårt mister fort varmen og vi må bruke den masse men litt redd den trekker mye strøm. Hva er beste løsning? Anonymkode: 828df...59a
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #2 Skrevet 10. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan har dere den på? Står den på hele tiden slik at den holder en jevn temperatur og ordner selv eller skrur dere av og på etter behov? Huset vårt mister fort varmen og vi må bruke den masse men litt redd den trekker mye strøm. Hva er beste løsning? Anonymkode: 828df...59a Hele poenget med varmepumpe er at du skal ha jevn varme og bruke mindre strøm. Vi har våre varmepumper på 24/7. Om sommeren skrur vi av den ene. Varmepumpa gir tilbake 4 ganger mer enn den bruker. Det er billigere enn panelovner, vedfyring og oljefyring. Hvorfor har du kjøot varmepumpe om du ikke hadde til hensikt å bruke den? Anonymkode: 3cd03...07f 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #3 Skrevet 10. oktober 2017 Hallo. Hadde til hensikt å bruke den - men spør hvordan andre bruker den for å lære. Vi har nettopp fått sen i hus og har ingen kjennskap til bruk av den eller noen som har. Er det ikke derfor vi har kg? For å spørre? Har til hensikt å bruke den - men hvordan er den mest effektiv med tanke på å gi varme og bruk av strøm.... hvis vi setter vår på 24/7 feks på 22 grader så synes jeg den står på hele tiden ... den slår seg jo ikke av men står å suser jevnt. Anonymkode: 828df...59a 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #4 Skrevet 10. oktober 2017 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hallo. Hadde til hensikt å bruke den - men spør hvordan andre bruker den for å lære. Vi har nettopp fått sen i hus og har ingen kjennskap til bruk av den eller noen som har. Er det ikke derfor vi har kg? For å spørre? Har til hensikt å bruke den - men hvordan er den mest effektiv med tanke på å gi varme og bruk av strøm.... hvis vi setter vår på 24/7 feks på 22 grader så synes jeg den står på hele tiden ... den slår seg jo ikke av men står å suser jevnt. Anonymkode: 828df...59a Dette burde dere jo undersøke før dere kjøpte. I tillegg kunne dere jo spurt innstallatøren? Bruksanvisningen er også en fin ting. Der står det om de ulike innstillingene. Setter du den på 22 grader så jobber den med å holde 22 grader inne om du har den riktig innstilt. Anonymkode: 3cd03...07f
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #5 Skrevet 10. oktober 2017 Du sparer ingenting på å slå den av. Da synker temperaturen, og den må bruke mer strøm for å få temperaturen tilbake. Selv om den suser betyr ikke det at den sluker strøm. Som jeg nevnte tidligere gir den tilbake ca 4 ganger mer enn den forbruker. Har du den på 22 grader opprettholder den den temperaturen, uten at den nødvendigvis bruker så mye strøm på det. Den kan ikke sammenlignes med en panelovn. Anonymkode: 3cd03...07f 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #6 Skrevet 10. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du sparer ingenting på å slå den av. Da synker temperaturen, og den må bruke mer strøm for å få temperaturen tilbake. Selv om den suser betyr ikke det at den sluker strøm. Som jeg nevnte tidligere gir den tilbake ca 4 ganger mer enn den forbruker. Har du den på 22 grader opprettholder den den temperaturen, uten at den nødvendigvis bruker så mye strøm på det. Den kan ikke sammenlignes med en panelovn. Anonymkode: 3cd03...07f Kan jo spare strøm ved å bruke ved forbå hente inn temperaturfallet igjen. Og så skru den på når det er varmt nok igjen for å bevare temp når man ikke kan fyre. Som på natten Anonymkode: 187bd...5e4 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #7 Skrevet 10. oktober 2017 Vi har den stående på 22-24 grader hele vinterhalvåret. Den går av når tempraturen er der den skal være og skrur seg på om den synker. På sommeren er den avskrudd så og si alltid. Anonymkode: f6b48...69b 1
Gjest Cocosa Skrevet 10. oktober 2017 #8 Skrevet 10. oktober 2017 Høres ut som om dere ikke har satt dere inn i hva poenget med varmepumpe er før dere kjøpte den. Poenget er jo at den skal stå på hele tiden for å holde jevn varme. Hvis ikke kunne dere bare slått av og på varmeovnen 🙄
dillyduzit Skrevet 10. oktober 2017 #9 Skrevet 10. oktober 2017 Vi skrur den av på sommeren, og heller tillater oss litt ekstra kostnad når det kommer til avkjøling dersom det skulle bli svært varmt inne (ingen gjennomtrekk i huset), men på vinteren setter vi den på 20 grader som den holder jevnt. Reiser vi bort setter vi den på 16.
Ulven Skrevet 10. oktober 2017 #10 Skrevet 10. oktober 2017 Vi setter den på når det begynner å nærme seg minus om natten. Da står den på helt fram til det er noen varmegrader å spore på dag og natterstid. Vi bruker i tillegg vedfyring på de kaldeste dagene da varmepumpa ikke gir nok varme til hele huset. Sommerstid tillater vi oss litt kjøling på de varmeste dagene, men de har det ikke vært så mange av de siste årene. Viktig å huske på å rense den slik bruksanvisningen beskriver. Blir det mye støv i filteret, minsker ytelsen/varmen vesentlig. Her renser jeg en gang i måneden siden vi har hund.
tdm900 Skrevet 10. oktober 2017 #11 Skrevet 10. oktober 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hallo. Hadde til hensikt å bruke den - men spør hvordan andre bruker den for å lære. Vi har nettopp fått sen i hus og har ingen kjennskap til bruk av den eller noen som har. Er det ikke derfor vi har kg? For å spørre? Har til hensikt å bruke den - men hvordan er den mest effektiv med tanke på å gi varme og bruk av strøm.... hvis vi setter vår på 24/7 feks på 22 grader så synes jeg den står på hele tiden ... den slår seg jo ikke av men står å suser jevnt. Anonymkode: 828df...59a Det ble montert varmepumpe hjemme før huset ble solgt. Den gikk hele tida, så suset fra den må du godta, du blir vel vant til det. Den reduserte farten når var så kaldt at det ble fyra med ved samtidig. Da er det greit at den fortsatt går. Fordi, da får du spredd varmen fort i rommene, og den går så og si på tomgang. Ikke stopp den når det er kaldt, det er etter hva jeg hørt, tungt for den å komme i gang igjen, og varmen kommer ikke før etter noen timer. Temperaturen ble redusert om natta, men det er strengt tatt ikke nødvendig etter min mening.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #12 Skrevet 10. oktober 2017 Vi har den på hele tiden. Den står på 21, og slutter da å blåse varmluft når ønsket temperatur er oppnådd. Vi har ikke slått på kjølefunksjonen, så den kan trygt stå på uten at vi risikerer at den plutselig står og kjøler. Anonymkode: 1e82d...1cd
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #13 Skrevet 10. oktober 2017 Har den på hele tiden når det er kjølig. Anonymkode: d18a9...816
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #14 Skrevet 10. oktober 2017 Jeg har den skrudd av hele sommerhalvåret. Nå som det har blitt kaldt, står den på mesteparten av tiden. Da står den på 20 grader på dagtid, og så skrur jeg den ned til 18 grader om natta eller om jeg ikke skal være hjemme. Når jeg lufter skrur jeg den av. Anonymkode: 19ea2...806
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #15 Skrevet 10. oktober 2017 Vi har den på hele tiden, og har den innstilt på 22 grader. Da er det alltid minst 22 grader inne. Om sommeren skrur vi den av, for da er det varmt uansett. Vi bruker ikke varmepumpe til kjøling, for det gidder vi ikke bruke strøm på Anonymkode: 5adf2...592
Arkana Skrevet 10. oktober 2017 #16 Skrevet 10. oktober 2017 Vi bruker ikke vår til kjøling så den er på bare om vinteren (og deler av høsten og våren). Da er den på hele tiden. Den skrur seg ned noen grader om natten (bruker timerfunksjonen), men slår seg ikke av (skrur man den ned for mye eller helt av bruker man mer strøm på å varme helt opp igjen enn det koster å holde temperaturen om natten).
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #17 Skrevet 10. oktober 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan har dere den på? Står den på hele tiden slik at den holder en jevn temperatur og ordner selv eller skrur dere av og på etter behov? Huset vårt mister fort varmen og vi må bruke den masse men litt redd den trekker mye strøm. Hva er beste løsning? Anonymkode: 828df...59a Vår står på 21-22 hele døgnet. Det lønner seg ikke å senke temperaturen om natta eller på dagtid mens vi er på jobb. Når vi fyrer med ved regulerer jo varmepumpa seg selv. Vår står på fra høst til vår, sånn ca. På de aller varmeste dagene på sommeren slår vi den på kjøling, noe som er utrolig deilig! Synes ikke vår varmepumpe bråker noe særlig, vi hører jo susing til tider men det er overhodet ikke forstyrrende. Anonymkode: 0880b...914
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #18 Skrevet 10. oktober 2017 Vi har de på hele tiden, hele året. Regulerer kun litt opp og ned avhengig av utetemperatur og vær, da termostaten ikke sikrer samme temperatur i hele huset om feks sola står rett in. Normalt 22-23, da hver pumpe dekker ca 150 kvadrat. Bryr meg ingenting om strømregningen. For oss er den store gevinsten med varmepumpe at det alltid er godt og varmt om morgenen, når vi kommer hjem fra jobb eller hjem fra ferie. Anonymkode: 30ba5...e58
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #19 Skrevet 10. oktober 2017 AB ovenfor igjen, mente 21-22 grader. Anonymkode: 0880b...914
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #20 Skrevet 10. oktober 2017 Hvordan koster det mer strøm å varme opp dersom man senker temperaturen på natt og når man er ute av huset enn å holde jevn temperatur Anonymkode: 77072...629
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå