Gå til innhold

Kredittlån. Nominell vs. effektiv rente. Hjelp!

Martheh

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har i dag et kredittlån (mastercard) hos en bank og vurderer å flytte dette. Lånet er på i underkant av 25.000 og jeg ser for meg å tilbakebetale i løpet av ca. 10 mnd. 

Dagens lån har en nominell rente på 19,2% og en effektiv rente på 20,9%. Banken jeg har fått tilbud om lån i har en nominell rente på 8,99% og en effektiv rente på 22,9%. Dvs. ny bank har mye lavere nominell rente, og litt høyere effektiv rente. 

Jeg har problemer med å forstå forskjellen. Bør jeg flytte lånet, eller la det bli stående? 

Ønsker kun svar fra de som vet, ikke tror :P 

På forhånd takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Effektiv rente er det som teller. Det er det du faktisk må betale med alle gebyr. Mange reklamerer med lav nominell rente for å lure de som ikke forstår seg på lån og så smeller de på diverse gebyr slik at effektiv rente blir langt høyere. 

Så det du har fått tilbud om er altså dårligere enn det du har.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@asterix Takk for svar. Da var det som jeg trodde. Men etter å ha spurt i en av bankene (spurte ikke direkte, men spurte hva forskjellen var), ble jeg bare veldig forvirret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den effektive renten blir påvirket av løpetiden. Jo kortere løpetid jo høyere eff.rente. Hvor mye er det i etableringsgebyr og termingebyr på det nye tilbudet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, pippip said:

Den effektive renten blir påvirket av løpetiden. Jo kortere løpetid jo høyere eff.rente. Hvor mye er det i etableringsgebyr og termingebyr på det nye tilbudet?

Det er 950,- i etableringsgebyr og 50,- i termingebyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...