Gå til innhold

Noen treningsspm

Anbefalte innlegg

Skrevet

1. Jeg trener 4-5 ganger i uken, med 2 delt program. Vil det være nok til å få resultater? Sett fra et generelt perspektiv. Fikk en belastningsskade i 2016 og måtte legge treningen på hylla, nå har jeg begynt forsiktig igjen og er ivrig etter å kjenne at kroppen blir sterkere. 

2. Jeg trener kondisjon 2- 3 ganger i uken. Løper da 3 - 4 km sammenhengende øker hastigheten med 0,5 km/t hver uke. Må jeg presse meg mer her for å få bedre kondis(løpe lengre)?

3. Ønsker mer markerte lårmuskler, noen som har gode øvelser utenom markøft, knebøy, bulgarsk utfall, gluten bridge osv. og anbefale?

Anonymkode: b2157...890

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mange ganger i uken du trener har ingenting å si. Intensiteten derimot, øvelser du bruker og kosthold har alt og si.

Er mange jenter som ikke trener tungt nok og dermed ikke får gode resultater

Trene muskelgruppene 1 gang i uken er mer enn nok. Trener du beina 2 ganger for uken så trener du ikke hardt nok. Du skal trene såpass hardt at kroppen trenger 1 uke hvile. Da tvinger du musklene til å vokse og de får nok tid til å bygge seg opp igjen og bli sterkere

Her er programmet jeg bruker på lår. Og det funker noe helr sinnsykt

Knebøy 8x4

Legg press (1 fot om gangen) 8x4

Leg extension 15x3

Strake markløft 8x4 ...en av de beste rumpemuskelbyggerne etter min mening

Hamstring curl 8x4

Jeg fokuserer mer på styrke da så jeg holde meg hovedsaklig til 8 reps

For din del så hadde jeg trent med 6-12 reps. Men prøvd å holdt meg med 10 og 12. Da får du bra pump i lår og bein og over tid vil du få det utseende du ønsker. Men jobb deg nedover mot 6 reps også

F.eks

O. Du trener med 100 kg i knebøy 12x4 i noen mnd så ender du opp på 120 12x4 men klarer ikke øke mer. Da går du ned til 10 reps. 10x4 og forsetter å øke fra 120 kg. Så når resultatene stopper igjen på f.eks 130 kg 10x4 så går du ned til 8x4 og forsetter å øke fra 130 kg. Skjønner du?

Så holder du på slik helt til du er kommt til 6x4 og ikke greier mer. D ka  du gå helt tilbake til 12x4 igjen. Men da har du blitt såpass sterkere at du kan begynne på 115 kg 12x4 og trene derfra og opp igjen. Da vil denne vekten være lett og du har blitt betydelig sterkere og bedre

Har gjort dette i 1 år nå og økt med 50 kg i knebøy

Anonymkode: ef423...fc5

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trene muskelgruppene 1 gang i uken er mer enn nok. Trener du beina 2 ganger for uken så trener du ikke hardt nok. Du skal trene såpass hardt at kroppen trenger 1 uke hvile. Da tvinger du musklene til å vokse og de får nok tid til å bygge seg opp igjen og bli sterkere

Jeg pleier å trene bein to ganger i uka. Er det virkelig best å la de hvile en hel uke mellom hver gang?

Skrevet

Å trene styrke 4-5 ganger i uken er for mye. Du skal ha to dager mellom hver økt om du løfter tungt nok. Så tren tungt 1-3 ganger i uken for hver muskelgruppe.

Når det gjelder cardio så vil nok mange påstå at du kan "ødelegge muskelveksten" med kondisjonstrening. Det kan godt være at du vil bygge mer muskler uten lengre kondisjonsøkter, men hjertet er også en muskel, og denne trener du med cardio. Jeg skiller mellom langturer (løping) på 1 mil + med lavere intensitet, og intervalløkter hvor jeg presser meg mot makspuls. Langturene trener utholdenheten og intervalltreningen VO2 maks, altså oksygenopptaket. Så min anbefaling er å jogge rolig og øke km til du klarer å løpe en mil, og veksle mellom spurtintervaller eller 4x4. 

Intervalltrening, i tillegg til de øvelsene du nevner,  vil også bygge lårmuskler. Jeg fikk markante muskler i beina da jeg bare løp, før jeg begynte å trene styrke.

Anonymkode: dbce8...cd5

• Liker 1
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å trene styrke 4-5 ganger i uken er for mye. Du skal ha to dager mellom hver økt om du løfter tungt nok. Så tren tungt 1-3 ganger i uken for hver muskelgruppe.

Når det gjelder cardio så vil nok mange påstå at du kan "ødelegge muskelveksten" med kondisjonstrening. Det kan godt være at du vil bygge mer muskler uten lengre kondisjonsøkter, men hjertet er også en muskel, og denne trener du med cardio. Jeg skiller mellom langturer (løping) på 1 mil + med lavere intensitet, og intervalløkter hvor jeg presser meg mot makspuls. Langturene trener utholdenheten og intervalltreningen VO2 maks, altså oksygenopptaket. Så min anbefaling er å jogge rolig og øke km til du klarer å løpe en mil, og veksle mellom spurtintervaller eller 4x4. 

Intervalltrening, i tillegg til de øvelsene du nevner,  vil også bygge lårmuskler. Jeg fikk markante muskler i beina da jeg bare løp, før jeg begynte å trene styrke.

Neida, det er helt vanlig for oss som trener mye å trene styrke 4 ganger i uka. Kjører man 2-splitt som jeg gjør rekker man derfor over muskelgruppene 2 ganger pr uke, som er noe man i alle fall man må ha hvis man i det hele tatt skal drømme om fremgang. Og tro meg, jeg løfter steintungt. Virker ikke som om at du har særlig mye erfaring med å trene for å få fremgang i styrketrening. 

Anonymkode: e74a1...587

Gjest Lilli My
Skrevet

1) 4-5 ganger i uken er ideelt hvis innholdet i treningen er riktig tilpasset målet ditt. Riktige øvelser, belastning og antall totale repetisjoner er nøkkelen her. Vanskelig å uttale seg når du ikke sier noe (mye) om program og mål.

2) Igjen, hva er målet ditt? Generelt sett så må man jo ut av komfortsonen for å prestere bedre, så du må nok presse deg hvis målet er å løpe lengre/raskere.

3) Hvis du ønsker mer markerte lår er det viktig at du prioriterer øvelser som fokuserer på lårene (mange av øvelsene du nevner gir tyngst belastning på rumpa). Knebøy (tunge vekter), varianter av utfall og beinpress (tung belastning) er gode øvelser for lårene. Sumo knebøy og sumo markløft kan være verdt å prøve dersom du sliter med å "få kontakt".

Skrevet
8 timer siden, minister-mio skrev:

Jeg pleier å trene bein to ganger i uka. Er det virkelig best å la de hvile en hel uke mellom hver gang?

Nei det trenger ikke gå en uke i mellom :fnise: to ganger i uken er kjempe bra det så lenge du ikke selv kjenner du er støl og sliten i de helt til neste økt. Jeg trener tre ganger i uken hvor jeg trener absolutt hele kroppen hver gang. 

Anonymkode: 6adab...10f

Skrevet
On 10/10/2017 at 9:43 AM, AnonymBruker said:

Hæ? Skal du øke i styrke eller muskelmasse trenger musklene mer stimuli enn trening bare én gang i uka! 

Anonymkode: 6d0b2...562

• Liker 4
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det du fabler om egentlig?  Er helt håpløst når folk som tror de gjør noe riktig på død og liv skal dytte vranglære over på andre. 

Med mindre du løper kun intervaller i bakke/trapp så vil du løpe bort de markerte musklene til fordel for lengre og mer utholdende muskler. Enkel anatomilære faktisk. 

Anbefaller Ts å spørre spørsmålet på treningsforum.no eller søke litt rundt på bodybuilder.com ! 

Anonymkode: 6adab...10f

• Liker 2
Gjest Froning
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Skal du øke i styrke eller muskelmasse trenger musklene mer stimuli enn trening bare én gang i uka! 

Anonymkode: 6d0b2...562

Det kommer an på måten du trener på og hvordan du responderer på trening individuelt.

Veldig mange i tråden her tror de har rett fordi de har fornekter alle andre metoder enn de liker å gjøre selv.

På 10.10.2017 den 9.43, AnonymBruker skrev:

Trener du beina 2 ganger for uken så trener du ikke hardt nok

Mye bra info i innlegget ditt, men dette her er tull... Det er tydeligvis mye du ikke har prøvd ut enda ;)

På 10.10.2017 den 21.15, minister-mio skrev:

Blir du sterkere av å trene bein to ganger i uka?

Skrevet
6 timer siden, Froning skrev:

Det kommer an på måten du trener på og hvordan du responderer på trening individuelt.

Blir du sterkere av å trene bein to ganger i uka?

Ja, men det ville jeg blitt av å trene én gang i uka også, spørsmålet mitt var om det var bedre å la de hvile en uke

Gjest Froning
Skrevet
3 timer siden, minister-mio skrev:

Ja, men det ville jeg blitt av å trene én gang i uka også, spørsmålet mitt var om det var bedre å la de hvile en uke

Det finnes det ikke noe fasitsvar på.. Test ut å se.  

Personlig responderer jeg best på 2 -4.

Skrevet
På ‎10‎.‎10‎.‎2017 den 21.33, AnonymBruker skrev:

Åja, det er sikkert derfor norske styrkeløftere gjerne trener fullkropp 4-6 ganger i uka. Eller kanskje du snakker tull.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...