AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #1 Skrevet 9. oktober 2017 Regnes det som opphold utenlands, når det bare er snakk om en time? Anonymkode: 80706...82a
HalldirV2 Skrevet 9. oktober 2017 #3 Skrevet 9. oktober 2017 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Regnes det som opphold utenlands, når det bare er snakk om en time? Anonymkode: 80706...82a På papiret ikke lov, men hva faen...kommer helt an på hva grunnlaget bak sykemeldingen er (i praksis). Endret 9. oktober 2017 av HalldirV2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #4 Skrevet 10. oktober 2017 1 time er ingenting, så... betyr ikke noe Anonymkode: 893f0...cf4
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #6 Skrevet 10. oktober 2017 Å ta en svipptur over grensa for å harryhandle er vel ikke å oppholde seg i utlandet? Er selv sykemeldt pga psykiske problemer (bl.a. depresjon) og prøver så godt jeg kan å være aktiv og ikke sitte hjemme og sture. I løpet av de to månedene jeg har vært sykemeldt har jeg vært å handlet på Svinesund flere ganger, jeg liker å kjøre bil og synes en harryhandel er en god måte å slå i hjel en dag på. Har ikke falt meg inn at det kan være problematisk, har ikke sett på det utenlandsopphold, men burde kanskje avklart med NAV? Tenkte at utenlandsopphold er å oppholde seg i utlandet over lengre tid enn det tar å handle litt ved svenskegrensa. Anonymkode: d342d...441 4
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #7 Skrevet 10. oktober 2017 Men man skal vel egentlig være 24-48 timer i Sverige, for å kunne ta med gods tilbake til Norge. Om noen overholder den regelen, tror jeg ikke. Men det står i annonseheftet til Sandefjord/Strømstad fergen. Anonymkode: 60ca3...47e
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #8 Skrevet 10. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men man skal vel egentlig være 24-48 timer i Sverige, for å kunne ta med gods tilbake til Norge. Om noen overholder den regelen, tror jeg ikke. Men det står i annonseheftet til Sandefjord/Strømstad fergen. Anonymkode: 60ca3...47e Det gjelder tax-free, altså handel som er unntatt skatter og avgifter. Ved ordinær handel i Sverige betaler man jo skatter og avgifter til Sverige, dvs. dette går ikke under Tax-free ordningen og er da heller ikke underlag 24-timers regelen. For å svare på spørsmålet til TS, så er ikke dette lov på papiret nei. Sannsynligheten for å bli tatt for en times handletur på Svinesund er nok i praksis forsvinnende liten, likevel kan man i teorien få et forklaringsproblem dersom NAV tar stikkprøve og henter inn transaksjonsoversikt for kortet man har brukt (som de har hjemmel til å gjøre) og det viser seg at man har dratt kortet et sted over grensa. Anonymkode: 18f4e...df5 5
minister-mio Skrevet 10. oktober 2017 #9 Skrevet 10. oktober 2017 Er det ikke sånn at det lar seg gjøre å reise utenlands dersom det er avklart med legen som skrev sykemeldingen? 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #10 Skrevet 10. oktober 2017 Jeg dro faktisk til Sverige en helg da jeg var sykemeldt, tenkte ikke på det før nå som jeg leste denne tråden! Huket til og med av på at jeg ikke har oppholdt meg utenlands Jeg er for øvrig sykemeldt grunnet depresjon. Jeg lot meg overtale til en helgetur til Sverige med venninner, og tenkte ikke på at det var utlandet. Anonymkode: 5d137...fa0
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #11 Skrevet 10. oktober 2017 6 minutter siden, minister-mio skrev: Er det ikke sånn at det lar seg gjøre å reise utenlands dersom det er avklart med legen som skrev sykemeldingen? Jo, med tanke på det medisinske, hvorvidt det er forsvarlig å reise med tanke på formen, eventuelle skader etc.. Men det er NAV som skal godkjenne utenlandsreise hvis man mottar sykepenger (altså den økonomiske delen). Anonymkode: 18f4e...df5 1
minister-mio Skrevet 10. oktober 2017 #12 Skrevet 10. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jo, med tanke på det medisinske, hvorvidt det er forsvarlig å reise med tanke på formen, eventuelle skader etc.. Men det er NAV som skal godkjenne utenlandsreise hvis man mottar sykepenger (altså den økonomiske delen). Anonymkode: 18f4e...df5 Jaha, jeg fikk beskjed av lege for et par år siden at det var legen som godkjente det og da kunne overprøve nav. Nav er sikkert uenig
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #13 Skrevet 10. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg dro faktisk til Sverige en helg da jeg var sykemeldt, tenkte ikke på det før nå som jeg leste denne tråden! Huket til og med av på at jeg ikke har oppholdt meg utenlands Jeg er for øvrig sykemeldt grunnet depresjon. Jeg lot meg overtale til en helgetur til Sverige med venninner, og tenkte ikke på at det var utlandet. Anonymkode: 5d137...fa0 Gjort er gjort. Sannsynligheten er nok liten i bli tatt i praksis, men den er jo teoretisk til stede. Har du ikke hørt noe til nå, så er det jo greit. Bare husk på å si fra i forkant neste gang Anonymkode: 18f4e...df5 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #14 Skrevet 10. oktober 2017 Akkurat nå, minister-mio skrev: Jaha, jeg fikk beskjed av lege for et par år siden at det var legen som godkjente det og da kunne overprøve nav. Nav er sikkert uenig Ja, altså med tanke på det medisinske aspektet, så har legen din normalt full anledning til å fatte endelige beslutninger. Men sykepenger betales ikke av legen din, men av NAV (og arbeidsgiver de første 16 dagene), så beslutninger i forhold til sykepenger er det nav som fatter. Det er jo derfor man skal krysse av for evntuelle utenlandsopphold i skjemaet for sykepenger. Anonymkode: 18f4e...df5 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #15 Skrevet 10. oktober 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Det gjelder tax-free, altså handel som er unntatt skatter og avgifter. Ved ordinær handel i Sverige betaler man jo skatter og avgifter til Sverige, dvs. dette går ikke under Tax-free ordningen og er da heller ikke underlag 24-timers regelen. For å svare på spørsmålet til TS, så er ikke dette lov på papiret nei. Sannsynligheten for å bli tatt for en times handletur på Svinesund er nok i praksis forsvinnende liten, likevel kan man i teorien få et forklaringsproblem dersom NAV tar stikkprøve og henter inn transaksjonsoversikt for kortet man har brukt (som de har hjemmel til å gjøre) og det viser seg at man har dratt kortet et sted over grensa. Anonymkode: 18f4e...df5 Da er da man tar ut penger i Norge, og betaler kontant. For det er vel ikke ulovlig å ta ut svenske kroner? Anonymkode: 39025...e79
isw Skrevet 10. oktober 2017 #16 Skrevet 10. oktober 2017 Her tror jeg det handler om å utvise skjønn. Er du i tvil kan legen din hjelpe deg, men bestemmelsene gjelder ferieavvikling og ikke å handle dagligvarer. Du kommer ikke til å bli "tatt" for dette, og hadde du blitt det, så ville det vært en smal sak for deg å forklare at du handlet mat. 1
Nolke Skrevet 10. oktober 2017 #17 Skrevet 10. oktober 2017 Å oppholde seg i utlande er å oppholde seg i utlandet uansett om det er snakk om timer eller dager. Men jeg hadde nok gjort det selv, synes ikke det høres så farlig ut😜 Men om du må vise kontoutskrifter til noen på nav hadde jeg vert obs med å bruke kortet i et annet land😊
Thyra Skrevet 10. oktober 2017 #18 Skrevet 10. oktober 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, altså med tanke på det medisinske aspektet, så har legen din normalt full anledning til å fatte endelige beslutninger. Men sykepenger betales ikke av legen din, men av NAV (og arbeidsgiver de første 16 dagene), så beslutninger i forhold til sykepenger er det nav som fatter. Det er jo derfor man skal krysse av for evntuelle utenlandsopphold i skjemaet for sykepenger. Anonymkode: 18f4e...df5 Har aldri hørt noe annet enn at dette er det legen som bestemmer. Visste heller ikke at man skulle krysse av noe skjema for sykepenger, kun fylle ut sykemelding. Dersom man mottar arbeidsledighetstrygd eller aap og sender meldekort vet jeg man skal opplyse om slikt. Folk får jo også sykemelding for å kunne reise på behandlingsreiser i utlandet. 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Det gjelder tax-free, altså handel som er unntatt skatter og avgifter. Ved ordinær handel i Sverige betaler man jo skatter og avgifter til Sverige, dvs. dette går ikke under Tax-free ordningen og er da heller ikke underlag 24-timers regelen. For å svare på spørsmålet til TS, så er ikke dette lov på papiret nei. Sannsynligheten for å bli tatt for en times handletur på Svinesund er nok i praksis forsvinnende liten, likevel kan man i teorien få et forklaringsproblem dersom NAV tar stikkprøve og henter inn transaksjonsoversikt for kortet man har brukt (som de har hjemmel til å gjøre) og det viser seg at man har dratt kortet et sted over grensa. Anonymkode: 18f4e...df5 Har virkelig nav rett til å hente ut transaksjonsoversikt over klienters bankkort?!? Hva om det ikke er vedkommende selv som har brukt kortet, men f.eks. ektefelle eller samboer slm har tatt med kortet til Sverige mens den sykmeldte var hjemme?
isw Skrevet 10. oktober 2017 #19 Skrevet 10. oktober 2017 Du må selvfølgelig ikke vise kontoutskrift til NAV ved sykmelding. Dette gjelder bare om man mottar sosialhjelp, for å dokumentere at hjelpebehovet er berettiget. På grensa kan man dessuten betale i norske kroner. Det er ikke lurt pga dårlig kurs, men er man paranoid er dette et alternativ.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #20 Skrevet 10. oktober 2017 Så lenge det ikke er i veien for avtalt aktivitet og er et kortvarig opphold behøver du ikke søke Nav om ferie. Men om du er redd for at NAV skal finne ut at du drar en dagtur til Sverige, så ta du penger i Norge eller overfø til den du reiser med. Anonymkode: 399c3...178
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå