Gå til innhold

Medikamentregning er barneskole matte! Stryker du i det så...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser så mange som skriver det som er skrevet i overskriften, og jeg blir så vanvittig flau når jeg da tenker på egne matteferdighterer. 

Jeg er bare 19 år, og holder meg unna matte, så jeg kommer aldri til å behøve å ta eksamen i medikament elns. men likevel blir jeg flau, og det stikker litt også... På barneskolen likte jeg matte, til tross for at jeg slet. Ikke engang nå kan jeg gange/dele ordentlig (bruker alltid kalkulator, for klarer ikke regne det ut), og plussing må jeg pugge, ellers trenger jeg lang tid på meg for å regne det ut. Da bokstaver kom inn i matta på ungdomsskolen, så bare raste alt nedover. Fikk så vidt 3 på ungdomsskolen, og på vgs. fikk jeg 2 i P-matte. Jeg har en lillebror på barneskolen som er flinkere i matte enn meg - Spør han meg om hjelp så kan jeg faktisk ikke hjelpe. 

Jeg syns derfor at det er slemt av folk å gjøre narr av folk som stryker på medikamenteksamen. Jeg skjønner jo at man bør gi opp hvis man stryker 3 ganger, fordi det tross alt er andre mennesker liv man snakker om, men er det virkelig nødvendig å være spydig, frekk og latterlige de som ikke får til så "enkel" matte? 

Vi er voksne mennesker inne på denne siden. Kall meg følsom, naiv og barnslig, men jeg syns vi burde kunne klare å respektere hverandre mer, og ikke ydmyke andre for feilene sine. Det er så utrolig sårende, til tross for at det bare er fra fremmede mennesker på et forum, så treffer det... Nå sier noen kanskje at jeg da burde Hole meg unna Internett forum, og dere har rett. Men når jeg er ensom er forum den eneste sosiale kontakten jeg har...

Anonymkode: 0bb2d...ec0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette har jo ingenting med deg å gjøre. Du virker veldig nærtagen. 

Anonymkode: 57fee...20a

• Liker 5
Skrevet (endret)

Medikamentregning skal etter hva jeg har fått med meg være plankekjøring. Å bomme med ett desimal kan føre til at man gir en pasient en ti ganger så stor dose enn forskrevet, og det kan være fatalt. 

Hvis du stryker på eksamen i medikamentregning hele tre ganger, så er du faktisk ikke egnet som sykepleier. Det har ingenting med å gjøre narr av andre, men å sikre at pasienter ikke blir drept av potensielle sykepleiere som ikke kan regne enkel matte. 

Edit: Så gjennom en eksamen nå, og det er barneskolematte med kun ganging og deling. I tillegg har du en dose/mengde/styrke-trekant som bør gjøre det enkelt å regne ut. 

Endret av bobleplast_
  • Liker 8
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser så mange som skriver det som er skrevet i overskriften, og jeg blir så vanvittig flau når jeg da tenker på egne matteferdighterer. 

Jeg er bare 19 år, og holder meg unna matte, så jeg kommer aldri til å behøve å ta eksamen i medikament elns. men likevel blir jeg flau, og det stikker litt også... På barneskolen likte jeg matte, til tross for at jeg slet. Ikke engang nå kan jeg gange/dele ordentlig (bruker alltid kalkulator, for klarer ikke regne det ut), og plussing må jeg pugge, ellers trenger jeg lang tid på meg for å regne det ut. Da bokstaver kom inn i matta på ungdomsskolen, så bare raste alt nedover. Fikk så vidt 3 på ungdomsskolen, og på vgs. fikk jeg 2 i P-matte. Jeg har en lillebror på barneskolen som er flinkere i matte enn meg - Spør han meg om hjelp så kan jeg faktisk ikke hjelpe. 

Jeg syns derfor at det er slemt av folk å gjøre narr av folk som stryker på medikamenteksamen. Jeg skjønner jo at man bør gi opp hvis man stryker 3 ganger, fordi det tross alt er andre mennesker liv man snakker om, men er det virkelig nødvendig å være spydig, frekk og latterlige de som ikke får til så "enkel" matte? 

Vi er voksne mennesker inne på denne siden. Kall meg følsom, naiv og barnslig, men jeg syns vi burde kunne klare å respektere hverandre mer, og ikke ydmyke andre for feilene sine. Det er så utrolig sårende, til tross for at det bare er fra fremmede mennesker på et forum, så treffer det... Nå sier noen kanskje at jeg da burde Hole meg unna Internett forum, og dere har rett. Men når jeg er ensom er forum den eneste sosiale kontakten jeg har...

Anonymkode: 0bb2d...ec0

Ja ja. Hvis man legger seg ned, gir opp og bestemmer seg for at man er rævva i matte så (for)blir man rævva i matte. (Ja, jeg vet det er noe som heter dyskalkuli, men det er ikke det jeg snakker om her!)

Jeg har jobbet så mye med matte at jeg har grått, kastet ting i veggen, blitt akutt nedfor og bare ønsket å droppe ut av studiene. Barneskolematten slet jeg med. Ungdomskolematten også. Videregåendematten også(og jeg hadde P-matte). Men jeg ga aldri fuckings opp. ALDRI. ALDRI. Når jeg sitter med medstudentene mine nå ser jeg at DE gir opp, og de forblir dårlig i matte. Jeg vasser, svømmer, sleper, drar og kjemper meg gjennom gjørma - men jeg slutter ALDRI å gå. Det er grunnen til at jeg får B i matte på høyere utdannelse. Grunnen til at de andre får E er fordi de sier "jeg forstår ingenting". (hvorfor de studerer økonomi er for meg en gåte)

Og nå er jeg faktisk flinkere i matte enn jeg var for femten år siden. Ti år siden. Fem år siden. Ett år siden. Fordi jeg aldri slutter å jobbe med det!

Å bli god i matte er ikke noe man er født med eller noe man har et talent i. Det kommer gjennom hardt, vedvarende og konkret arbeid. Noen tar ting raskere, og noen tar ting tregere. Men det er ikke slik at man fikk matematisk tankegang utdelt ved fødselen eller ei. Matte er beinhardt arbeid. Umulig er det dog ikke, som veldig mange forstiller seg at det er.

I didnt come this far, to only come this far.

Og ja, jeg er helt enig med deg. Å være spydig, nedverdigende og frekk er ikke veien å gå. Men det bør være mulig å se seg selv i speilet og forstå at yrkesvalget kanskje ikke er riktig, hvis et potensielt galt regnestykke kan ta livet av noen.

Anonymkode: e865a...1db

Skrevet (endret)

Men kjære deg, problemet er jo ikke at noen ikke kan matte. Problemet er at noen folk som ikke kan matte, mener at det er urettferdig at det er så vanskelig å bestå en eksamen i et fag der man kan skade andre mennesker dersom man regner feil.

Jeg er elendig i fremmedspråk. Så lenge jeg ikke innbiller meg at jeg skal undervise noen i dette, gjør det da ingenting?

Endret av Hactar
  • Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...