AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #1 Skrevet 9. oktober 2017 Jeg har aldri vært av den paranoide typen. -Heller tvert imot. Men, jeg har stolt blindt på at all elektronikk som er så godt integrert i vårt moderne samfunn skal fungere til enhver tid. Dette har faktisk snudd, da den siste tiden har servert meg sviktende bredbånd og 4G-nett samtidig (Telenorfeil) og fredagens bank-"kollaps". Det jeg vil frem til er egentlig bare; hva gjør vi om vi mister tilgangen til internett helt plutselig? -Eller bankkort skulle slutte å fungere? Jeg går ikke rundt og bekymrer meg over dette, men den gode gamle tankespinneren fikk litt å jobbe med. Da internett var borte fikk min intense nyhetsavhengighet seg en skikkelig prøve, jeg kunne jo ikke finne ut hva som var feilen en gang! Kan jo ikke sjekke VG eller google noe uten internettilgang. Da bankene skulle falle i kluss på fredag hadde jeg ikke en gang tenk på at det kunne ramme meg og reiste for å gjøre den faste helgehandelen, men i kassen ble jeg møtt med "Ingen kontakt med banktjenesten" på kortterminalen. Prøvde flere ganger, forskjellige kort, men til ingen nytte. Reserveløsning var heller ikke et alternativ da det var umulig for terminalen å skjønne hvilket kontonummer etc jeg hadde. (Løp forresten ut til bilen hvor jeg hadde et tredje kort som fungerte til slutt) Men hva gjør vi egentlig om noe slik skulle skje helt uventet over en periode på f.eks. en uke? Jeg har aldri kontanter liggende, bankfillialene i nærområdet er jo kontantløse (eller nedlagte) og jeg merker at denne ubehageligheten som "rammet" så plutselig irriterer meg. Hvorfor blir vi opplærte til å stole blindt på at alt skal fungere til en hver tid når vi absolutt ikke har noen garanti for dette? Dette er vel mer noen uoversiktelige tankerekker skrevet ned for å lette på "bekymringene" mer enn et spørsmål, men jeg føler meg faktisk veldig naiv etter at disse hendelsene skjedde. Noen fler som har tenkt på dette?Anonymkode: 4131b...3aa
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #2 Skrevet 10. oktober 2017 Sånne ting bør vi være forberedt på. Det er en myte at alt fungerer. Fredagens kollaps viser oss det. For en tid tilbake hadde jeg legetime, de ringte og avlyste pga data lå nede. Hadde det vært akutt hadde de nok ikke gjort det. Altså legen kan ikke skrive ut resept/sykmld for hånd. Hårreisende. I fjor vinter gikk strømmen her. Butikkene på senteret stengte. Gitteret på matbutikke var halvveis nede,så jeg sa til de at jeg hadde kontanter. Hjalp ikke,for de fikk ikke opp kassen. Så det hjelper veldig lite når det ikke finnes reserveløsninger. Anonymkode: e3295...8ae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå