Gjest caramiacaramella Skrevet 9. oktober 2017 #1 Skrevet 9. oktober 2017 (endret) . Endret 16. januar 2023 av Gjest
Pringle Skrevet 9. oktober 2017 #2 Skrevet 9. oktober 2017 (endret) Er dette en amerikansk skikk som har begynt å bre om seg i Norge? Jeg synes det er skikkelig snodig. Gratis for de ansatte er det ikke; det er vel ikke sånn at sjefene betaler av egen lomme ut av sitt hjertes godhet - det er penger som ellers ville kunne gått til lønninger. Du må i alle fall ta vare på din egen helse. Maten som tilbys er i utgangspunktet uproblematisk for helsa, men fri tilgang gjør at det blir veldig lett å spise for mye. Da må du sette noen grenser som er akseptable for deg. Det kan kanskje hjelpe deg hvis du tenker over at selv gratis mat kommer med en kostnad, selv om den kostnaden ikke skulle være i form av kroner og øre. Endret 9. oktober 2017 av Pringle
Gjest JeSuisLouise Skrevet 9. oktober 2017 #3 Skrevet 9. oktober 2017 Kan du f.eks velge en dag der du skeier ut litt? Som fredag, der du unner deg en croissant eller noe Og hvis du resten av uka spiser sunt så har ikke det så mye å si om du unner deg noe. Jeg jobbet et sted utenlands der det var gratis boller hver eneste dag, og jeg hadde bare ikke viljestyrke til å la vær. Jeg syns ikke man skal være helt nazi på mat, men det sier seg selv at hvis man skeier ut hver eneste dag så vil man gå opp i vekt. Hvis jeg kunne hadde jeg LETT levd på burritos og sjokolade, men da hadde jeg vagget som en hval bortover gata til slutt
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #4 Skrevet 9. oktober 2017 Jeg kjenner meg så igjen i dette! Jeg er oppvokst med et sunt kosthold med godteri bare på lørdag, men etter jeg begynte på jobb i et kontorlandskap der alle har med seg kaker hele tiden og vi har en godteriskål som alle er "pliktige" til å fylle opp...så sliter jeg.Viljestyrken når bare så langt, og når ettermiddagssløvheten kommer så er det så utrolig lett å gi etter og spise. Så har dessverre ikke noen råd til deg, for jeg sliter med det samme selv. Dette sukkerkalaset på jobb er en uting, skjønner virkelig ikke at det skal være sånn Anonymkode: 95729...812 1
Gjest caramiacaramella Skrevet 9. oktober 2017 #5 Skrevet 9. oktober 2017 (endret) Pringle skrev (På 9.10.2017 den 21.09): Er dette en amerikansk skikk som har begynt å bre om seg i Norge? Jeg synes det er skikkelig snodig. Gratis for de ansatte er det ikke; det er vel ikke sånn at sjefene betaler av egen lomme ut av sitt hjertes godhet - det er penger som ellers ville kunne gått til lønninger. Du må i alle fall ta vare på din egen helse. Maten som tilbys er i utgangspunktet uproblematisk for helsa, men fri tilgang gjør at det blir veldig lett å spise for mye. Da må du sette noen grenser som er akseptable for deg. Det kan kanskje hjelpe deg hvis du tenker over at selv gratis mat kommer med en kostnad, selv om den kostnaden ikke skulle være i form av kroner og øre. . Endret 16. januar 2023 av caramiacaramella
Gjest supernova_87 Skrevet 9. oktober 2017 #6 Skrevet 9. oktober 2017 Endre tankegangen din! Slutt å tenke at du ikke KAN spise de sjokoladecroissantene! For det kan du vel! Men VIL du? Jeg tror vi spenner krok for oss selv når vi tenker at "jeg har så lyst på, men jeg KAN ikke". Og det er også en ting å ha lyst på, noe annet å ville. Jeg har lyst på masse forskjellig mat og godis, men jeg vil ikke spise det, fordi jeg vil heller andre ting mer. Jeg kan spise hva jeg vil, men jeg vil ikke fordi jeg vet at jeg blir sur og lei av det, og tjukk! Å drive med alle disse begrensningene som vi legger på oss selv som en plikt og krav det gjør alt så mye vanskeligere, men når man vet selv at jeg velger med glede å ikke spise bolle fordi det er annet som er viktig, så er det faktisk enklere.
Gjest caramiacaramella Skrevet 9. oktober 2017 #7 Skrevet 9. oktober 2017 (endret) JeSuisLouise skrev (På 9.10.2017 den 21.15): Kan du f.eks velge en dag der du skeier ut litt? Som fredag, der du unner deg en croissant eller noe Og hvis du resten av uka spiser sunt så har ikke det så mye å si om du unner deg noe. Jeg jobbet et sted utenlands der det var gratis boller hver eneste dag, og jeg hadde bare ikke viljestyrke til å la vær. Jeg syns ikke man skal være helt nazi på mat, men det sier seg selv at hvis man skeier ut hver eneste dag så vil man gå opp i vekt. Hvis jeg kunne hadde jeg LETT levd på burritos og sjokolade, men da hadde jeg vagget som en hval bortover gata til slutt Endret 16. januar 2023 av caramiacaramella
drue Skrevet 12. oktober 2017 #8 Skrevet 12. oktober 2017 On 10/9/2017 at 11:24 PM, Rainstorm said: Endre tankegangen din! Slutt å tenke at du ikke KAN spise de sjokoladecroissantene! For det kan du vel! Men VIL du? Jeg tror vi spenner krok for oss selv når vi tenker at "jeg har så lyst på, men jeg KAN ikke". Og det er også en ting å ha lyst på, noe annet å ville. Jeg har lyst på masse forskjellig mat og godis, men jeg vil ikke spise det, fordi jeg vil heller andre ting mer. Jeg kan spise hva jeg vil, men jeg vil ikke fordi jeg vet at jeg blir sur og lei av det, og tjukk! Å drive med alle disse begrensningene som vi legger på oss selv som en plikt og krav det gjør alt så mye vanskeligere, men når man vet selv at jeg velger med glede å ikke spise bolle fordi det er annet som er viktig, så er det faktisk enklere. Dette var et godt råd. Jeg har ganske bra viljestyrke så det er sjeldent jeg takker ja til godterier og kake i ukedagene, men jeg har en tendens til å tenke at jeg ikke kan spise sånn mat. Det gjør jo hele greia så trist! Jeg skal forsøke å endre tankegangen min. Jeg vil jo, som du sier, andre ting mer enn å spise den ene bollen som gir kortvarig glede. Takk for gode tips! 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #9 Skrevet 12. oktober 2017 Åh, føler med deg, ts... Jeg synes også det er tortur å være omgitt av mat jeg har så utrolig lyst på, men som jeg ikke kan spise uten å bli feit. Jeg har funnet ut at absolutte regler fungerer best for meg i så måte. Jeg får aldri spise sånn mat på jobb. Punktum. I forrige jobben hadde jeg som unntak om det var til ære for en på min avdeling. Men da var det bare kake hver gang noen fylte 50/60 eller gikk av med pensjon, så det var kanskje to ganger i året... I nåværende jobb er det en uskikk med at alle tar med kake når de har bursdag, og med 35 ansatte blir jo det i snitt mer enn annenhver uke. Så nå er det fullstendig nei til sånt. Anonymkode: deca0...af9
Gjest making.a.mess Skrevet 12. oktober 2017 #10 Skrevet 12. oktober 2017 På 9.10.2017 den 21.51, caramiacaramella skrev: Jeg begynte nylig i ny jobb, og her merker jeg at det har oppstått en ordentlig utfordring når det gjelder mine planer om å gå ned i vekt. De har nemlig veldig mye gratis og veldig god mat som man bare kan ta det man vil av hele dagen. Det gjelder lunsj som de betaler for og man bestiller det man vil (en av restaurantene som leverer til oss er en italiensk restaurant, og jeg ELSKER pasta), frokostbar, snacksbar med masse forskjellig, forskjellig drikke (brus, juice, alkohol), pizzalevering og verst av alt - bakevarer og kaker som de bestiller og setter frem til de som vil ha. Det åpenbare svaret på problemet er jo rett og slett å ikke ta av denne maten, men jeg opplever altså at det er veeeldig vanskelig! Generelt føler jeg at jeg har grei viljestyrke, og jeg pleier å spise rimelig sunt hjemme, men det er noe med det å sitte på kontoret hele dagen med masse mat og snacks som er kjempegodt, gratis og lett tilgjengelig, som gjør det fryktelig vanskelig å si nei. Jeg er nok en person som får lyst på noe godt når jeg kjeder meg, eller sitter og jobber med noe som kanskje ikke er så spennende. På kveldene og helgene kan jeg distrahere meg selv med noe annet når jeg får lyst på noe godt, men på jobb er det altså så vanskelig. Jeg tar jo med sunne snacks selv, men merker at når jeg sitter og spiser på gulrøttene mine med hummus, ser sjokoladecroissantene som de fikk levert fra bakeriet ned i gata veeeldig gode ut og jeg synes det er litt trist at jeg ikke kan spise det sånn som alle de andre gjør. Det hjelper jo ikke at alle andre har fått med seg at jeg ikke spiser av det, og da blir det jo litt kommentarer om det og oppmuntring til å bare smake litt. Noen som har noen tips til hvordan jeg kan unngå å spise av dette? Den var lei. Det der hadde jeg hatt store problemer med også. Klarte å ta med sunn matpakke en periode, men det prosjektet gikk bra kun fordi kantinematen ikke var gratis og spennende var den heller ikke. Vet ikke om jeg har noen råd.. selv hadde jeg spist sjokoladecroisantene og restaurantmaten...
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #11 Skrevet 12. oktober 2017 Man må rett og slett bare ta seg selv i nakken litt. Eventuelt må man svare ved å øke treningsmengden (da bør man jo uansett spise litt mer). Anonymkode: 5bdf6...f6d
BlendaSensitive Skrevet 14. oktober 2017 #12 Skrevet 14. oktober 2017 Bestille noe som er sunnere? Ta minste biten av det gode? Droppe frokost for å spare inn kalorier? vennlig hilsen uten viljestyrke..... 1
Gjest caramiacaramella Skrevet 15. oktober 2017 #13 Skrevet 15. oktober 2017 (endret) BlendaSensitive skrev (På 14.10.2017 den 14.15): Bestille noe som er sunnere? Ta minste biten av det gode? Droppe frokost for å spare inn kalorier? vennlig hilsen uten viljestyrke..... . Endret 16. januar 2023 av caramiacaramella
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå