kineknute Skrevet 9. oktober 2017 #1 Skrevet 9. oktober 2017 Hei! Siden juni har jeg blitt kalt inn til møte med avdelingsleder og sjef to ganger, og møte med avdelingsleder alene x-antall ganger. Dette fordi noen av mine kollegaer har skrevet avvik på meg - som ikke inneholder fakta. Det blir skrevet om konkrete episoder, som aldri har funnet sted, eller som har funnet sted - men ikke i den grad det blir skrevet om av mine kollegaer. Jeg føler meg ikke hørt når jeg forsøker å forsvare meg selv. For å gjøre en lang historie kort; jeg føler meg mobbet vekk fra min egen arbeidsplass, og har nå fått meg en ny jobb. Har kun igjen fire arbeidsdager på dette stedet. Men det jeg lurer på nå; er om jeg har rett til å få vite hvem som har skrevet disse avvikene om meg? Offentlighetsloven, innsyn i dokumenter som omhandler meg selv, personvern for ansatte.... Har googlet mye, men finner ikke svar.. Håper noen kan hjelpe!
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #2 Skrevet 10. oktober 2017 Du har krav på å ha med deg noen på møtene. Tillitsvalgt eks Anonymkode: d1c5f...5dd 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #3 Skrevet 10. oktober 2017 Siden du har fått deg ny jobb gjør du lurt i å la det ligge ellers tror jeg ikke du har rett på innsyn i hvem som har skrevet avik desverre. Anonymkode: 08070...320 1
kineknute Skrevet 10. oktober 2017 Forfatter #4 Skrevet 10. oktober 2017 Jeg er selv tillitsvalgt, så har ikke hatt med meg noen på møtene. I tillegg vil jeg gjerne vite hvem som har skrevet avvikene, istedenfor å spekulere i hvem det er. Jeg føler meg dolket i ryggen.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #5 Skrevet 10. oktober 2017 Forvaltningsloven §18 (partenes adgang til å gjøre seg kjent med sakens dokumenter). En part har rett til å gjøre seg kjent med sakens dokumenter, for så vidt ikke annet følger av reglene i §§ 18 til 19. "...Retten til innsyn gjelder også etter at det er truffet vedtak i saken..." "Når det er adgang til å gjøre unntak fra innsyn, skal forvaltningsorganet likevel vurdere å gi helt eller delvis innsyn. Innsyn bør gis dersom hensynet til parten veier tyngre enn behovet for unntak..." § 1.(lovens generelle virkeområde). Loven gjelder den virksomhet som drives av forvaltningsorganer når ikke annet er bestemt i eller i medhold av lov. Som forvaltningsorgan reknes i denne lov et hvert organ for stat eller kommune. Privat rettssubjekt regnes som forvaltningsorgan i saker hvor det treffer enkeltvedtak eller utferdiger forskrift. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1967-02-10#KAPITTEL_1 Anonymkode: bc281...397 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #6 Skrevet 10. oktober 2017 Hadde ny jobb vært så kort tid unna, så hadde jeg gitt beng. Fokuser heller på å gjøre godt inntrykk i ny jobb og glem den gamle. Så kan du heller gi nøytrale referanser om noen fra den gamle jobben spør deg om å være referanse en gang i fremtiden Anonymkode: 2da1f...e77 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #7 Skrevet 10. oktober 2017 17 timer siden, kineknute skrev: Hei! Siden juni har jeg blitt kalt inn til møte med avdelingsleder og sjef to ganger, og møte med avdelingsleder alene x-antall ganger. Dette fordi noen av mine kollegaer har skrevet avvik på meg - som ikke inneholder fakta. Det blir skrevet om konkrete episoder, som aldri har funnet sted, eller som har funnet sted - men ikke i den grad det blir skrevet om av mine kollegaer. Jeg føler meg ikke hørt når jeg forsøker å forsvare meg selv. For å gjøre en lang historie kort; jeg føler meg mobbet vekk fra min egen arbeidsplass, og har nå fått meg en ny jobb. Har kun igjen fire arbeidsdager på dette stedet. Men det jeg lurer på nå; er om jeg har rett til å få vite hvem som har skrevet disse avvikene om meg? Offentlighetsloven, innsyn i dokumenter som omhandler meg selv, personvern for ansatte.... Har googlet mye, men finner ikke svar.. Håper noen kan hjelpe! Slikt gjør barnslige, umodne voksne. Hvis de ikke liker deg, så blir du skviset ut. Kontakt din fagforening! Anonymkode: e0b04...261
kineknute Skrevet 10. oktober 2017 Forfatter #8 Skrevet 10. oktober 2017 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forvaltningsloven §18 (partenes adgang til å gjøre seg kjent med sakens dokumenter). En part har rett til å gjøre seg kjent med sakens dokumenter, for så vidt ikke annet følger av reglene i §§ 18 til 19. "...Retten til innsyn gjelder også etter at det er truffet vedtak i saken..." "Når det er adgang til å gjøre unntak fra innsyn, skal forvaltningsorganet likevel vurdere å gi helt eller delvis innsyn. Innsyn bør gis dersom hensynet til parten veier tyngre enn behovet for unntak..." § 1.(lovens generelle virkeområde). Loven gjelder den virksomhet som drives av forvaltningsorganer når ikke annet er bestemt i eller i medhold av lov. Som forvaltningsorgan reknes i denne lov et hvert organ for stat eller kommune. Privat rettssubjekt regnes som forvaltningsorgan i saker hvor det treffer enkeltvedtak eller utferdiger forskrift. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1967-02-10#KAPITTEL_1 Anonymkode: bc281...397 Tolker jeg dette riktig når jeg tolker det som at jeg ikke har rett til å få vite hvem som har skrevet avvikene? Jeg er ansatt i kommune.
kineknute Skrevet 10. oktober 2017 Forfatter #9 Skrevet 10. oktober 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slikt gjør barnslige, umodne voksne. Hvis de ikke liker deg, så blir du skviset ut. Kontakt din fagforening! Anonymkode: e0b04...261 Som tidligere nevnt; jeg er selv tillitsvalgt. Fagforeningen er varslet; men vi (eller.. Mine ledere) har blitt enige om at det er best om jeg omplasseres. Jeg ønsker ikke å jobbe her jeg jobber nå, i og med at jeg ikke vet hvem jeg kan stole på eller ikke her.
kineknute Skrevet 10. oktober 2017 Forfatter #10 Skrevet 10. oktober 2017 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde ny jobb vært så kort tid unna, så hadde jeg gitt beng. Fokuser heller på å gjøre godt inntrykk i ny jobb og glem den gamle. Så kan du heller gi nøytrale referanser om noen fra den gamle jobben spør deg om å være referanse en gang i fremtiden Anonymkode: 2da1f...e77 Problemet er at den nye jobben er innenfor de fire samme veggene som den gamle. Dette betyr at jeg ofte kommer til å møte på nåværende sjef og kollegaer. Ofte! Og da er det ikke så lett å glemme det som har vært. Derfor vil jeg gjerne vite hvem som har skrevet avvikene, så jeg vet hvor jeg har folk.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #11 Skrevet 10. oktober 2017 58 minutter siden, kineknute skrev: Problemet er at den nye jobben er innenfor de fire samme veggene som den gamle. Dette betyr at jeg ofte kommer til å møte på nåværende sjef og kollegaer. Ofte! Og da er det ikke så lett å glemme det som har vært. Derfor vil jeg gjerne vite hvem som har skrevet avvikene, så jeg vet hvor jeg har folk. Så har du fått en forlenget stilling i samme jobb? Eller en helt ny jobb i samme lokaler? Når du skrev at du bare har fire arbeidsdager igjen på dette stedet, så er det jo ikke så lett for andre å forstå hva du mener Anonymkode: 2da1f...e77
kineknute Skrevet 10. oktober 2017 Forfatter #12 Skrevet 10. oktober 2017 Jeg har fått en ny jobb i samme lokaler. Med den samme virksomhetslederen. Nye kollegaer, ny sjef, samme lokaler og samme virksomhetsleder. Jobber nå i hjemmesykepleien, begynner inne på sykehjemmet.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #13 Skrevet 10. oktober 2017 Akkurat nå, kineknute skrev: Jeg har fått en ny jobb i samme lokaler. Med den samme virksomhetslederen. Nye kollegaer, ny sjef, samme lokaler og samme virksomhetsleder. Jobber nå i hjemmesykepleien, begynner inne på sykehjemmet. Ja, men når du både har ny sjef og nye kolleger har du vel helt andre oppgaver enn du hadde tidligere? I så fall er det jo mye mindre sjanse for at dette følger deg videre. Anonymkode: 2da1f...e77
kineknute Skrevet 10. oktober 2017 Forfatter #14 Skrevet 10. oktober 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, men når du både har ny sjef og nye kolleger har du vel helt andre oppgaver enn du hadde tidligere? I så fall er det jo mye mindre sjanse for at dette følger deg videre. Anonymkode: 2da1f...e77 Men oppgavene har jo ingenting med dette å gjøre. Jeg kommer til å møte på de gamle kollegaene og den gamle sjefen flere ganger daglig, blant annet i den felles kantinen. Dérfor er det ikke så lett å glemme dette. Og hvor lett er det å glemme noe når du føler deg sviktet og dolket i ryggen?
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #15 Skrevet 10. oktober 2017 Om du har rett til å vite hvem som har skrevet avvikene eller ikke vil jeg tro beror på hva de handler om. Har selv skrevet avvik der betingelsen for avviket at navnet mitt ikke skulle avsløres. Det var på min daværende sjef, som brukte mye tid på å finne ut hvem som hadde skrevet avviket (noen hun gjorde), for deretter å gjør min arbeidshverdag svært vanskelig. Hun fikk etterhvert mange avvik på seg, og mente det ikke var hold i noen av dem. Det var det derimot, og enden på visa ble at hun ble fjernet fra sin lederstilling og omplassert som vanlig ansatt. Det er jo meget mulig at det er mer i disse avvikene enn det du innser selv. Hvis det går på oppgaver som ikke er uført eller utført feil (f,eks feil håndtering av medisiner) så tenker jeg det er naturlig å vite hvem som har sendt avviket, går det på din oppførsel i situasjoner så er det mer i grenseland. Men dette bør vel uansett fagforeningen kunne hjelpe deg med. Er du selv tillitsvalgt bør du be om hjelp høyere opp i systemet. For øvrig er det vel greit å få noen andre til å ta tillitsvalgtrollen når du har fått så mange avvik at du omplasseres. Anonymkode: 8d78f...b74 1
kineknute Skrevet 10. oktober 2017 Forfatter #16 Skrevet 10. oktober 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du har rett til å vite hvem som har skrevet avvikene eller ikke vil jeg tro beror på hva de handler om. Har selv skrevet avvik der betingelsen for avviket at navnet mitt ikke skulle avsløres. Det var på min daværende sjef, som brukte mye tid på å finne ut hvem som hadde skrevet avviket (noen hun gjorde), for deretter å gjør min arbeidshverdag svært vanskelig. Hun fikk etterhvert mange avvik på seg, og mente det ikke var hold i noen av dem. Det var det derimot, og enden på visa ble at hun ble fjernet fra sin lederstilling og omplassert som vanlig ansatt. Det er jo meget mulig at det er mer i disse avvikene enn det du innser selv. Hvis det går på oppgaver som ikke er uført eller utført feil (f,eks feil håndtering av medisiner) så tenker jeg det er naturlig å vite hvem som har sendt avviket, går det på din oppførsel i situasjoner så er det mer i grenseland. Men dette bør vel uansett fagforeningen kunne hjelpe deg med. Er du selv tillitsvalgt bør du be om hjelp høyere opp i systemet. For øvrig er det vel greit å få noen andre til å ta tillitsvalgtrollen når du har fått så mange avvik at du omplasseres. Anonymkode: 8d78f...b74 Hei, og tusentakk for utfyllende svar 😊 Selvsagt; noen avvikene kan det være hold i. Ingen av avvikene handler om jobben jeg gjør - har ikke fått noen negative tilbakemeldinger fra pasienter eller pårørende, eller fra kollegaer om jobben jeg gjør som sykepleier. Samtlige avvik angår meg som person, og veldig mange av avvikene inneholder konkrete beskrivelser av hendelser som ALDRI har funnet sted. Jeg har heller ikke fått tilbud om megling med kollegaene som har skrevet avvikene, og nå ser jeg ikke vitsen når jeg har fått ny jobb. Nå ønsker jeg kun å vite hvem som står bak, slik at jeg gå videre. Jeg føler meg mobbet vekk fra arbeidsplassen, dolket i ryggen - og er faktisk ganske såret over dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå