AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #1 Skrevet 9. oktober 2017 Jeg føler at i alle internasjonale filmer har skurken britisk aksent, men i norske filmer blir alltid vestnorske dialekter brukt av skurken. Dette føler jeg at gjelder særlig Stavangersk. Er dette med på å stigmatisere distriktene? Jeg har en teori om at det har blitt sånn pga NOKAS-ranet, som gjerne forbindes med Stavanger. Hva tror dere? Anonymkode: 71207...1bc
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #3 Skrevet 9. oktober 2017 Synes skurkene oftest er fra Oslo eller fra bygda der filmen eller serien har sin handling. Anonymkode: 9f305...26a 5
Gjest Axl Rose Skrevet 9. oktober 2017 #4 Skrevet 9. oktober 2017 For noe tull TS. Den beste norske skuespilleren (Joner) er fra Stavanger og han spiller da ikke skurk?
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #5 Skrevet 9. oktober 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg føler at i alle internasjonale filmer har skurken britisk aksent, men i norske filmer blir alltid vestnorske dialekter brukt av skurken. Dette føler jeg at gjelder særlig Stavangersk. Er dette med på å stigmatisere distriktene? Jeg har en teori om at det har blitt sånn pga NOKAS-ranet, som gjerne forbindes med Stavanger. Hva tror dere? Anonymkode: 71207...1bc Tror ikke det. Vestlandet er olje, gass, NHH, tæring etter næring, bygga stein på stein, konservativt, ekteskap og naturvitenskap/matte og EN-endelser. Vestlandet skaper verdiene. Østlandet er Oslo øst, Plata, radikalt, humanisme, samfunnsvitenskap, samboerskap og 50/50 etter brudd, og kontinental snobbethet og på østsiden: A-endelser. Østlandet kritiserer og bruker verdiene (som Vestlandet skaper). Anonymkode: a693e...12d 4
Cuntzilla Skrevet 9. oktober 2017 #6 Skrevet 9. oktober 2017 (endret) Har vært noen saker hvor folk har klaget på at de slemme i tegnefilm ofte snakker bergensk, imens de snille "alltid" snakker en østlandsk dialekt. Er jo en form for stigmatisering om det alltid er sånn. Kan ikke si jeg kommer på så mange skurker i film som snakker stavangersk i farten da, har du noen eksempler? Jeg tror heller ikke at NOKAS-ranet er det første folk forbinder med Stavanger, ei heller Stavangerdialekt med skurkene. Toska er iallfall bergenser, og de som hjalp til var vel venner fra et småkriminelt miljø han tilhørte i Oslo. Endret 9. oktober 2017 av Cuntzilla 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #8 Skrevet 9. oktober 2017 Trodde skurker i amerikanske filmer hadde tysk aksent, jeg. Anonymkode: 9f305...26a 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #9 Skrevet 9. oktober 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes skurkene oftest er fra Oslo eller fra bygda der filmen eller serien har sin handling. Anonymkode: 9f305...26a Ja. Og på bygdene så bor ofte skurken litt til som Norman Bates gjør. Litt skjult og alene, så de ikke skal bli oppdaget. Mulig de gjør det inne i Oslo også, men der gjemmer de seg kanskje på en annen måte? Anonymkode: 8da16...7ed
HalldirV2 Skrevet 9. oktober 2017 #10 Skrevet 9. oktober 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg føler at i alle internasjonale filmer har skurken britisk aksent, men i norske filmer blir alltid vestnorske dialekter brukt av skurken. Dette føler jeg at gjelder særlig Stavangersk. Er dette med på å stigmatisere distriktene? Jeg har en teori om at det har blitt sånn pga NOKAS-ranet, som gjerne forbindes med Stavanger. Hva tror dere? Anonymkode: 71207...1bc Det har jeg aldri tenkt over, og det tror jeg heller ikke er tilfellet. Og hvorfor skulle NOKAS ranet ha noe med saken å gjøre? Disse var da ikke vestlendinger. 1
gobbledigook Skrevet 9. oktober 2017 #11 Skrevet 9. oktober 2017 Bryr meg ikke noe særlig, jeg ser ned på østlendinger uansett.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #12 Skrevet 9. oktober 2017 2 minutter siden, gobbledigook skrev: Bryr meg ikke noe særlig, jeg ser ned på østlendinger uansett. Hvorfor i all verden gjør du det? Nå er ikke jeg fra østlandet, men finner det merkelig at noen ser ned på mennesker fra et bestemt sted.. Anonymkode: 01e10...7f3
HalldirV2 Skrevet 9. oktober 2017 #13 Skrevet 9. oktober 2017 3 minutter siden, gobbledigook skrev: Bryr meg ikke noe særlig, jeg ser ned på østlendinger uansett. Voff
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #14 Skrevet 9. oktober 2017 Det har jeg aldri lagt merke til. Anonymkode: 3d4c0...d85
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #15 Skrevet 9. oktober 2017 2 timer siden, Cuntzilla skrev: Har vært noen saker hvor folk har klaget på at de slemme i tegnefilm ofte snakker bergensk, imens de snille "alltid" snakker en østlandsk dialekt. Er jo en form for stigmatisering om det alltid er sånn. Kan ikke si jeg kommer på så mange skurker i film som snakker stavangersk i farten da, har du noen eksempler? Jeg tror heller ikke at NOKAS-ranet er det første folk forbinder med Stavanger, ei heller Stavangerdialekt med skurkene. Toska er iallfall bergenser, og de som hjalp til var vel venner fra et småkriminelt miljø han tilhørte i Oslo. Er det noen Bergensere som har klaget på det? Trodde vi var for breiale til å bry oss om sånt Anonymkode: 2646c...11d
Chubby Skrevet 9. oktober 2017 #16 Skrevet 9. oktober 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg føler at i alle internasjonale filmer har skurken britisk aksent, men i norske filmer blir alltid vestnorske dialekter brukt av skurken Fordi mange av de beste skuespillerne er fra vestlandet kanskje?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå