Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurte på om det er noen konduktører her som har tatt fargesynstesten hos nsb? Var det ishihara testen og brukte legen den orginale boken eller hadde han laget en egen perm? Om han brukte boken, var det 24 eller 38 plater versjonen og spurte han om de i rekkefølgen som er i boken?

 

I tillegg lurer jeg på hvordan fargesynet påvirker konduktørens jobb? Må man ha kontroll på mange signaler og slikt? 

 

Tak for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det svar på fasiten du ønsker? 

Anonymkode: 7c4a2...d6f

  • Liker 4
Skrevet

Skal du jukse deg gjennom testen og settes folk liv i fare fordi du kke ser forskjell på rødt og grønt?

Anonymkode: 0cda9...3b5

  • Liker 3
Skrevet

Du vet at dette er en jobb der du har ansvar for andres liv...? Det er signaler på hvert eneste stoppested, så ja, det er mye signaler. Gjør du feil (flere ganger) i forbindelse med avgangsposedyre mister du jobben, i verste fall kan det gå liv.

Ser du ikke forskjell på rødt og grønt holder du deg unna.

Anonymkode: 2c41f...6eb

Skrevet
På 9.10.2017 den 18.45, Thecooldude1996 skrev:

Jeg lurte på om det er noen konduktører her som har tatt fargesynstesten hos nsb? Var det ishihara testen og brukte legen den orginale boken eller hadde han laget en egen perm? Om han brukte boken, var det 24 eller 38 plater versjonen og spurte han om de i rekkefølgen som er i boken?

 

I tillegg lurer jeg på hvordan fargesynet påvirker konduktørens jobb? Må man ha kontroll på mange signaler og slikt? 

 

Tak for svar!

Kjenner kun til en type av de, kanskje det var 20 plater, og det var den som avgjør om man er fargeblind eller ikke

Skrevet

Hvordan disse testene gjøres,  varierer alt etter jvem som tester og hvem som blir testet. 

Er det den minste tvil, så sendes pasienten til øyelege. Det samme gjelder underveis i utdannelsen. 

Følgelig har du problemer med fargesynet så finn deg et annet ytke. Du kan og få begrensninger på førerkortet. 

Anonymkode: 46579...d1a

Skrevet
På 10.10.2017 den 19.39, AnonymBruker skrev:

Er det svar på fasiten du ønsker? 

Anonymkode: 7c4a2...d6f

Hei. Nei, bare lurer på hvordan testen foregår, siden jeg har hørt de bruker ishiara testen:) og om noen har erfaring fra konduktør yrket med tanke på signaler og slikt.

Skrevet
På 10.10.2017 den 20.26, AnonymBruker skrev:

Skal du jukse deg gjennom testen og settes folk liv i fare fordi du kke ser forskjell på rødt og grønt?

Anonymkode: 0cda9...3b5

Nei, det skal jeg ikke.

Skrevet
20 timer siden, tdm900 skrev:

Kjenner kun til en type av de, kanskje det var 20 plater, og det var den som avgjør om man er fargeblind eller ikke

Okei, takk for svar:)

Skrevet
På 10.10.2017 den 22.25, AnonymBruker skrev:

Du vet at dette er en jobb der du har ansvar for andres liv...? Det er signaler på hvert eneste stoppested, så ja, det er mye signaler. Gjør du feil (flere ganger) i forbindelse med avgangsposedyre mister du jobben, i verste fall kan det gå liv.

Ser du ikke forskjell på rødt og grønt holder du deg unna.

Anonymkode: 2c41f...6eb

Ja, vet alt dette. Men hvordan er signalene brukt i forhold til konduktørene? Har hørt at lokføreren har mest kontroll på signalene, men i tillegg har jeg hørt at konduktørene sjekker stasjons signalene ved avgang? Må konduktøren holde kontroll på flere signaler enn dette?

Skrevet
16 timer siden, Thecooldude1996 skrev:

Ja, vet alt dette. Men hvordan er signalene brukt i forhold til konduktørene? Har hørt at lokføreren har mest kontroll på signalene, men i tillegg har jeg hørt at konduktørene sjekker stasjons signalene ved avgang? Må konduktøren holde kontroll på flere signaler enn dette?

Man forsøker å ha flere barrierer for sikkerhet. Nr. 1 er den som stiller signalet, nr 2!er lokfører og nr 3 er konduktøren (ombordansvarlig). Alle tre skal sjekke signalet før togets avgang. I tillegg til hovedsignalet (rødt/grønt) skal ombordansvarlig sjekke et gult blinkesignal på siden av toget som lokfører gir når alt er klart for avgang. 

Anonymkode: 2c41f...6eb

Skrevet
På 13.10.2017 den 0.52, AnonymBruker skrev:

Man forsøker å ha flere barrierer for sikkerhet. Nr. 1 er den som stiller signalet, nr 2!er lokfører og nr 3 er konduktøren (ombordansvarlig). Alle tre skal sjekke signalet før togets avgang. I tillegg til hovedsignalet (rødt/grønt) skal ombordansvarlig sjekke et gult blinkesignal på siden av toget som lokfører gir når alt er klart for avgang. 

Anonymkode: 2c41f...6eb

Tusen takk for svar! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...