AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #1 Skrevet 9. oktober 2017 Noen som har noen erfaringer å dele eller kjenner ei tante? Har veldig lyst til å ta laseroperasjon for å korrigere dårlig syn, men er jo fryktelig redd for risiko siden det jo er øyet dem fikler med. Anonymkode: 93f1e...2ff
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #2 Skrevet 9. oktober 2017 Jeg kviet meg lenge for å ta laseroperasjon (var nærsynt). Men jeg skulle ønske jeg hadde gjort det mye tidligere! Å slippe briller og linser er helt som et nytt liv for meg! Ta kontakt med et senter som opererer, og snakke med dem om det. Selve operasjonen var over på 1-2-3, og verken skummel eller vondt. Vondt var det derimot etterpå, men bare i noen timer. Jeg tok en Paracet, la meg til og sove, og våknet opp et par timer senere - smertefri. Anonymkode: d60ec...890
jabx Skrevet 9. oktober 2017 #3 Skrevet 9. oktober 2017 Det kan oppstå komplikasjoner, og hvis synet ditt ikke er noenlunde stabilt så vil du se dårlig igjen etter hvert. Prøv å finne noen saklige kilder om dette på nettet, gjerne kritiske, og se selv om du er villig til å ta risikoen.
Kanutte Skrevet 9. oktober 2017 #4 Skrevet 9. oktober 2017 Det er det beste jeg har gjort for egen del. Til tross for at jeg er så gammel at jeg snart blir alderslangsynt, så har jeg noen år nå med perfekt syn. Opplevelsen av å våkne opp 4 timer etter operasjonen (reiste hjem og fikk tips om å sove litt med en gang) og kunne se teksten på skjermen på tv-en. Dagen etter kunne jeg kjøre selv til kontrollen. Helt fantastisk. Jeg har litt strålesyn når det er mørkt ute, men det var faktisk verre da jeg brukte linser.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #5 Skrevet 9. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Noen som har noen erfaringer å dele eller kjenner ei tante? Har veldig lyst til å ta laseroperasjon for å korrigere dårlig syn, men er jo fryktelig redd for risiko siden det jo er øyet dem fikler med. Anonymkode: 93f1e...2ff Jeg gjør det ikke, selv om jeg ønsker brillene dit pepper'n gror. Jeg har lenge lurt og hatt veldig lyst, inntil en optiker sa til meg at jeg burde se til øyelegene og andre ansatte ved en av landets største øyeavdeling. De bruker briller til tross for at de lett kunne fått en kolega til å operere dem. De ser og alle som kommer tilbake med vellykkede og totalt mislykkede resultater, selv er de ikke villig til å ta risikoen. Derfor tar heller ikke jeg den risikoen det er å operere på øynene før jeg absolutt må. Vi hører om alle vellykkede operasjonene men svært lite om de mindre vellykkede. Så tenk deg om enda noen runder før du bestemmer deg. Anonymkode: 11e20...a49 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #6 Skrevet 9. oktober 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg gjør det ikke, selv om jeg ønsker brillene dit pepper'n gror. Jeg har lenge lurt og hatt veldig lyst, inntil en optiker sa til meg at jeg burde se til øyelegene og andre ansatte ved en av landets største øyeavdeling. De bruker briller til tross for at de lett kunne fått en kolega til å operere dem. De ser og alle som kommer tilbake med vellykkede og totalt mislykkede resultater, selv er de ikke villig til å ta risikoen. Derfor tar heller ikke jeg den risikoen det er å operere på øynene før jeg absolutt må. Vi hører om alle vellykkede operasjonene men svært lite om de mindre vellykkede. Så tenk deg om enda noen runder før du bestemmer deg. Anonymkode: 11e20...a49 Jeg har faktisk nesten ikke lest noen med negativ erfaring om det. De aller fleste virker superfornøyde. Det jeg derimot bekymrer meg for ifh operasjon er om nørsynet kan bli dårlig igjen. Og at man da kanskje ikke har tykk nok hornhinne igjen etter den første lasikoperasjonen, og en ender da opp med å måtte bruke briller allikevel...🤔 (Tror lasik er den operasjonen som skjærer bort mest av hornhinna) Anonymkode: ec4b3...d25
jabx Skrevet 10. oktober 2017 #7 Skrevet 10. oktober 2017 Du bør vel unngå lasik. Nå kan de gjøre det med laser uten å berøre øyet i det hele tatt.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #8 Skrevet 10. oktober 2017 På 9.10.2017 den 19.31, AnonymBruker skrev: Jeg gjør det ikke, selv om jeg ønsker brillene dit pepper'n gror. Jeg har lenge lurt og hatt veldig lyst, inntil en optiker sa til meg at jeg burde se til øyelegene og andre ansatte ved en av landets største øyeavdeling. De bruker briller til tross for at de lett kunne fått en kolega til å operere dem. De ser og alle som kommer tilbake med vellykkede og totalt mislykkede resultater, selv er de ikke villig til å ta risikoen. Derfor tar heller ikke jeg den risikoen det er å operere på øynene før jeg absolutt må. Vi hører om alle vellykkede operasjonene men svært lite om de mindre vellykkede. Så tenk deg om enda noen runder før du bestemmer deg. Anonymkode: 11e20...a49 For en øyelege som er avhengig av en utrolig presis hånd-øye-koordinasjon (husk at de er mikrokirurger!) og som lever av hendene og øynene sine vil den lille risikoen kanskje være for høy ja. Selv en liten forskjell/komplikasjon som ikke vil bety så mye for oss kan ødelegge levebrødet for dem, og jeg skjønner godt at de ikke er villige til å ta den risikoen. Jeg har operert meg, forresten. Beste avgjørelsen jeg noensinne har tatt! Anonymkode: 7543e...0f5
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #9 Skrevet 10. oktober 2017 4 timer siden, jabx skrev: Du bør vel unngå lasik. Nå kan de gjøre det med laser uten å berøre øyet i det hele tatt. Tror ikke de en gang har disse "ostehøvlene" lenger.. nå fungerer alt med laser. Det jeg mener er at en laseroperasjon vil uansett skjære bort en del av hornhinna, og ved en lasIK operasjon så skjæres mer av hornhinna enn ved en lasEK operasjon. Allikevel så er en lasik operasjon mindre smertefull og raskere helbedring. Har dog hørt at lokket som skjæres av leges mye saktere og eventuelt aldri på lasik Anonymkode: ec4b3...d25
jabx Skrevet 11. oktober 2017 #10 Skrevet 11. oktober 2017 Ja, med lasik så tar det mye kortere tid før smertene forsvinner, osv. Men så har man det med at man må fysisk skjære i øyet. 100% laser uten menneskelig berøring er vel mye tryggere selv om det tar lenger tid før smertene er borte og man kan leve som normalt.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #11 Skrevet 11. oktober 2017 På Tuesday, October 10, 2017 den 20.01, AnonymBruker skrev: For en øyelege som er avhengig av en utrolig presis hånd-øye-koordinasjon (husk at de er mikrokirurger!) og som lever av hendene og øynene sine vil den lille risikoen kanskje være for høy ja. Selv en liten forskjell/komplikasjon som ikke vil bety så mye for oss kan ødelegge levebrødet for dem, og jeg skjønner godt at de ikke er villige til å ta den risikoen. Jeg har operert meg, forresten. Beste avgjørelsen jeg noensinne har tatt! Anonymkode: 7543e...0f5 De ferreste øyelegene opererer. De driver med øyesykdommer uten bruk av kniv. Anonymkode: 11e20...a49
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå