Gå til innhold

Er dette et realistisk studentbudsjett? :o

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1000-1500 kr er mer enn nok til variert "basismat". Bare den lite kreative vil slite der.

Anonymkode: 9bc1f...424

Skrevet

Husleie skal deles på 12 mnd, ikke 10.

• Liker 1
Skrevet

Uansett hva du studerer vil det være positivt å ha jobbet ved siden av studiet, så det burde du regne med. Det er heller ikke lurt å starte på studiet med en instilling om at du ikke har mange venner og ikke fester, da blir det 6 veldig kjedelige år.

Hva med eventuelle ferier? Kanskje får man gode venner på studiet og vil ta seg en liten tur på fjellet, en storbyweekend, en uke i syden osv. Kanskje trenger du eller har lyst på ny PC, ny telefon, nye sko, treningsutstyr, kanskje blir du med i en forening og vil bruke litt penger på det. Kanskje vil du og noen venner bestille pizza eller sushi. osv osv. Det er greit å ha noen tusen ekstra hver mnd, så kan du heller spare de. 

Skrevet
8 timer siden, NewInTown skrev:

I mitt syn er det ikke et realistisk budsjett å ha i 6 år, nei. Jeg kjenner omtrent ingen som lever utelukkende på studielånet sitt. Enten jobber man deltid på siden av studiene, eller så har man snille bidragsytere som hjelper (f.eks. gavmilde foreldre). Årsaken til det er at det dukker opp en rekke uventede utgifter man ikke alltid regner med. Det er realistisk å si at man kan bruke i gjennomsnitt 2500 kr i måneden på mat f.eks., men det vil jo komme måneder der man ønsker å dra på restaurant eller cafe med venner. Og da er man plutselig oppe i mer på matbudsjettet. Èn måned vil man kanskje kunne trenge å dra til tannlegen, og bare der har man en svær utgiftspost. Trenger man en ny vinterjakke eller nye sko, vil det koste noen tusenlapper i løpet av året. Forsikringer, underholdning, transport og andre lignende kostnader utgjør en stor del i løpet av et år.

Det går an å leve på 11.000 i måneden når man har husleie på rundt 4000, og det er fullt overkommelig. Men det går ofte på bekostning av andre ting - f.eks. det sosiale. 

Jeg kjenner mange. De fleste bor i studentbolig. 

Jeg har en husleie på 5700 kr inkludert strøm, men uten internett. Jeg har X-stipend og har de siste to årene heller ikke arbeidet om sommeren, men ikke fått noe ekstra støtte i denne perioden, så jeg har fordelt alt på 12 måneder. Det har vært helt greit og jeg tillater meg flere luksusting gjennom året. X-stipend skal jo nettopp gjøre det mulig for studenter som ikke kan jobbe å ha det ok økonomisk. 

Anonymkode: e2b25...a5d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...