AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #1 Skrevet 9. oktober 2017 Hei! Jeg skal studere neste år i 6 år, og studieplass er i utkant av storby, så litt billigere hybler. Jeg fester/drikker lite og har ikke flust av venner. Bruker nesten ikke penger annet enn nødvendig... Jeg har ikke behov for å shoppe osv heller. Har bare en hobby jeg bruker masse tid på. Jeg har satt opp et budsjett og lurer på hvor realistisk det er: Hybel: 4500 (håper jeg ikke må finne en dyrere) Mat: 2000 Diverse (offentlig transport osv): 1500 Igjen: 3100 (spares til flybillett hjem osv, og andre ting som jeg trenger penger til utenom de faste tingene) Hvis fullt studielån er ca. 111 000, og man deler det på 10 måneder, er det vel ca 11.100 kr i måneden? Men vet at man får litt mer noen måneder enn andre. Er det en utgiftspost jeg har glemt? Er det realistisk å kunne holde dette i 6 år? Jeg får sannsynligvis innvilget stipend for dem som ikke kan jobbe, og jeg kommer til å bruke mer eller mindre alt av dette stipendet på en hobby. Tuuusen takk om noen ville sett på dette! Jeg bekymrer meg alt for mye... Anonymkode: 72bd9...039
tussi84 Skrevet 9. oktober 2017 #2 Skrevet 9. oktober 2017 Du glemmer en del viktige poster her Strøm 250 til 1000 kr. Vinteren kan være dyr Internett 400 eller kr 100 hvis du feks deler med 4 andre Dette kan være inkl i husleie men ikke alt. Tror også du har satt opp litt lite for leiepris av hybel med tanke på at det er litt utenfor storby. I Oslo feks ligger bare et lite rom i kollektivt på 6000 kr og oppover. Skal du leie alene for eks hybel leilighet må du kanskje ut med enda mer. Kollektiv transporten din er dyr. Student pris finnes. Mndskort kollektiv trafikk ca 400 i mnd. Mobil 200? Mat og hygiene 2000 kr Innbo forsikring 100.. dette bør du ha. Ellers så må du sette av noen penger hver mnd til lege, medisiner, tannlege, gaver, frisør feks 500 kr totalt. Bruker du feks spoity, eller netflix, viaplay etc må du sette av penger til det. I tillegg kommer klær og fritid. Ikke sikkert du trenger klær hver mnd men brått så trenger du kanskje en ny vinter jakke.. 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #3 Skrevet 9. oktober 2017 Lege Tannlege Medisin Mobil Internett Bursdag og julegaver, Uforutsette utgifter. Pc tlf tv kan ryke Kan hende du må ha taxi. Eks etter vennebesøk, legevakt. Så bør du ha noen utgifter til klær. Hva med frisør? Anonymkode: c26b7...f2e
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #4 Skrevet 9. oktober 2017 Enda en ting som må legges til er utgifter til bøker. Det kan fort bli dyrt, spesielt om noe av pensum er helt ny litteratur slik at en ikke kan få kjøpt det brukt. Hvor mye tror du at du vil få i det stipendet for de som ikke kan jobbe utenom? Anonymkode: 61a1c...b96
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #5 Skrevet 9. oktober 2017 Strøm, internett, mobil, forsikringer, bøker og annet utstyr til skole. Det vil nok også være behov for klær/sko i løpet av seks år. Selv om du ikke har flust med venner nå, så kan det hende du får mange nye venner i studietiden, og du bør legge av litt til å være sosial også. Anonymkode: 541b6...d55
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #6 Skrevet 9. oktober 2017 Litt avhengig av hva du skal studere, men det går endel tusen på skolebøker. Sjekk ut ibok om du kan kjøpe brukt, jeg har både kjøpt og solgt der. Depositum. Mat til 2000 funker, men krever endel planlegging. Anonymkode: e88a6...a0e 1
Ulven Skrevet 9. oktober 2017 #7 Skrevet 9. oktober 2017 Hvis du får innvilget X-stipend, skal du kunne leve greit av stipend og lån. Min ungdom har begynt sitt 6 årige studium og får X-stipend i tillegg til den ordinære støtten, og h-n har det ganske romslig selv med høye skolepenger.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #8 Skrevet 9. oktober 2017 Du får utbetalt 7900 hver mnd, men januar og august 21000. Du må ha innboforsikring depositum spare leien til de mnd du ikke får stipend/lån Mobil Spare til lege/tannlege - dyrt hos tannlege Mat blir som regel dyrere Lurt med en deltidsjobb Anonymkode: a8422...cd9
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #9 Skrevet 9. oktober 2017 Ts her: Tusen takk for svar alle! Mamma og pappa sier de skal betale mobil/spotify/netflix for vi har familiepakke på alt det. Og foreldrene mine har veldig god økonomi, og for all del de skal ikke betale for livsoppholdet mitt når jeg er voksen og student, men til jul og bursdag er jeg veldig sikker på at de vil hjelpe med nødvendige ting som ny vinterjakke. Jeg har et familiemedlem som studerer det samme som jeg skal (blir ferdig når jeg begynner) så jeg vil få bøkene billig. Dersom det er samme bøker de fortsetter å bruke iforhold til pensum... Tingen er at jeg må bruke hver krone av det ekstra stipendet, til noe som ikke er "nødvendig". Kanskje sitter jeg med et par hundre kroner igjen på det... Og jeg kan jo ikke ha en deltidsjobb om jeg får dette stipendet så klart Så jeg må få det til å funke med maksimalt studielån.... Kan noen hjelpe med å sette opp ca realistisk utgiftsposter på maksimalt studielån uten deltidsjobb? Anonymkode: 72bd9...039
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #10 Skrevet 9. oktober 2017 Husk at hvis du fortsatt er folkeregistrert hos foreldrene dine, så kan det hende at innboforsikringa deres gjelder på hybelen din også! Anonymkode: 4b1cf...d34
Gjest Cocosa Skrevet 9. oktober 2017 #11 Skrevet 9. oktober 2017 Tviler på du finner en hybel til den prisen. Jeg bor i en liten by, og her koster det minst 5500 for studenthybel via studentsamskipnaden. Internett kommer i tillegg på den hybelen jeg hadde.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #12 Skrevet 9. oktober 2017 6 minutter siden, Cocosa skrev: Tviler på du finner en hybel til den prisen. Jeg bor i en liten by, og her koster det minst 5500 for studenthybel via studentsamskipnaden. Internett kommer i tillegg på den hybelen jeg hadde. Jo det er mulig.. Jeg bor i en stydenthybel i Trondheim og betaler bare 4900. Synes det er billig jeg. Har eget rom og bad, men deler kjøkken. Anonymkode: d77aa...e0a
Gjest Cocosa Skrevet 9. oktober 2017 #13 Skrevet 9. oktober 2017 Du skriver også at du ikke har venner, men som student kommer du til, og jeg håper du får masse venner. Det er jo nesten hele gleden med å være student! Da bør du sette opp en post til konserter, kafébesøk, sosiale aktiviteter i fadderperioden osv.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #14 Skrevet 9. oktober 2017 Mobil, strøm, tv/streaming, bøker til studiet, semesteravgift, ofte har studiene sosiale sammenkomster en må være med på, har du pc og slikt i orden? , sosialt (du kommer vel til å være litt sosial? ) ha penger til husleia den siste mnd du ikke får lån på sommeren, Anonymkode: 39785...bea
Silje92 Skrevet 9. oktober 2017 #15 Skrevet 9. oktober 2017 Husleie - som regel er det inkludert strøm, kabeltv og internett i aller fleste hybler/studentboliger. Husk at depositum ligger på 10-15k/2-3 mnd husleie. Innboforsikring - noen innboforsikringer dekker også alt av eiendeler du tar ut av huset, hvis ikke anbefaler jeg reiseforsikring i tillegg Mat - jeg synes 2000 kr i mnd er lite, men det spørs jo helt hva du foretrekker av mat selvfølgelig. Telefonregning Skolebøker - kjøp gjerne brukt, men det koster fortsatt mye penger. Lei de bøkene du ikke trenger så mye på biblioteket, du kan spare masse penger på dette. Jeg har brukt 5000 kr på bøker hele mitt første år på sykepleien, alt er kjøpt nytt. Valgt å låne en del bøker. Kollektiv Diverse kan være: BSU/sparing, spotify, trening, byturer, tannlege, frisør, diverse klær, kosmetikk/hygieneprodukter Selv om behovet for å shoppe ikke er der så er det sånn at man faktisk trenger å kjøpe seg litt nytt av klær innimellom Selv om man ikke er supersosial kan det være en god tanke å få seg litt venner, du skal tross alt studere i 6 år En vanlig student på høgskole får ca 7900 kr i mnd, rundt 22 000 kr i august og januar. Det er ikke slik at stipendet kommer i tillegg.. med mindre du mener at du har søkt på legater? Jeg kan uansett anbefale deg å jobbe litt ved siden av studiene. Det ser bra ut på CVen, i tillegg til at du får noen gode doser med erfaringer (= Jeg jobber litt ved siden av studiet, lever godt, kan unne meg litt ting her og der, reise litt ila året. Jeg jobber 3-5 vakter ila en mnd (=
Silje92 Skrevet 9. oktober 2017 #16 Skrevet 9. oktober 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Mobil, strøm, tv/streaming, bøker til studiet, semesteravgift, ofte har studiene sosiale sammenkomster en må være med på, har du pc og slikt i orden? , sosialt (du kommer vel til å være litt sosial? ) ha penger til husleia den siste mnd du ikke får lån på sommeren, Anonymkode: 39785...bea Det har forandret seg ang. juni mnd nå (= Du får dekket en del av summen om ikke hele (= Før var siste mnd mai, men nå får man penger til skoleslutt. Feks skoleslutt 20.juni så får man prosenten fra 1-20.juni (=
gobbledigook Skrevet 9. oktober 2017 #17 Skrevet 9. oktober 2017 (endret) 6 minutter siden, Silje92 skrev: Det har forandret seg ang. juni mnd nå (= Du får dekket en del av summen om ikke hele (= Før var siste mnd mai, men nå får man penger til skoleslutt. Feks skoleslutt 20.juni så får man prosenten fra 1-20.juni (= Nja, man får halvparten av en måneds studielån i juni neste år - i år fikk vi en kvart. I 2020 vil vi få for hele måneden. Endret 9. oktober 2017 av gobbledigook
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #18 Skrevet 9. oktober 2017 3 minutter siden, gobbledigook skrev: Nja, man får halvparten av en måneds studielån i juni neste år - i år fikk vi en kvart. I 2020 vil vi få for hele måneden. Slutter mad 20 så er det ca halvparten da....++ Anonymkode: 3d5d3...c70
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #19 Skrevet 9. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Slutter mad 20 så er det ca halvparten da....++ Anonymkode: 3d5d3...c70 Og jobber man litt ved siden av så kommer feriepengene inn også Aldri vært noe stort problem for meg ihvertfall! Anonymkode: 3d5d3...c70
NewInTown Skrevet 9. oktober 2017 #20 Skrevet 9. oktober 2017 I mitt syn er det ikke et realistisk budsjett å ha i 6 år, nei. Jeg kjenner omtrent ingen som lever utelukkende på studielånet sitt. Enten jobber man deltid på siden av studiene, eller så har man snille bidragsytere som hjelper (f.eks. gavmilde foreldre). Årsaken til det er at det dukker opp en rekke uventede utgifter man ikke alltid regner med. Det er realistisk å si at man kan bruke i gjennomsnitt 2500 kr i måneden på mat f.eks., men det vil jo komme måneder der man ønsker å dra på restaurant eller cafe med venner. Og da er man plutselig oppe i mer på matbudsjettet. Èn måned vil man kanskje kunne trenge å dra til tannlegen, og bare der har man en svær utgiftspost. Trenger man en ny vinterjakke eller nye sko, vil det koste noen tusenlapper i løpet av året. Forsikringer, underholdning, transport og andre lignende kostnader utgjør en stor del i løpet av et år. Det går an å leve på 11.000 i måneden når man har husleie på rundt 4000, og det er fullt overkommelig. Men det går ofte på bekostning av andre ting - f.eks. det sosiale. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå