Gå til innhold

Barnevernet svarer ikke på bekymringsmelding - hva nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min psykiater har sendt inn bekymringsmelding til barnevernet pga oppførselen til barnefar. Psykiateren mener  bf driver med psykisk mishandling siden han  kan bli fort sint og og banne høyt. 

Dette sendte altså psykiateren melding på, og jeg/vi har ventet på svar fra barnevernet om hva som skjer videre. 

Så vidt jeg forstår, så har bv tre uker på seg å besvare henvendelsen og gi oss beskjed om hva som skjer videre. Idag har det gått tre uker og vi har fortsatt ikke hørt noe. Vi har også prøvd å kontakte dem, men vi har kun fått beskjed om at vi ikke har fått noen saksbehandler enda, og at dem derfor ikke kan uttale seg om saken. 

Kan saken nå være henlangt siden vi ikke har hørt noe før fristen har gått ut? Eller har dem så stor makt at de rett og slett driter i fristene?

Er så vanskelig å gå og ikke vite hva som skjer i fremtiden...

Noen med erdaring, kanskje?

Anonymkode: 11458...856

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnevernet har stor makt. En undersøkelsessak går automatisk over tre måneder. Så saken er ikke henlagt. Du får nok høre fra dem snart.

Gjest blåbærpike
Skrevet

Har dere hørt noe fra de i det hele tatt? Om ikke ville jeg ha ringt og forsikret meg om at de har mottat bekymringsmeldingen. 

Skrevet
2 minutter siden, blåbærpike skrev:

Har dere hørt noe fra de i det hele tatt? Om ikke ville jeg ha ringt og forsikret meg om at de har mottat bekymringsmeldingen. 

Vi vet de har mottatt den. De har bekreftet det via tlf tidligere da jeg har ringt. Jeg har nemlig ringt dem flere ganger for å høre hvordan saken ligger an. Hver gang har jeg fått beskjed om at vi ikke har fått noen saksbehandler og at de derfor ikke har sett ordentlig på saken. 

Syns det er rart vi ikke har fått noen kommentar på saken fra dem🤔

45175B03-D6D9-4CA0-961B-A399C2EA49D1.png

Gjest blåbærpike
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi vet de har mottatt den. De har bekreftet det via tlf tidligere da jeg har ringt. Jeg har nemlig ringt dem flere ganger for å høre hvordan saken ligger an. Hver gang har jeg fått beskjed om at vi ikke har fått noen saksbehandler og at de derfor ikke har sett ordentlig på saken. 

Syns det er rart vi ikke har fått noen kommentar på saken fra dem🤔

Da ville jeg ha ringt igjen, påpeket at treukersfristen er ute, og at du melder videre til fylkesmannen om du ikke får svar innen en uke. 

Skrevet

Men det er jo ikke normalt at melder får vite noe om hva videre undersøkelser blir. Det er jo mellom den som blir meldt og barnevernet. 

Anonymkode: d4858...7f9

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo ikke normalt at melder får vite noe om hva videre undersøkelser blir. Det er jo mellom den som blir meldt og barnevernet. 

TS er blitt meldt til bv av sin psykiater. 

Anonymkode: 4c021...932

• Liker 1
Skrevet

De har vel ikke hatt tid til å undersøke saken da. Klart de har en frist, men som alle i arbeidslivet vet kan det i perioder være så mye å gjøre at det er umulig å rekke deadline. De får jo enda mer å gjøre når du ringer.... 

Anonymkode: 6e851...a04

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Min psykiater har sendt inn bekymringsmelding til barnevernet pga oppførselen til barnefar. Psykiateren mener  bf driver med psykisk mishandling siden han  kan bli fort sint og og banne høyt. 

Dette sendte altså psykiateren melding på, og jeg/vi har ventet på svar fra barnevernet om hva som skjer videre. 

Så vidt jeg forstår, så har bv tre uker på seg å besvare henvendelsen og gi oss beskjed om hva som skjer videre. Idag har det gått tre uker og vi har fortsatt ikke hørt noe. Vi har også prøvd å kontakte dem, men vi har kun fått beskjed om at vi ikke har fått noen saksbehandler enda, og at dem derfor ikke kan uttale seg om saken. 

Kan saken nå være henlangt siden vi ikke har hørt noe før fristen har gått ut? Eller har dem så stor makt at de rett og slett driter i fristene?

Er så vanskelig å gå og ikke vite hva som skjer i fremtiden...

Noen med erdaring, kanskje?

Så du mener virkelig at BV skal blande seg inn fordi barnets far kan bli fort sint og banne høyt? Herregud folk  i dag...

Anonymkode: 77ae7...737

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener virkelig at BV skal blande seg inn fordi barnets far kan bli fort sint og banne høyt? Herregud folk  i dag...

Bli fort sint kan bety så mangt kjære deg. Hvis bf skriker og banner til barnet eller mor fordi pastaen har kokt litt for lenge, så er det faktisk veldig alvorlig. Har selv vokst opp med en far som smalt til så fort det var en liten bagatell, noe som har ført til at jeg fremdeles er var for høye stemmer i en alder av 30 år

Anonymkode: b02d2...959

• Liker 4
Gjest NotNaomi
Skrevet

Det kan være at de går over tidsfristen. De kan ha mange saker eller/og lite bemanning. Det er en feil som kan skje dessverre.

Etter som du nevner det selv : dette kan ikke bare handle om at far blir sint og banner. Dessuten kommer det også an på hva som skjer når far er sint!  Regner nok med at denne meldingen blir tatt på alvor.

Skrevet

Barnevernet blir ikke kun kontaktet for å ta fra noen barnet, men veldig ofte, oftest faktisk, for å gi råd og veiledning til foreldre som sliter på ulikt vis. Hvis man har sinnemestringsproblemer, så vil jo barnevernet kunne gå inn og gi rådgi og veiledning? 

• Liker 1
Skrevet

Men du har snakket med din psykiater om dine ting. Så kom dere inn på familien også sier du at mannen din blir fort sint og skriker til barnet. Er det riktig? Også sender psykiateren en bekymringsmelding på dere, for det ender opp på dere begge?

Hjelp, er det rart at folk vegrer seg for å si noe hos psykologen? Eller få hjelp i det hele tatt?

• Liker 1
Skrevet

TS, kan den som sendte inn meldingen ta kontakt og be om bekreftelse og si at det vil bli tatt kontakt med fylkesmannen om ikke noe skjer da saken er alvorlig?  

Skrevet
2 timer siden, bortebra skrev:

Barnevernet blir ikke kun kontaktet for å ta fra noen barnet, men veldig ofte, oftest faktisk, for å gi råd og veiledning til foreldre som sliter på ulikt vis. Hvis man har sinnemestringsproblemer, så vil jo barnevernet kunne gå inn og gi rådgi og veiledning? 

Risikoen er der :). Barnevernet kan finne på å ta barn uten grunn. 

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, slagelse skrev:

En undersøkelsessak går automatisk over tre måneder.

Nei, det gjør den slett ikke.

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det skal de. En far som holder på slik er skremmende for barnet, og påfører det unødig psykisk belastning.

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, slagelse skrev:

Barnevernet kan finne på å ta barn uten grunn. 

Nei, det kan de ikke.

• Liker 9
Skrevet
Akkurat nå, jabx skrev:

Nei, det kan de ikke.

Selv om de ikke har lov, så gjør de dette. :) Minner høflig om at det ikke er noe kontrollorgan som kontrollerer Barnevernet som det er på sykehus for å se over feiler og mangler. Manglende undersøkelser, detaljerte møtereferater fra møter som ikke finner sted, dokumentforfalskninger og løgner i dokumentene er noe mange har erfaring med fra Barnevernet. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
12 minutter siden, jabx skrev:

Ja, det skal de. En far som holder på slik er skremmende for barnet, og påfører det unødig psykisk belastning.

Fort sint og fort blid. Bedre å bli ferdig med sinnet enn å holde på i mange timer. Alle kan bli sinte og banne høyt. Også Barnevernets ansatte. :)  Barnevernet skal ikke blande seg inn i alt og fjerne barn uten grunn. Minner høflig om at du selv har bannet i innlegg til meg. 

Endret av slagelse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...