Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det diskuteres på jobb hvem som skal ta julevaktene. Vi har åpent lille julaften og romjulen. Det er to skift med to på vakt i hvert skift. 

Problemet er at det kun er 3 stykker som bor i byen hvor arbeidsplassen er. 

De som må reise til andre kanter av landet mener vi som er herfra automstisk må ta lille julaften og alle vaktene i romjulen fordi de vil reise hjem til jul. 

Det synes jeg blir urettferdig fordi at de fikk ferieønskene sine oppfylt i sommer, mens vi andre ikke gjorde det. Vi har også venner og familie vi vil se i romjulen, og noen herfra har kanskje også familie de må reise til. 

Det er alle sin første jul på arbeidsplassen vi blir ikke enig. 

Sjefen har bedt oss komme med ønsker, men kan ikke garantere at alle får ønskene sine oppfylt. 

Anonymkode: 37f5b...402

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville gått for loddtrekning.

Anonymkode: 821c6...0f5

• Liker 13
Skrevet

Du har helt rett i at det er urimelig at de som er utenbys fra skal få fri bare fordi at de er utenbysfra. Det er helt irrelevant for jobben. 

Det vanlige er at det rullerer. Det er ikke slik at noen skal tvinges til å jobbe hver jul, mens de som har famlien langt vekke alltid skal få fri. 

Hos oss kan man sette opp ønsker. Det er som regel alltid noen som vil jobbe litt i julen, for å tjene litt ekstra penger. Men om det ikke er nok folk som frivillig vil jobbe, så blir det tvang. Og da rullerer man. Du fikk fri i fjor, så da får ikke du fri i år, osv. Uansett om man nå har barn, eller om man ikke får reise hjem til jul. 

Om det er aller første julen til alle der, kan dere trekke lodd. Så kan de som må jobbe denne julen få fri neste jul i stedet. 

Anonymkode: 0eb2d...d31

• Liker 28
Skrevet

Har dere ikke fast turnus?

På arbeidsplassen min er det de som ikke fikk fri i fjor som har førsteprioritet på fri i år. Jeg hater julen, så jeg har meldt meg til doble vakter, finnes det inne en sånn grinch som meg hos dere?

Om det ikke er de samme som jobber der denne julen som forrige jul, ville jeg ha bedt om loddtrekning, men slik at man deler opp julen i 2; feks. de som jobber 23.-26.desember får fri 27.-31.desember og omvendt.

Anonymkode: a628b...f49

Skrevet

Ja, viktig poeng at man bør dele opp slik at det ikke er sånn at noen må jobbe hele romjulen, og både julehelgen og nyttårshelgen. 

Anonymkode: 0eb2d...d31

• Liker 1
Skrevet

Det bør være på den måten at det er annahvert år de må jobbe på de dagene de egentlig ville hatt fri. Det gjelder da om de kommer langt bortefra eller bor nære. 

Gjest JudasPriest
Skrevet (endret)

,

Endret av JudasPriest
,
Skrevet

Dette er en av grunnene til at jeg som student ikke tørr å skaffe meg deltidsjobb. 

Vil ikke risikere å måtte sitte mutters alene på en liten hybel 100 mil fra familie og venner i jula. 

Anonymkode: b13d8...48b

• Liker 5
Skrevet

Det er ikke noe som man skal diskutere og komme til enighet om. Alle får komme med sine ønsker til sjefen, og sjefen legger kabalen. Fint hvis vedkommende er taktisk nok til å legge inn faktorer som sommerferie, påske, 17.mai og annet også, og lager et system, der alt rullerer helt person-uavhengig. Hvis bosted eller andre sosiale forhold (barn, sykdom..) skal spille inn, må det enten tas høyde for på generelt grunnlag, og opplyses om offentlig som en del av arbeidsbetingelsene, eller tas hensyn til på helt særskilt grunnlag etter søknad fra den enkelte. Så kikker han/hun på ønskene og ser om det kan justeres/noe klaffer, så bytter dere etter tips om det, men uten å ødelegge rulleringen (altså, hvis en vil bytte bort en julevakt mot påskevakt eller neste års julevakt, så endres ingen ting i rulleringen).

Anonymkode: 8dcb4...357

• Liker 4
Skrevet

En arbeidsplass er ikke et demokrati der alle skal bli enige for enhver pris, å bestemme turnus er innenfor arbeidsgiver styringsrett, og fornuftige arbeidsgivere lar det gå på omgang slik at ikke de samme personene må ta de mest ugunstige vaktene hver gang. At dine kolleger som kommer fra et annet sted mener at arbeidsplassen alltid skal ta hensyn til tilflyttere, fordi de tilfeldigvis har flyttet langveis fra for å få jobben er irrelevant. Det er et personlig ansvar å søke en jobb i tråd med andre ønsker som å besøke f. eks. familie. Passer det dem ikke, så får de slutte og heller flytte tilbake til sine hjemsteder og finne jobber der. 

Anonymkode: 0f7c2...9de

• Liker 3
Skrevet

Dere skal rullere, og en god sjef hadde automatisk gjort dette så dere slapp denne innbyrdes "kranglingen". 

• Liker 1
Skrevet

Det som er greit, er at det går fly både lille julaften, og andre juledag, så om dere ikke har åpent de røde dagene, så kan dem som vil hjem reise hjem de røde dagene. 

Anonymkode: 6a789...e2d

• Liker 1
Skrevet

Jeg har selv flyttet langt vekk fra mine nærmeste fordi jeg fikk fulltidsjobb her. Det er et yrke med vakt hver dag, også julaften hvor de aller fleste ønsker seg fri. Jeg tenker som så at det var mitt valg å flytte hit og ta denne jobben. Det er noen konsekvenser av det, som for eksempel at jeg kanskje ikke får reist hjem til foreldrene mine hver jul og jeg går kanskje glipp av noen familieselskap. Og vet du hva? Det er faktisk helt greit. 

Kunne ikke falle meg inn å forvente at jeg skulle ha "fritak" hver jul bare fordi familien min bor langt unna. Hva da med de som har små barn? Eller barnebarn langt unna? Alle mine kollegaer har jo sine familier og venner som de ønsker å være sammen med i jula også. På samme måte som jeg forventer at de med barn stiller på sine juler, så skal jeg selvsagt stille på mine. Hvis alle tar sin tørn blir det mest rettferdig for alle. 

Og ja, for meg betyr det å sitte alene i leiligheten på julaften. Har mange venner og bekjente her, men ingen nært nok til at det er komfortabelt å feire en slik høytid med dem. Men det har jeg også vært innstilt på, og det skal gå kjempefint. Det er ikke synd på meg fordi jeg kanskje må feire en og annen jul alene. Jeg tenker på de som er ensomme hele året, dem er det synd på :) 

Anonymkode: 7c349...50a

• Liker 11
Skrevet

På alle stedene jeg har jobbet har det heldigvis vært nok folk som ønsket å jobbe i julen. Hvis dere ikke har noen sånne må det deles på. Enig i loddtrekning siden det er første året. Etter det må der gå på rundgang.

Anonymkode: 277a3...278

Skrevet

Syntes det er mer natulig om de som jobber deltid og har familie utenbys får dra hjem (noen har syke familiemedlemmer osv som de ikke har sett på lenge). De som jobber fast burde derimot trekke, men jeg syntes fortsatt det er mest fear at de som er fra samme by som jobben, kan jobbe på familiehøytider. Jobber selv gladelig, fordi jeg kan dra "Hjem" rett etter jobb. Syntes det er smålig og lite dannet å kreve at studenter som er langt vekke fra skal sitte alene på slike dager, fordi noen folk er sta og har lite empati. 

Anonymkode: 69cd0...118

• Liker 3
Skrevet

TS her. 

Loddtreking blir nok den mest rettferdige måten å løse dette på. 

Noe av problemet er at det kun er studenter som jobber der, forutenom sjefen og en til. Derfor kan ikke alle studentene få fri så lenge som de kanskje ønsker. 

Skrevet

Annen hvert år så blir det ikke urettferdig for noen. Her burde sjefen satt med foten. 

Anonymkode: fea2b...fe0

• Liker 1
Skrevet

loddtrekning? Høres merkelig ut, er det ikke en sjef der?

• Liker 1
Skrevet

Er sånn hos oss også. Jeg har ikke hatt juleferie siden 2004 jeg, må alltid jobbe :( Hadde en drøm om å få feire jul i karibien i år men den gang ei.. "kan ikke ta stilling til det nå" er det eneste sjefen sa rundt det. Syns det er så dårlig. Ikke at jeg skal særbehandles, men man må se litt på hvordan man jobber også. Jeg jobber alltid jul, påske og i fellesferien når andre har fri. 

Sånne ledere som alltid gir de samme fri skaper sykt dårlig stemning! 

Anonymkode: 02c79...140

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. 

Loddtreking blir nok den mest rettferdige måten å løse dette på. 

Noe av problemet er at det kun er studenter som jobber der, forutenom sjefen og en til. Derfor kan ikke alle studentene få fri så lenge som de kanskje ønsker. 

Se der ja, studenter. De kan ikke forvente at de får fri når de ønsker. Når de blir eldre må de venne seg til å jobbe en og annen jul. 

Anonymkode: aefae...691

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...