Gå til innhold

Naboen vegg i vegg pusser opp

Anbefalte innlegg

Skrevet

De fant da ut i går at det var søndag, så de kunne ikke bråke. Da slo de ifra seg å kappe opp planker ute. Men inne så satte de igang med borr for å borre opp gamle fliser på gulv på 12 kvm. Dette gjorde til at jeg hørte borrelyder fra kl 1030 til kl 15 hele dagen. Så gikk jeg ut og traff naboen som kanskje lurte på om det var for mye bråk på en søndag, ja sa jeg, det der må dere ikke gjøre flere søndager og heller ikke hverdager etter kl 17 heller, men de mente at de kunne da holde på utover kvelden. Det er jo husreglene som gjelder. Er det det?

Anonymkode: f9b0e...161

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ein må kunne rekne med bråk knytt til oppussing i perioder, og dei må kunne få holde på utover kvelden. Etter kl 23 skal det vere stille, men sjølvsagt gjerne før.

Anonymkode: b7027...061

• Liker 7
Skrevet

Husreglene gjelder, ja. Så om husreglene sier de ikke kan holde på hverdager etter kl 17, så har de ikke lov. 

Men da har dere ekstreme husregler. Altså, alvorlig talt, når skal folk få pusset opp, da?? I mitt gamle borettslag var reglene at banking og boring ikke kunne foregå etter kl 20 på hverdager. 

Jeg synes du er utrolig kjip, sær, og vanskelig om du klager på at de holder på med sånt etter kl 17 på en hverdag. Da kan du møte deg selv i døren om du skal pusse opp en gang, og er nødt til å bruke feriedager på det eller kun bruke håndverkere, fordi du ikke får lov av naboene å bråke etter arbeidstid. 

Anonymkode: 26858...2cc

• Liker 8
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fant da ut i går at det var søndag, så de kunne ikke bråke. Da slo de ifra seg å kappe opp planker ute. Men inne så satte de igang med borr for å borre opp gamle fliser på gulv på 12 kvm. Dette gjorde til at jeg hørte borrelyder fra kl 1030 til kl 15 hele dagen. Så gikk jeg ut og traff naboen som kanskje lurte på om det var for mye bråk på en søndag, ja sa jeg, det der må dere ikke gjøre flere søndager og heller ikke hverdager etter kl 17 heller, men de mente at de kunne da holde på utover kvelden. Det er jo husreglene som gjelder. Er det det?

Husordensreglene gjelder, ja.

Skrevet

De har snekkere fra kl 0800-1700 så det blir ikke uferdig hus pga grinete nabo. 

• Liker 1
Skrevet

Så lenge de ikke driver på mellom 23:00 og 8:00 så ser jeg virkelig ikke problemet.

Anonymkode: c429e...f55

• Liker 3
Skrevet

De kan jo ikke bråke så mye på søndager, men det er ikke regler mot å pusse opp/bråke etter kl. 17 på hverdager. Når skulle en da ha fått tid til å pusse opp om en gjør mesteparten selv? På lørdager? Grensen i de fleste borettslag er vel rundt kl. 23 om kvelden. Det er jo gjerne ikke særlig høflig å holde på såpass sent, men fullt lovlig er det. 

Anonymkode: 58ce5...1ff

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kan jo ikke bråke så mye på søndager, men det er ikke regler mot å pusse opp/bråke etter kl. 17 på hverdager. Når skulle en da ha fått tid til å pusse opp om en gjør mesteparten selv? På lørdager? Grensen i de fleste borettslag er vel rundt kl. 23 om kvelden. Det er jo gjerne ikke særlig høflig å holde på såpass sent, men fullt lovlig er det. 

Jo, borettslag/sameier kan faktisk ha husordensregler som sier stilletiden begynner tidligere enn hva de generelle reglene i kommunen har. Det er helt normalt at borettslag opererer med at det skal være stille tidligere på kveldene enn hva som er kommunale bestemmelser. De har ikke lov å gå andre veien, derimot, altså tillate bråk etter kommunens stilletider. 

Men man bør jo sjekke husordensreglene før man flytter inn, og la være å flytte inn om reglene er satt så urimelig tidlig som 17. Jeg vet et borettlag litt bortenfor der vi bodde før hadde stilletid fra kl 17, og skrøt av å være det mest barnevennlige borettslaget i Norge blant annet pga det... 

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har snekkere fra kl 0800-1700 så det blir ikke uferdig hus pga grinete nabo. 

Om de ikke hadde til hensikt å holde på etter kl 17 uansett pga snekkere som slutter da, hva er da problemstillingen din? Hvorfor sa de da at jo de hadde da lov til å bråke etter 17?

Skrevet

Enkelte folk mener at en ikke skal pusse opp etter Kl 17. Når skal man få gjort noe? Da blir det søndager. Da driter jeg i naboen. Blir ikke kastet ut av den grunn.

Disse regler om Kl 17 er jo laget av folk som ikke er i jobb

Anonymkode: db43d...c90

• Liker 1
Skrevet
3 minutes ago, AnonymBruker said:

Jo, borettslag/sameier kan faktisk ha husordensregler som sier stilletiden begynner tidligere enn hva de generelle reglene i kommunen har. Det er helt normalt at borettslag opererer med at det skal være stille tidligere på kveldene enn hva som er kommunale bestemmelser. De har ikke lov å gå andre veien, derimot, altså tillate bråk etter kommunens stilletider. 

Men man bør jo sjekke husordensreglene før man flytter inn, og la være å flytte inn om reglene er satt så urimelig tidlig som 17. Jeg vet et borettlag litt bortenfor der vi bodde før hadde stilletid fra kl 17, og skrøt av å være det mest barnevennlige borettslaget i Norge blant annet pga det... 

Ikke legg ord i munnen på meg. Jeg har ikke sagt at f.eks borettslag ikke kan ha regler om enda tidligere stilletider. Poenget mitt var at det ikke finnes generelle regler som setter stilletiden så tidlig som kl. 17 i hverdager. 

Skrevet

Samme naboen var jo på døra mi fordi jeg pusset opp en trapp og da gjorde jeg det en fridag fra kl 0800 til 1600 og det var vanlig hverdag. Det var mye bråk av borr  og jeg fikk beskjed om at nok var nok når klokka var 16. Hvorfor kan jeg ikke lage regler tilbake da?

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke legg ord i munnen på meg. Jeg har ikke sagt at f.eks borettslag ikke kan ha regler om enda tidligere stilletider. Poenget mitt var at det ikke finnes generelle regler som setter stilletiden så tidlig som kl. 17 i hverdager. 

Da burde du skrevet det, i stedet for "det er ikke regler for". For det var det faktisk, nemlig husordensregler. 

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enkelte folk mener at en ikke skal pusse opp etter Kl 17. Når skal man få gjort noe? Da blir det søndager. Da driter jeg i naboen. Blir ikke kastet ut av den grunn.

Disse regler om Kl 17 er jo laget av folk som ikke er i jobb

Anonymkode: db43d...c90

Om du har kjøpt i borettslag/sameie, har du forpliktet deg til å godta de gjeldende husordensreglene, som du også er forpliktet til å lese gjennom før du kjøper. Om du ikke følger reglene, kan du faktisk bli kastet ut. 

Ja, stilletid kl 17 er hinsides, men er det reglene, så er det reglene, så får man heller la være å kjøpe der om man ikke liker det. 

• Liker 1
Skrevet
12 minutes ago, AnonymBruker said:

Samme naboen var jo på døra mi fordi jeg pusset opp en trapp og da gjorde jeg det en fridag fra kl 0800 til 1600 og det var vanlig hverdag. Det var mye bråk av borr  og jeg fikk beskjed om at nok var nok når klokka var 16. Hvorfor kan jeg ikke lage regler tilbake da?

Du kan jo selvfølgelig SI det du vil - men det får nok ikke noen ytterligere konsekvenser for naboen om han velger å ikke høre på deg. Du kan jo si "Husker du når du kom å klagde på meg fordi jeg borret en dag frem til 16?"

Anonymkode: c9f5a...881

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke lage regler. Han laget ikke regler for deg, han ba deg slutte, uten å ha noe hold i regler. Så du kunne rolig fortalt ham at du var i din fulle rett, lukket døren, og fortsatt til stilletiden. Du har ingen rett til å lage dine egne regler. 

• Liker 1
Gjest NotNaomi
Skrevet

Nå hadde jeg foretrukket mye bråk en kortere periode enn bråk over lengre tid. Så hadde jammen latt de holde på så de ble ferdig fortere! En må finne seg i at naboer pusser opp,og vanlig er stille etter kl.23. 

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke lage regler. Han laget ikke regler for deg, han ba deg slutte, uten å ha noe hold i regler. Så du kunne rolig fortalt ham at du var i din fulle rett, lukket døren, og fortsatt til stilletiden. Du har ingen rett til å lage dine egne regler. 

ikke han heller!

Skrevet
22 minutes ago, AnonymBruker said:

Da burde du skrevet det, i stedet for "det er ikke regler for". For det var det faktisk, nemlig husordensregler. 

Nei, det burde jeg ikke skrevet. Enhver fornuftig person forstår jo at borettslag/sameie kan lage ytterligere regler. Rent generelt finnes det ikke regler om at en må være stille etter kl. 17 i ukedagene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...