Gå til innhold

Ny kattunge i hus fra dyrebeskyttelsen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med litt tips ang lille pusegutten vi har fått i hus. 

Jeg og samboeren min adopterte en kattunge på lørdag. Den er født ute men den har vært i fosterhjem siden Juni og er snart 5 mnd. Vi slapp han ut på soverommet våres da vi syntes det var greit at han kunne bli trygg der først og sove sammen med oss. Han gikk Jo selvfølgelig under senga og ble der en god stund men kom frem for å spise og bruke doen sin. Han ville også leke litt utover kvelden. Han var jo selvfølgelig litt redd men det gikk egentlig ganske bra og vi var inne med han på rommet hele tiden og snakket med han og prøvde å få kontakt med han. Men når natten kom så begynte han å skrike, mulig etter mammaen sin? Eller at han ville ha selskap? Det ga seg egentlig ganske fort og vi alle fikk sove til slutt. Så kom søndagen og vi følte at nå var han litt tøffere siden han kom ut i gangen å la seg der. Vi har leilighet forresten. Jeg og samboeren min fikk lov til å kose masse med han mens han lå i gangen og han sovnet til slutt. Vi gikk jevnlig ut til han å snakket og koset med han. Så skulle vi legge oss og da begynte han å skrike igjen. Frustrerende å høre på da vi ikke vet hva vi skal gjøre for han. Han er ikke trygge på oss enda fant jeg fort ut da jeg verken får lov til å løfte han og han kommer ikke bort til meg når jeg sitter på gulvet å roper på han. Men samtidig så føler jeg at han roper på meg fordi han vil ha omsorg. Og vi har så mye kjærlighet å gi denne pusen men jeg blir litt frustrert over at jeg ikke klarer å få han til å føle seg trygg. Jeg får jo ikke lov til å løfte han opp og legge han i sengen vår, noe som jeg tenker kan hjelpe i og med at han sovner godt når jeg koser med han og ligger i nærheten. I natt skreik han fra 03 til 05, han turte til slutt å komme inn på rommet vårt og la seg under sengen. Jeg prøvde å få han ut med å rope på han og legge meg på gulvet. Men tenker også til hvis han føler er trygg under senga så må han å lov til å være der? En liten pause i skrikingen men så begynte han igjen ved 06 tiden og holdt på til samboeren min dro på jobb 08. Vi får jo ikke sove og katten får ikke sove. Det er veldig frustrerende og jeg blir lei meg fordi jeg føler jeg ikke får til dette. Er det noen om har noen gode tips? Det er så vanskelig når vi ikke får løftet pus og den tør ikke komme til oss men samtidig føler jeg at det er det den vil. Alle jeg har snakket med sier at vi må gi pus tid, men vi får jo ikke sove og ikke lille pus heller. Samboeren min måtte komme hjem fra jobb i dag fordi han ikke har fått sove. Jeg at heldigvis fri frem til onsdag og skal bruke god tid med pus. Vil bare si til han spiser og går på do normalt så det er i orden. Dyrehjerte hos oss er så stort og vi vil bare at pus skal ha det bra. 

Anonymkode: 61b97...b18

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere må gi katten mer tid, dere har jo bare hatt den i to dager. Den vil helt sikker gi seg med å mjaue om natta, kjøp dere sov i ro hvis dere ikke får sove. Den må få ta ting i sitt eget tempo. Lykke til!

Anonymkode: b9c6e...dcc

• Liker 3
Skrevet

Takk for svar :)

Skrevet

Ta katta med oppi sengen og sitt å kos mens du leser en bok eller no. Når natta kommer vil minnet om sengen være det at den er trygg, løft han oppi og kos forsiktig til han faller til ro.

Anonymkode: aae6c...00b

Skrevet

Dere har jo bare hatt han i to dager. Han har blitt tatt fra alt han kjente til, så klart vil han være redd og engstelig den første tiden. Han leter sikkert etter de andre kattene han sikkert bodde med (søsken evt). La han få mer tid, det med roping om kvelden vil roe seg men dere må belage dere på å ha goood tålmodighet. 

Anonymkode: 00be6...351

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :)

Bommet litt med anonymiteten ser jeg? :) 

Som brukeren over sier, gi den tid. Den er nok så liten enda og skal være med dere i kanskje 20 år fremover, det er mye slit med kattunger og det er når de er på denne tidspunktet i livet de vokser og lærer, min katt var selv en håndfull når jeg fikk den og det var mye styr for å holde aktivitetsnivået oppe, for han ble aldri sliten. 

La katten vokse seg til dere, ikke stress og ikke tving den til å kose med dere. Noen katter kan bli stresset av kos og løfting, finn fram leker og godbiter, kanskje forsøke å gi han disse på fanget? 

Det er som du sier en katt fra dyrebeskyttelsen og har sikkert vært igjennom mye, la den få litt tid på seg :) Lykke til.

Skrevet

Syns dere er flinke! Litt stress for dere med den skrikingen, men det handler bare om tid. Er sikker på at dette blir bra til slutt. Hilsen en som har hatt x antall villkatter i fosterhjem

Skrevet

Dere må bare gi det tid :) To dager er ingenting for en liten pusebaby som plutselig er ute i den store verden ♥️ Skjønner godt det er frustrerende 🙈

Skrevet

Har han tilgang til mat på natta? Mulig han vil sove bedre om dere gir han noe rått kjøtt/fisk sent på kvelden da det vil ta mere tid å fordøye det, at han blir "tyngre" av det.

Anonymkode: 7e292...b15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...