Gjest Lille_Krokodille Skrevet 9. oktober 2017 #1 Skrevet 9. oktober 2017 Hei! Jeg prøver å hjelpe en venn med søknader til kontantstøtte/barnetrygd/diverse, men jeg blir så forvirret av å lese på sidene til nav... Han er ung ufør, og har nettopp fått over kone og sønn fra Asia. Han søkte om dette før 1.7.2017, så jeg forstod det slik at de har rett på kontanstøtte selv om hun ikke har vært medlem av folketrygden i fem år? Gutten er 1,5 år, så det er jo bare 6 mnd de kan få kontantstøtte? Barnetrygden kommer automatisk fra han blir registrert i folkeregisteret? Kan de søke engangsstønad, eller gjelder den kun hvis mor bor i Norge når barnet blir født? Håper noen kan svare meg, på forhånd tusen takk! 😊
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #2 Skrevet 9. oktober 2017 Ta kontakt med nav direkte. Ring dem, eller bruk chatten deres på facebook. Anonymkode: 476e4...f6c
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #3 Skrevet 9. oktober 2017 1 time siden, Lille_Krokodille skrev: Hei! Jeg prøver å hjelpe en venn med søknader til kontantstøtte/barnetrygd/diverse, men jeg blir så forvirret av å lese på sidene til nav... Han er ung ufør, og har nettopp fått over kone og sønn fra Asia. Han søkte om dette før 1.7.2017, så jeg forstod det slik at de har rett på kontanstøtte selv om hun ikke har vært medlem av folketrygden i fem år? Gutten er 1,5 år, så det er jo bare 6 mnd de kan få kontantstøtte? Barnetrygden kommer automatisk fra han blir registrert i folkeregisteret? Kan de søke engangsstønad, eller gjelder den kun hvis mor bor i Norge når barnet blir født? Håper noen kan svare meg, på forhånd tusen takk! 😊 1.Han har søkt om kontantstøtte og må vente på svar. Det er 3 måneders behandlingstid. 2. Det er kun ved fødsel i Norge at barnetrygden kommer automatisk. En av dem må søke om ordinær barnetrygd. 3. Engangsstønad forutsetter at mor er medlem i folketrygden ved fødsel. Det kan søkes om innen 6 måneder etter fødsel. Her har det gått mer enn 6 mnd siden fødsel og mor var heller ikke medlem på fødselstidspunktet... Anonymkode: 87e22...820 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #4 Skrevet 9. oktober 2017 Meg bekjent så må barnet ha bodd 12 måneder i Norge før det kan utbetales kontantstøtte. Anonymkode: 68b0f...27b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå