Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynte nettopp i en stilling hvor jeg er veldig overkvalifisert men jeg fikk tilbudet og var arbeidsledig så jeg måtte si ja. Nå har det dukket opp en drømmestilling som jeg ønsker å søke på. Men hvordan formulerer jeg det i CV og søknad ettersom jeg nettopp har begynt i en ny fast stilling? Virker jo ganske teit å søke jobb så snart men må ihvertfall prøve. 

På forhånd takk for hjelpen. 

Anonymkode: ae458...138

Skrevet

Der er det nok best å være ærlig. Siden du nettopp har begynt i jobben, kan du ikke bruke "standardunnskyldningene" som at du fant ut at arbeidsoppgavene ikke svarte til forventningene (det må man ha jobbet der en stund før man kan uttale seg om), eller at du er ute etter nye utfordringer. 

Det er selvsagt uheldig å slutte i en jobb før du knapt har begynt (=du er en vinglepetter), men det er en ærlig sak å si at du tok jobben fordi du var nødt til ta den grunnet arbeidsledighet, men det var langt ifra drømmejobben din. 

Anonymkode: 4a1b7...1af

Skrevet

Jeg hadde nok vært helt ærlig og sagt det som det er.... Du var arbeidsledig, fikk tilbud om en OK jobb og takket ja til den. Men at du egentlig ønsker deg større utfordringer / andre arbeidsoppgaver (formulèr det som du føler er riktig) og derfor ser etter noe som vil passe deg bedre. Jeg ville kanskje vært forsiktig med å bruke ordet overkvalifisert, selv om det er helt reelt, for mange kan oppfatte det som at du tror alt for godt om deg selv om det er feil type du møter i ansettelsesprosessen... Dessverre, og heia janteloven her i landet

Og i mine øyne er det bare positivt at du takker ja til en jobb når du er arbeidsledig selv om det ikke er drømmejobben, istedenfor å gå på NAV. Jeg hadde gjort akkurat det samme, om det så var på Kiwi. I tillegg så ville jeg nok da som evt ny arbeidsgiver tenkt at jobben du nå søker på er en jobb du faktisk har lyst på, og hadde nok ikke vært redd for at du skulle sluttet igjen på samme måten dersom du fikk denne stillingen.

Og ikke minst, LYKKE TIL!!!!

Skrevet

Ville ikke skrevet noe om grunnen til at du søker på en ny jobb, det kan du evt ta på et intervju om de spør.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der er det nok best å være ærlig. Siden du nettopp har begynt i jobben, kan du ikke bruke "standardunnskyldningene" som at du fant ut at arbeidsoppgavene ikke svarte til forventningene (det må man ha jobbet der en stund før man kan uttale seg om), eller at du er ute etter nye utfordringer. 

Det er selvsagt uheldig å slutte i en jobb før du knapt har begynt (=du er en vinglepetter), men det er en ærlig sak å si at du tok jobben fordi du var nødt til ta den grunnet arbeidsledighet, men det var langt ifra drømmejobben din. 

I en del stillinger, så ser man ganske kjapt hvis det er et misforhold mellom de arbeidsoppgavene man ble forestilt i forkant av og under intervju, så det er ikke alltid slik at man alltid må jobbe der lenge for å finne ut det. Det er da en helt kurant grunn å si at arbeidsoppgavene ikke matchet forventningene, for hvis man er overkvalifisert så tar det gjerne kort tid før man kjeder seg i jobben, og hverken arbeidsgiver eller arbeidstaker er tjent med at man ikke er motivert for jobben. Så å bytte jobb rett etter man har startet en gang i blant er helt innafor. Det man må passe på er at man ikke bytter jobb hele tiden. 

Anonymkode: ff860...a37

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I en del stillinger, så ser man ganske kjapt hvis det er et misforhold mellom de arbeidsoppgavene man ble forestilt i forkant av og under intervju, så det er ikke alltid slik at man alltid må jobbe der lenge for å finne ut det. Det er da en helt kurant grunn å si at arbeidsoppgavene ikke matchet forventningene, for hvis man er overkvalifisert så tar det gjerne kort tid før man kjeder seg i jobben, og hverken arbeidsgiver eller arbeidstaker er tjent med at man ikke er motivert for jobben. Så å bytte jobb rett etter man har startet en gang i blant er helt innafor. Det man må passe på er at man ikke bytter jobb hele tiden. 

Anonymkode: ff860...a37

I de aller, aller færreste jobber kan man si noe om arbeidsoppgavene etter å ha jobbet der bare en uke eller to. I starten vil de fleste jobber være litt vage og meningsløse, mens man får opplæring, og langsomt kommer inn i hva det egentlig er man skal gjøre. Så jeg vil tro en arbeidsgiver vil tenke negativt om ts om han sier han er misfornøyd med arbeidsoppgavene etter under en mnd i jobben. Man bør ha jobbet der i minst et par-tre mnd før man kan si noe slikt uten at andre tenker at det var da voldsomt så forhastet man var. 

Skrevet

Jeg ville rett og slett vært ærlig og sagt det som det var. Du sa jatakk til jobben fordi alternativet var å gå arbeidsledig, så du valgte heller en jobb du var overkvalifisert for. Men så dukket drømmejobben opp rett etterpå, og den ville du veldig gjerne ha.

Det er en ærlig sak som de ikke kan si noe på, det er sånt som skjer.

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Bare søk. Grunn trenger du ikke oppgi i søknad, men heller på evt intervju. Er da helt legitimt å ønske seg ny jobb når man har en jobb man er overkvalifisert til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...