Gå til innhold

Når lar dere barnet sitte i framsetet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det finnes jo noen regler og råd ang dette,om barnet er under 140cm og dette med airbag.

Min datter er snart 10 og er 147 cm. Jeg ber henne sitte i baksetet fremdeles,selv om det er mye mas om å sitte framme

Når lar dere barnet sitte i framsetet?

Anonymkode: 24e10...0f6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når de er over 140 cm, tenker jeg det er greit en gang i blant. På langtur har de stort sett sittet i baksetet selv om de har lov å sitte foran, men det er vel mest fordi framsetet er opptatt av en voksen :) 

Anonymkode: b3dfa...95e

Skrevet

Det er da ikke mer utrygt å sitte foran enn bak. Det er jo pga airbagen at barn helst bør være over 140 cm for å sitte foran. 

Det er heller ingen lov som sier dette, men det er et råd bare. 

Anonymkode: e174c...965

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville tro at det er mere trygt å sitte bak i og med at fronten tross alt er nærmest det man sannsynligvis ville kollidert med?

Skrevet

Vår er 6 år og 120 cm. Får lov å faren å sitte foran når jeg ikke er med. Faktisk noe jeg har irritert meg grønn på. Blir alltid mas og negativt når vi er alle samlet i en bil. Sikkerhetsmessig sitter barnet på bilpute

Anonymkode: f3bf9...dbc

Skrevet
4 minutter siden, Sag85 skrev:

Jeg ville tro at det er mere trygt å sitte bak i og med at fronten tross alt er nærmest det man sannsynligvis ville kollidert med?

I følge Trygg Trafikk er det ikke mer utrygt i forsetet enn i baksetet, så lenge barnet er over 140. Husk på at bilprodusentene legger langt mer vekt på forsetene enn baksetene fordi det er der "folk flest" sitter. Så det er ofte langt mer sikkerhetsduppeditter i forseter enn bakseter. 

Det er vel heller ikke slik at frontkollisjoner er mest utbredt. Påkjørsler bakfra og fra siden er også ganske vanlig. 

Anonymkode: b59eb...ab8

• Liker 3
Skrevet

Jeg har hatt barna framme av og til fra de var 1 år. Kan koble ut airbagen på passasjersiden i bilen min da.

• Liker 1
Skrevet

I min bil er regelen at den som er over 140cm kan sitte foran. Jeg kan koble ut airbagen, men stoler ikke på at systemet fungerer. Altså, den eneste måten å finne ut om airbagen faktisk er utkoblet er jo å kollidere, alle sånne systemer kan jo slumpe til å ikke fungere korrekt... Det er en risiko jeg ikke er villig til å ta.

Jeg har ett unntak, det er ved ombordkjøring i ferge. Da snegler vi oss uansett fremover i sånn ti km/t over en strekning på max 100m der vesla har fått lov.

Anonymkode: 9cfe0...886

Skrevet

Min er 9 år og ca 145 cm. Han sitter alltid bak. Det er jo der beltestolen hans står. Her har aldri spørsmålet kommet opp en gang.

Han har sittet i forsetet 1 gang, det var da vi stod i kø for å vaske bilen i vaskehallen, og de 5 metrene vi da kjørte inn i hallen. 

Dersom jeg skulle ha med 4 barn i bilen, slik at èn måtte sitte framme, hadde jeg latt den største av dem sitte i forsetet.

Ja, jeg vet. Jeg er nazi på bilsikring. Jeg er selv vokst opp med en autoritær far som bestemte at "barn skal sitte i baksetet". Og det hadde ingenting med sikkerhet å gjøre, bare det faktum at vi var barn og dermed under i rang.

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er da ikke mer utrygt å sitte foran enn bak. Det er jo pga airbagen at barn helst bør være over 140 cm for å sitte foran. 

Det er heller ingen lov som sier dette, men det er et råd bare. 

Anonymkode: e174c...965

I Norge er det ingen lov som sier noe om dette, men hver klar hvis man skal på bilferie nedover i Europa. Vet ihvertfall at i Portugal har barn under 10 år er det vel ikke lov å sitte forran så sant bilen har et baksete.

Skrevet

De får sitte foran når de er over 140 og tåler en evt krasj med airbag bedre. Barn reagerer med å snu hodet bort hvis airbagen slås ut. Dette er farlig. Vi kan slå av airbagen, men ser ikke behovet for at det skal sitte fremme før de er store nok. Også er det lett å glemme å slå på airbagen, eller noen har slått den på også tror jeg den er av... Jeg er også nazi på barnesikring. Gidd ikke gamble :)

Anonymkode: 4df1d...081

• Liker 1
Skrevet

Jentungen fikk sitte foran da hun hadde passert 140. Jeg var nok strengest av mødrene til flere av venninnene der, i tillegg til at hun ikke var blant de høyeste i klassen, så det føltes leeeenge for henne, og hun var overlykkelig da hun bikket den grensen.

Var firkantet der, altså...

Skrevet (endret)

Men til TS.... En tiåring på 147 hadde fått sitte i forsetet hos meg, det var jo det du egentlig spurte om ;) Jentungen min er 149 og straks 12 ;)

Endret av Ulrikke
  • Liker 1
Skrevet

Her får 6-åringen sitte foran av og til på korte turer i 30-sone. Slår av airbagen og bruker pute.

Anonymkode: 6beae...f3f

Skrevet

Jeg lot min 13 årige niese sitte forran hos meg for første gang i høst. Jeg synes det er tryggere at barna sitter bak. 

• Liker 1
Skrevet

Min eldste som er 8,5 år og over 140 cm høy får noen ganger sitte i forsetet (særlig hvis det er bare vi to som kjører). Han sitter i beltestol og vi kobler ut airbag. Han eller en av vennene hans sitter også foran hvis jeg har med noen hjem fra skolen.

Skrevet
5 timer siden, Hedda-78 skrev:

Min er 9 år og ca 145 cm. Han sitter alltid bak. Det er jo der beltestolen hans står. Her har aldri spørsmålet kommet opp en gang.

Han har sittet i forsetet 1 gang, det var da vi stod i kø for å vaske bilen i vaskehallen, og de 5 metrene vi da kjørte inn i hallen. 

Dersom jeg skulle ha med 4 barn i bilen, slik at èn måtte sitte framme, hadde jeg latt den største av dem sitte i forsetet.

Ja, jeg vet. Jeg er nazi på bilsikring. Jeg er selv vokst opp med en autoritær far som bestemte at "barn skal sitte i baksetet". Og det hadde ingenting med sikkerhet å gjøre, bare det faktum at vi var barn og dermed under i rang.

Er det vanlig at 9 åringer sitter i bilstol? Jeg spør ikke for å være frekk altså. Jeg har ingen barn, og bare lurer....

Anonymkode: 2c880...283

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det vanlig at 9 åringer sitter i bilstol? Jeg spør ikke for å være frekk altså. Jeg har ingen barn, og bare lurer....

Anonymkode: 2c880...283

Det er sannsynligvis ikke veldig vanlig, dessverre. Det sikreste er at de sitter i beltestol så lenge den passer, men det er mange foreldre som er ganske uvitende hva gjelder bilsikkerhet.

Skrevet
21 timer siden, Sag85 skrev:

Det stemmer på gamle biler, men ikke på nye. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...