AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #1 Skrevet 9. oktober 2017 For noen år siden kjøpte jeg et tømmerhus fra ca 1950 eller deromkring. Utvendig var huset malt i en helt grusom farge og jeg ønsket å skifte farge på det. Det var tidligere brukt maling, så selv om jeg egentlig ønsket å beise det, måtte jeg da fortsette med maling. Dessverre var det ingen som fortalte (eller visste) at det var brukt linoljemaling tidligere. Resultatet ble tragisk! Veggene kokte, det var blemmer på to av veggene. Så da var det å sette igang med å skrape ned og starte på nytt. Allikevel koker det. Om ikke like mye, er det der fortsatt. Nå lurer jeg på å sandblåse hele huset og beise det. Er det noen som har erfaring med dette? Hadde det vært panel, hadde det gått an å skifte panelet men her er det altså tømmer. Har lest at veggene blir mere "ru", og andre anbefaler det ikke i det hele tatt. Håpet nå er at noen her inne har noen erfaringer eller kunnskap om det. Anonymkode: d195b...6d0
Gjest EkteMannen Skrevet 10. oktober 2017 #2 Skrevet 10. oktober 2017 Er egne grupper på Facebook om restaurering av gamle hus. Linoljemaling er en gjenganger. Det enkle svaret er mal med Linoljemaling du også, men bruke maling av god kvalitet. Eller spørre fagfolk som kan det.. Sandblåsing høres ikke lurt ut..
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #3 Skrevet 10. oktober 2017 Bytt kledning. Da får du isolere skikkelig også. Anonymkode: 5afe9...e0f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå