Gå til innhold

Livredd for å bo i kollektiv!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal studere neste år, og jeg kan ikke betale mer enn maks 5000 (helst under) i leie, så da er vel kollektiv eneste mulighet. Jeg er en renslig, stille og rolig jente, men som er veldig var for lyder og våkner av hver minste ting. 

Etter å ha lest litt i denne tråden under så tør jeg ikke å flytte inn i kollektiv!!

Kan noen fortelle meg hvordan det er? :( Jeg skal studere i 6 år, og kan ikke skjønne hvordan jeg skal klare dette...

Anonymkode: c401e...2c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var greit og lite bråk da jeg bodde med gutter, men de siste gangene har jeg bodd med jenter og det har vært en del forstyrrelser. Har vært greit om nettene fordi jeg bruker ørepropper, men ja. Nå er jeg blitt alene om å bo i kollektivet og synes det er veldig godt fordi da er det ganske rent og ryddig. Blir godt å slippe å bo i kollektiv fordi det er mye rart. Opplever at folk generelt er dårlig på å holde det rent. 

Anonymkode: e5bca...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp helt av. Dette har mange som deg gjort før deg, og mange kommer til å gjøre det etter deg. Også blant de som er av den mer stille og rolige typen :) . Det kan være litt skremmende å bo i kollektiv, og kanskje også hjemmefra for første gang, men for de fleste ordner det seg helt fint. Nøkkelen ligger i å forsøke å finne et kollektiv med folk som har samme interesser som deg, så om du f. eks. ikke ønsker en partyleilighet, så annonserer du etter de som ønsker det mer stille og rolig på f. eks. hybel.no, i området du ønsker å bo. Om det er mulig, så kan det også hende det er lurt å starte eller delta i et mindre kollektiv, f. eks. med 2 andre fremfor de store kollektivene.

Det som er viktig i kollektiv er at man bor med folk som er modne nok og kan holde avtaler som huslige plikter. Finn frem til folk som respekterer en vaskeliste og bidrar i kollektivet. 

Det andre man må tenke på er om man vil søke seg inn på samskipnaden eller gå for det private markedet. Man kan potensielt spare penger på å søke seg inn på samskipnaden, er du heldig så får du et lite kollektiv. Flere av hyblene til samskipnadene deler man f. eks. kun med en annen person (man har typisk hvert sitt soverom/stue) og deler bad og kjøkken. Om du vet hvor du skal studere og tror at du kommer inn, så ville jeg søkt så tidlig som mulig. Sjekk på samskipnadens nettsider for ditt studiested for å finne ut når du kan søke om bolig. 

Glem ikke å nyte studietiden litt også når den tid kommer. Det er litt hva man gjør det til selv, for mange er studietiden blant de beste årene i livet. Grip muligheten, sosialiser, studer noe du syntes er interessant, bli med på arrangementer, bli med i forening, bli kjent med mennesker. Det kan være en helt fantastisk tid, og finner du det rette kollektivet kan du få en fin start på studietiden og nye venner :)

Anonymkode: 818db...340

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi

Du kan sette inn annonse selv hvor du vil leie rom. Skriv at du vil ha det stille og rolig samt ryddig osv. Det er flere som deg som kanskje venter på ny leietager.

Dessuten ser jeg flere leier ut rom i vanlige privathus også-gjerne enslige damer eller eldre. 

Det koster litt (mange klager på det!),men syns de kronene er verdt det. Annonsen altså!

Endret av NotNaomi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor skal du studere? Jeg leier en liten hybelleilighet i Kristiansand for 5000 kr, og bor helt alene. Jeg har riktignok vært heldig, men det finnes også flere leiligheter til omkring denne prisen. Studentsamskipnaden leier også i mange byer ut relativt billig.

Anonymkode: be7a4...45a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehehe... Kollektiv er noe herk. Klarer du å unngå det og finne deg en billig liten hybel hadde det vært det beste!

Anonymkode: 48e4f...55d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...