AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #1 Skrevet 9. oktober 2017 Hvordan skal man egentlig ta opp ting som frynsegoder, goder utover det som står i arbeidsmiljøloven, osv, når man søker ny jobb? Man vil jo ikke gi inntrykk av at man er en golddigger, og at man er mer opptatt av hva man kan grafse til seg av goder, enn hva man kan bidra med til jobben? Samtidig er sånne ting faktisk viktig. Som eksempel kan jeg ta at jeg i min nåværende jobb ikke får dekket mellomlegget mellom 6G og faktisk lønn når jeg går ut i fødselspermisjon. Det betyr at jeg taper nesten 200 000 kr på å gå ut i permisjon... Når jeg skal søke ny jobb, vil jeg sikre meg at jeg får dekket dette mellomlegget (i følge fagforeningen min får 97% av alle deres medlemmer dette dekket, så jeg har en usedvanlig kjip arbeidsgiver). Man har også ting som at i min jobb får man ikke dekket noe som helst når man skal ha en ny mobiltelefon, man må kjøpe hele telefonen helt selv. Mens det normale er at en arbeidsgiver dekker ihvertfall deler av beløpet (i gamlejobben kunne man velge mellom x telefoner, da av gode telefoner, men gjerne ikke den aller nyeste modellen, mens i samboeres jobb får de kjøpe hva de vil, men jobben dekker bare opp til 3500 kr av beløpet). Så hvordan spør man om sånt? Spesielt kinkig med dette med rettigheter i forhold til fødselspermisjon, da fagforeningens råd også er å aldri røpe at man planlegger å bli gravid.... Anonymkode: e01b1...2fb
Gjest Aqua Skrevet 9. oktober 2017 #2 Skrevet 9. oktober 2017 For å unngå å «avsløre fremtidige planer», kanskje rett og slett stille et generelt spørsmål som «hvilke andre goder de tilbyr», eller lignende? Og håpe at arbeidsgiver legger frem slike ting av seg selv ut i fra spørsmålet..
T-Rex Skrevet 9. oktober 2017 #3 Skrevet 9. oktober 2017 23 minutes ago, AnonymBruker said: Man har også ting som at i min jobb får man ikke dekket noe som helst når man skal ha en ny mobiltelefon, man må kjøpe hele telefonen helt selv. Mens det normale er at en arbeidsgiver dekker ihvertfall deler av beløpet (i gamlejobben kunne man velge mellom x telefoner, da av gode telefoner, men gjerne ikke den aller nyeste modellen, mens i samboeres jobb får de kjøpe hva de vil, men jobben dekker bare opp til 3500 kr av beløpet). Anonymkode: e01b1...2fb Hvis du har en årslønn på 750000, har du råd til å betale mobiltelefonen din selv. 3
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #4 Skrevet 9. oktober 2017 Hvis du synes at du taper penger på å gå ut i fødselspermisjon burde du kanskje vurdere å ikke få barn i det hele tatt? Anonymkode: e92ad...d35 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #5 Skrevet 9. oktober 2017 1 minute ago, AnonymBruker said: Hvis du synes at du taper penger på å gå ut i fødselspermisjon burde du kanskje vurdere å ikke få barn i det hele tatt? Anonymkode: e92ad...d35 Det er ikke noe hun "synes", hun taper nesten 200 000 kr på å ta permisjon. 200 000 kr er kanskje peanuts for deg, men for de fleste er det ikke det. Anonymkode: ecf44...bdd 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #6 Skrevet 9. oktober 2017 18 minutter siden, T-Rex skrev: Hvis du har en årslønn på 750000, har du råd til å betale mobiltelefonen din selv. Eh, ja, selvsagt har jeg det, men det er ikke poenget... Det er et helt normalt gode å få, også for dem som tjener langt mer enn 750 000 kr... Anonymkode: e01b1...2fb
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #7 Skrevet 9. oktober 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du synes at du taper penger på å gå ut i fødselspermisjon burde du kanskje vurdere å ikke få barn i det hele tatt? Anonymkode: e92ad...d35 Jeg "syns ikke" jeg taper penger. Jeg taper faktisk penger. Det er et meget enkelt regnestykke, som viser at jeg taper oppunder 200 000. Hvorfor skal man ikke få barn om man ikke synes det er ok å tape 200 000 kr, mens de fleste andre i samme type jobb ikke taper 200 000? Og det svarer overhodet ikke på spørsmålet. Hjelpes så provoserende det tydeligvis var at man bryr seg om ansattgoder selv om man tjener til salt i grøten da? Anonymkode: e01b1...2fb 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #8 Skrevet 9. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke noe hun "synes", hun taper nesten 200 000 kr på å ta permisjon. 200 000 kr er kanskje peanuts for deg, men for de fleste er det ikke det. Anonymkode: ecf44...bdd Absolutt ikke men om TS vil ha dekkt mellomlegget mellom faktisk lønn og 6G så tjener jo TS allerede langt over vad de aller fleste som går ut i permisjon gjør. Anonymkode: e92ad...d35 1
Ullvott Skrevet 9. oktober 2017 #9 Skrevet 9. oktober 2017 Sjekk tariffavtalene for de ulike tariffområdene til fagforeningen din. Det kan stå noe der. F.eks står det i akademikeravtalen med KS at den som er i fødselspermisjon har rett til FULL lønn i permisjonstiden: dvs at mellomlegget dekkes. https://www.tekna.no/globalassets/filer/tariffavtaler/kommune/ks/hovedtariffavtalen_ks_akademikerne2016-2018.pdf (se pkt 8.3.1) De øvrige tariffavtalene har jeg ikke sjekket, men det er jo i din interesse å gjøre det. Når du er på intervju spør du deretter ganske enkelt om arbeidsgiver er dekket av tariffavtale. 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #10 Skrevet 9. oktober 2017 Det er bedre å forhandle om lønn, enn frynsegoder. Om du tjener 750K, så kan du heller kanskje forhandle om litt mer, heller enn å forhandle frem å få dekket permisjonspenger over 6G? Anonymkode: ced29...e67 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #11 Skrevet 9. oktober 2017 Akkurat nå, Ullvott skrev: Sjekk tariffavtalene for de ulike tariffområdene til fagforeningen din. Det kan stå noe der. F.eks står det i akademikeravtalen med KS at den som er i fødselspermisjon har rett til FULL lønn i permisjonstiden: dvs at mellomlegget dekkes. https://www.tekna.no/globalassets/filer/tariffavtaler/kommune/ks/hovedtariffavtalen_ks_akademikerne2016-2018.pdf (se pkt 8.3.1) De øvrige tariffavtalene har jeg ikke sjekket, men det er jo i din interesse å gjøre det. Når du er på intervju spør du deretter ganske enkelt om arbeidsgiver er dekket av tariffavtale. Det står i tariffavtalen til fagforening, ja, så å spørre om de har tariffavtale skal jeg garantert gjøre. Men det dekker ikke alle goder. Anonymkode: e01b1...2fb
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #12 Skrevet 9. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Absolutt ikke men om TS vil ha dekkt mellomlegget mellom faktisk lønn og 6G så tjener jo TS allerede langt over vad de aller fleste som går ut i permisjon gjør. Anonymkode: e92ad...d35 .. og så? 200 000 er ikke småpenger selv om man tjener over 6G. Og jeg tjener faktisk under snittet til de andre i fagforeningen min, så når 97% av dem får mellomlegget dekket, så betyr det at jeg får veldig mye mindre utbetalt i permisjonstiden enn hva som er normalt for folk i mitt fagområde. De fleste tilpasser utgifter til inntekter, blant annet når man tar opp boliglån... Så 200 000 mindre vil merkes på økonomien, selv om vi begge tjener godt. Anonymkode: e01b1...2fb
Gjest Sisti Skrevet 9. oktober 2017 #13 Skrevet 9. oktober 2017 Du må hvertfall skille på hva som er viktige frynsegoder for deg og ikke. Er det avgjørende for hvorvidt du tar jobben om de dekker mobil eller ikke? Det blir litt merkelig å spørre om hvis det uansett ikke er avgjørende for deg. Står du mellom to stillinger som begge er veldig aktuelle er det mer innafor å spørre rett ut, men det skal vel mye til der en mobil til 4000 er det avgjørende punktet, skal det ikke? Det med fødselspermisjon er jeg derimot enig i at er en ganske "stor" greie. Du får stille spørsmålet om frynsegoder, og håpe at den som svarer husker riktig, er nok mange arbeidsgivere som ikke tenker over at det at mellomlegget dekkes er et viktig "frynsegode" for mange.
Gjest Sisti Skrevet 9. oktober 2017 #14 Skrevet 9. oktober 2017 8 minutes ago, AnonymBruker said: Absolutt ikke men om TS vil ha dekkt mellomlegget mellom faktisk lønn og 6G så tjener jo TS allerede langt over vad de aller fleste som går ut i permisjon gjør. Anonymkode: e92ad...d35 So what?
Ullvott Skrevet 9. oktober 2017 #15 Skrevet 9. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det står i tariffavtalen til fagforening, ja, så å spørre om de har tariffavtale skal jeg garantert gjøre. Men det dekker ikke alle goder. Anonymkode: e01b1...2fb Jeg tror du vil ha godt av å skille mellom viktige og mindre viktige ting. Mellomlegget ser jeg på som et viktig gode. Det samme med ulike forsikringsordninger, pensjonssparing o.l. Dette er helt greit å spørre om under intervjuet. Abonnement på mobil, og at de gir en makssum når du kjøper deg ny telefon blir for småpenger å regne. Dette tar du IKKE opp i et jobbintervju. Får du tilbud om jobben, kan du ta det opp i forbindelse med disse forhandlingene. Hvis det er så viktig for det å få dekket hele summen for en mobiltelefon at ansettelsen står og faller på det, så tar du opp det da. Nå ser jeg at @Sisti har skrevet omtrent det samme samtidig som meg - da er vi i alle fall flere som tenker likt.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #16 Skrevet 9. oktober 2017 1 minutt siden, Sisti skrev: Du må hvertfall skille på hva som er viktige frynsegoder for deg og ikke. Er det avgjørende for hvorvidt du tar jobben om de dekker mobil eller ikke? Det blir litt merkelig å spørre om hvis det uansett ikke er avgjørende for deg. Står du mellom to stillinger som begge er veldig aktuelle er det mer innafor å spørre rett ut, men det skal vel mye til der en mobil til 4000 er det avgjørende punktet, skal det ikke? Det med fødselspermisjon er jeg derimot enig i at er en ganske "stor" greie. Du får stille spørsmålet om frynsegoder, og håpe at den som svarer husker riktig, er nok mange arbeidsgivere som ikke tenker over at det at mellomlegget dekkes er et viktig "frynsegode" for mange. Ja, altså, mobil var et eksempel. Det er overhodet ikke avgjørende. Men når det er ørten sånne "vanlige" frynsegoder som ikke er med, så blir det jo en del til sammen, da, og gir et mål på om arbeidsgiver er litt "kjip" eller ei. Jeg er mer opptatt av fødselspenger, sykepenger, fleksibel arbeidstid, hjemmekontor, lengde på ferie/ekstra feriedager, osv, enn mobil og rabatt på treningssenter Men mye av dette står ikke i en tariffavtale heller (jeg tror ihvertfall ikke det står noe om fleksitid og hjemmekontor i min fagforening sin avtale), så da må man jo spørre for å få vite. Hjemmekontor var ikke viktig for meg så lenge jeg ikke hadde barn, og det var litt sånn fjernt i fremtiden. Men nå når vi har en på vei, og vil ha en til, ser jeg at det er veldig greit å kunne ta hjemmekontor i ny og ne. Anonymkode: e01b1...2fb
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #17 Skrevet 9. oktober 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eh, ja, selvsagt har jeg det, men det er ikke poenget... Det er et helt normalt gode å få, også for dem som tjener langt mer enn 750 000 kr... Anonymkode: e01b1...2fb Er det? Har bare hørt om mennesker som får arbeidstelefon, men den brukes ikke til private ting. Anonymkode: fd69b...a09
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #18 Skrevet 9. oktober 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det? Har bare hørt om mennesker som får arbeidstelefon, men den brukes ikke til private ting. Anonymkode: fd69b...a09 Blant medlemmene i min fagforening er det det, ja. Det er mange som har/velger en ordning med at de har en dedikert jobbmobil, ja, som kun kan brukes til jobb, men da er man også bare tilgjengelig når man er faktisk på jobb. I min bransje må man normalt sett finne seg i å bli oppringt også på fritiden, og å få mobiltelefon ihvertfall delvis dekket er helt normalt. MEn igjen: mobilen var et eksempel... ikke heng dere så jævlig opp i akkurat den, da. Anonymkode: e01b1...2fb
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #19 Skrevet 9. oktober 2017 26 minutter siden, Ullvott skrev: Sjekk tariffavtalene for de ulike tariffområdene til fagforeningen din. Det kan stå noe der. F.eks står det i akademikeravtalen med KS at den som er i fødselspermisjon har rett til FULL lønn i permisjonstiden: dvs at mellomlegget dekkes. https://www.tekna.no/globalassets/filer/tariffavtaler/kommune/ks/hovedtariffavtalen_ks_akademikerne2016-2018.pdf (se pkt 8.3.1) De øvrige tariffavtalene har jeg ikke sjekket, men det er jo i din interesse å gjøre det. Når du er på intervju spør du deretter ganske enkelt om arbeidsgiver er dekket av tariffavtale. Bare en liten tilleggskommentar: Nåværende arbeidsgiver har ikke tariffavtale. Så hva skal man gjøre om de sier de IKKE har tariffavtale? Da må man jo spørre videre.. Nå har jeg vel egentlig bestemt meg for at det er uaktuelt å ta jobb hos noen som ikke har tariffavtale, men altså, om Drømmejobben dukker opp på alle andre måter, så er det kanskje aktuelt likevel. Anonymkode: e01b1...2fb
T-Rex Skrevet 9. oktober 2017 #20 Skrevet 9. oktober 2017 1 hour ago, AnonymBruker said: Eh, ja, selvsagt har jeg det, men det er ikke poenget... Det er et helt normalt gode å få, også for dem som tjener langt mer enn 750 000 kr... Anonymkode: e01b1...2fb Poenget mitt er vel at dette er en rimelig åpenbar trolletråd, som bare har som mål å vise hvor "urimelig bra" velferdsordninger vi har i Norge i forbindelse med barsel. Siden du tar opp noe så betydningsløst som mobiltelefonkjøp. Hadde dette vært reelt, ville du vært MYE mer interessert i bedriftens pensjonsordning. Noe som heller ikke automatisk fremgår noe sted, med mindre arbeidsgiver spesifikt forteller om den. Min mening: man skal ikke tape lønnsmessig på å få barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå