Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid i uke 19 i dag. Man skulle tro at det var en gledes dag. Men det er en sorgens og bekymringers dag.  Fordi jeg kjenner fortsatt ingen bevegelse og blir mer og mer redd 😢 Inge bobling i magen, Inge leamus, ingen spark. Niks, nada null. Ingentig som minner om at det er en baby der. Har ligamentsmertet innimellom, det er det eneste.

( Jeg har også en del blank luktfri utflod, men på kontroll på fødeavdelingen for 2 helger siden fant de ikke noe fostervann i den heldigvis)

hvorfor er det slik at noen kjenner alt mulig fra uke 15ish, men andre som meg ikke kjenner noe som helst? Jeg har altså en 20 cm baby i kroppen uten å merke noe. Det kan jo ikke være normalt ? 

jeg har drevet med jogging i mange år og er godt trent selvom jeg har litt ekstra fett på magen og hoftene. Når jeg kjenner på magen kjennes magemusklene under fettet er ganske stramme. Kan det har noe å si? Selve gravidmagen er der, men ikke sæ veldig stor. 

på ultralyd i uke 13 var alt normalt, på ultralyd fødeavdelingen forige helg (uke 17+5) så alt også bra ut. Men hun sa hun ikke så like nøye som de blir å se i på OUL. Hun sa ingenting om morkaken. 

Huff jeg er vanskligvis en rolig optimistisk person, men nå som tida går og jeg ikke kjenner noe begrunner panikken å ta meg😔 Ventetiden til OUL på onsdag blir tortur. De blir sikkert å finne noe galt med lillejenta mi 😢

• Liker 1
Skrevet

Det er helt normalt, jo, det ser du fort om du googler litt. Spesielt om du er førstegangsfødende. HELT normalt at man ikke kjenner noe. Mange må vente til godt utover uke 20 før de merker noe som helst. Er morkaken foran kan det ta spesielt lang tid før du kjenner noe. 

Om man er godt trent eller ikke har ikke noe å si på om man kjenner bevegelse. Musklene dine hindrer jo ikke fosteret i å sparke eller bevege seg, og det er ikke noe som kan nedsette følsomheten. Det kan derimot ha noe å si på hvor stor magen din blir, er man veltrent med sterke stramme magemuskler kan det ta lengre tid før magen synes. 

Jeg er 17+5, førstegangs, og har ikke kjent en dritt. Har ikke det minste lille spor av synlig gravidmage. Når jeg ligger på ryggen kjenner man godt at det er en liten kul nederst, men man kan ikke se den. 

Helt normalt, og ingen grunn til bekymring. 

Anonymkode: 9c85a...c07

• Liker 1
Skrevet

Kjenner heller ingenting og er like langt som deg. Har heller ikke gått opp noe i vekt. Men i følge tidlig ultrlayd og hjerterytmen til ungen så er alt bra likevel. 

De fleste som er gravide for første gang kjenner ikke noe før de er godt over 20 uker gravid. Ei venninne kjente ikke noe før uke 24. 

Anonymkode: d1e9d...6d9

Skrevet

Da jeg gikk gravid med min første, så kjente jeg ikke noe liv før rundt uke 22-23. Det er nok veldig vanlig. Har man morkaken foran kan det ta ekstra lang tid å kjenne noe. Bare stress ned. Du vil føle liv om noen uker tipper jeg. Lykke til

Skrevet

Jeg kjente ingenting før uke 24. Hadde morkaken fram, og jordmor sa det ikke var unormalt at det gikk så lang tid da :)

Skrevet

Jeg er andregangs og kjente liv i uke 16-ish mener jeg å huske. Men det kan like gjerne ha vært fordøyelsen jeg merket for å være helt ærlig. Ikke la mangel på bevegelse ødelegge for deg nå da, det kommer en tid hvor du ikke kan vente med å få babyen ut fordi ribben, hofte, blære og alt annet får gjennomgå daglig ;)  for ikke å glemme når babyen sparker i magesekken slik at du konstant har magesyre i halsen :fnise: ååååå nå kan den babyen snart komme ut merker jeg!  

Hilsen ei i uke 34. 

Anonymkode: 633d8...b32

Skrevet

Jeg er i uke 20+1 og har ikke kjent noe 100%sikkert enda. Men trur kanskje jeg har kjent så vidt. Men prinsen er kjempeaktiv og alt så normalt ut på oul. Men jeg har morkaken forann som kan ha en betydning for det. Vent til ultralyden du snart skal på, så kan du se om alt er bra 

Anonymkode: 7c1a2...574

Skrevet

Det er helt normalt! Jeg kjente liv i uke 15 med første og 12 med andre, men med tredjemann kjente jeg ikke liv før rundt 18-19! Da var jeg skikkelig stressa. Nå er han snart ett år. 😃 Og jeg hadde morkaken foran alle tre gangene.

Anonymkode: d4bc9...d62

Skrevet

Denne gangen er jeg nå 18+1 og har såvidt kjent litt fordi jeg vet fra sist hva jeg skal kjenne etter. I første svangerskap var det masse liv fra uker 15-16. Forskjellen: morkaka foran. Hvis du også har den foran på magen vil den ta imot det meste av spark og bevegelser fra babyen din og du vil ikke kjenne noe kanskje på en god stund enda. Jeg mistenker at min ligger litt skjevt foran, mot venstre, for er som om hun "glir" utenfor sånn innimellom så jeg får noen dult langt ut mot høyre side. Ellers ingenting. Flere dager mellom hver lille kiling eller kanskje dult om det er langt nok ned i magen. Så ligger moraka foran må man rett og slett ha litt flaks for å kjenne noe tidlig. Babyen må ligge vendt mot deg og få beina nær deg et sted utenfor morkaka. Den har fortsatt mye plass i livmora, så ikke sikkert det skjer i det hele tatt.

For min del skaper det en viss uro når det er så ulikt første gangen, så jeg har både tatt en ekstra UL og vært innom fastlegen for å sjekke hjertelyd (hvilket hun ikke fant - men kollegaens håndholdte UL-apparat fant heldigvis at alt er bra). Bedre det enn å gå å være urolig. 

Så er nok helt vanlig å ikke kjenne noe så tidlig, er nok heller uvanlig å kjenne ting tidlig. Følte meg veldig heldig i første svangerskap.

Skrevet

Det er normalt, og jeg ville ikke stresset. 

Jeg er andregangs, men det er lenge siden forrige gang og morkaken ligger foran, kjente ikke liv før etter uke 20, nå er det uke 34 og kraftige spark dagen lang. 

Skrevet

Takk for svar dere. Godt å høre at det er flere som har gått lang tid uten å kjenne noe. Virker bare som at alle kjenner noe tidlig når man er med i termingrupper.  Jeg håper likevel jeg kjenner noe snart. Som ei sa til meg "kanskje baby er lat?" Heh nå tror jeg ikke vi kan være late allerede i mors liv, men hadde vært humoristisk om den ikke sparket meg fordi den liker å slappe av

Skrevet

Helt normalt! Jeg kjente ikke noe før uke 20. På termingrupper blir ofte de som er tidlig ute med noe veldig synlige, men det er jo fordi de som er sent ute ennå ikke kan skrive om akkurat den ene tingen. 

Skrevet
43 minutter siden, Cyndaquil skrev:

Takk for svar dere. Godt å høre at det er flere som har gått lang tid uten å kjenne noe. Virker bare som at alle kjenner noe tidlig når man er med i termingrupper.  Jeg håper likevel jeg kjenner noe snart. Som ei sa til meg "kanskje baby er lat?" Heh nå tror jeg ikke vi kan være late allerede i mors liv, men hadde vært humoristisk om den ikke sparket meg fordi den liker å slappe av

Det kan hende den er normalt aktiv, me  at de  ligger med ryggen mot din navle. Det er helst når de har ryggen bakover vi kjenner killing, sommerfugler og bevegelse. Og det varierer hvor mye fostervann man har, om du har litt mer, så må din sparke litt hardere mens den er liten for at du skal kjenne  det. 

Det er helt vanlig. Lykke til på onsdag, kom inn i tråden igjen og si at vi hadde rett og alt er bra ;)

Anonymkode: 6656e...1c3

Skrevet

Fikk du med deg noen papirer fra den OUL? Der skal plasseringen på morkaken stå mener jeg :)

Anonymkode: f3f04...0a7

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan hende den er normalt aktiv, me  at de  ligger med ryggen mot din navle. Det er helst når de har ryggen bakover vi kjenner killing, sommerfugler og bevegelse. Og det varierer hvor mye fostervann man har, om du har litt mer, så må din sparke litt hardere mens den er liten for at du skal kjenne  det. 

Det er helt vanlig. Lykke til på onsdag, kom inn i tråden igjen og si at vi hadde rett og alt er bra ;)

Anonymkode: 6656e...1c3

JEg skal oppdatere dere 😊

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fikk du med deg noen papirer fra den OUL? Der skal plasseringen på morkaken stå mener jeg :)

Jeg har ikke OUL før på onsdag 😕

Annonse
Skrevet

Jeg er andregangs og 20+6 i dag og kjenner heller ikke liv, annet enn litt «sommerfugler» i magen av og til hvis jeg legger godviljen til (vet jo hva jeg skal kjenne etter) Så jeg ville absolutt ikke bekymret meg. 

Anonymkode: c7c09...baf

Skrevet
4 timer siden, Cyndaquil skrev:

Jeg hadde en apekatt av en unge inni der, men merket ikke spark før uke 21 tror jeg - hadde foranliggende morkake.

Var også mange ganger til kontroll av ulike grunner, også noen ganger fordi jeg ikke kjente liv. Og de så på UL at han sparket og var skikkelig aktiv - jeg kjente ingenting. 

Men etter uke 21 kjente jeg jevnlig generelt, det var bare i ulike posisjoner at jeg ikke merket hvor aktiv han faktisk var.

Anonymkode: 48baf...17e

Skrevet
1 time siden, Cyndaquil skrev:

JEg skal oppdatere dere 😊

Jeg har ikke OUL før på onsdag 😕

Aha! Da får du nok vite det der :)

Lykke til!

Skrevet

Her ligger morkaken foran, og det tok lang tid før jeg kjente så mye. Av ren nysgjerrighet la jeg meg ned og stirret på magen, og da kunne jeg se bevegelser, som jeg ikke kjente! Mener at dette var rundt uke 22. Så slapp av, alt er nok fint skal du se. ♥️

Skrevet (endret)
12 timer siden, Cyndaquil skrev:

Jeg er straks 20 uker nå, var på ultralyd akkurat ved uke 19, og så en voldsomt aktiv baby! Men kjente ingenting. Har morkaken foran, så hadde ikke vært overrasket om det tok enda 2-3-4 uker (men har faktisk fått et par dult i et par dager nå). Men selv om du evt har morkaken bak er det vel rundt uke 20 som er gjennomsnittlig å kjenne noe for de som er førstegangsgravide i følge helsepersonell på nett (bare google litt, så står det at ca halvveis i svangerskapet er vanlig). 

Enig i at det virker som om "alle" i terminklubber her og der har kjent mye og lenge - og som får svære mager så tidlig også! - man kan jo fundere litt på hvorfor... Kun spekulasjon selvsagt, men jeg har lurt litt på om de som bruker mye tid på babyforum/fb-grupper kanskje er hakket mer opptatt av graviditet og baby enn gjennomsnittet, så kanskje det er litt ønsketenkning involvert også. Sånn som at en del som prøver å bli gravide mener å kjenne noen titalls symptomer allerede et par dager etter samleie, hehe. :)

Endret av Gaea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...