Gå til innhold

Ei dame i barnehagen irriterer meg!!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Bare få ut litt frustrasjon!

Min lille på 1 år og 3 mnd, gråter når jeg sier hadet til han i barnehagen. Jeg gir han en klem, vinker hadet og går.

Ei av de som har tidligvaktene, prøver alltid å lure meg ut. "nå leker han, skynd deg ut, uten å si hadet, så blir han ikke så lei seg". JEG VIL DA SI HADET, for guds skyld, jeg er jo borte hele dagen. Han roer jo seg etter 1 min, og vil da ikke ha en sønn som er usikker på om mamma forlater han hver gang hun er ute a syne. Sagt det til henne flere ganger at jeg ønsker å si hadet, men gang på gang sier hun altså dette!!!

Vel, da er frustrasjonen ute. Forøvrig liker jeg hennne veldig godt, bortsett fra dette. Det er en fantastisk barnehage, med veldig fine ansatte :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som litt tvilsom pedagogikk det, ja - å stikke når ungen er opptatt med noe annet. Til slutt får du kanskje ikke gå på do alene en gang.

Dessuten er det viktig å få den klemmen, selv om det er trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har du fortalt henne hvorfor du vil si "hadet"?

Ikke at hun har noe med det, men kanskje hun forstår det bedre når hun får høre at det faktisk er en grunn som har med barnets trygghet å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har du fortalt henne hvorfor du vil si "hadet"?  

Ikke at hun har noe med det, men kanskje hun forstår det bedre når hun får høre at det faktisk er en grunn som har med barnets trygghet å gjøre.

Det burde være unødvendig å forklare en som jobber i barnehage grunnen til det - når hun har blitt fortalt at moren vil si ha det - og sikkert også grunnen flere ganger.

Det må jo være en misforstått måte å "spare" deg for en opprivende avskjed på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde være unødvendig å forklare en som jobber i barnehage grunnen til det - når hun har blitt fortalt at moren vil si ha det - og sikkert også grunnen flere ganger.

Det må jo være en misforstått måte å "spare" deg for en opprivende avskjed på.

Er mye i denne verden som burde være unødvendig å forklare, men noen ganger så kan man bli kvitt "problemet" ved å forklare/gi beskjed om hvorfor. Og kan man ta for gitt at alle som jobber med barn har full forståelse for alt som er til barnets beste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Og kan man ta for gitt at alle som jobber med barn har full forståelse for alt som er til barnets beste?

Jeg tror ikke det finnes så mange yrkesgrupper som kan si og gjøre omtrent som de vil, uten at det finnes noen kontrollordninger, som de som jobber med barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke det finnes så mange yrkesgrupper som kan si og gjøre omtrent som de vil, uten at det finnes noen kontrollordninger, som de som jobber med barn.

Hehe...der kastet du litt av en brannfakkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi som jobber med barn er VERDENSMESTERE og BESSERWISSERE, hele gjengen - uten unntak!!! :ler:

Men til saken: Jeg er førskolelærer med 20 års erfaring, og jeg vil bare si at jeg støtter deg 100%!

Man skal ALDRI lure seg bort fra ungen sin, han eller hun skal vite at mamma går, vi gir klem og vinker! Så får heller barn og barnehagepersonale - og mamma/pappa - tåle litt gråting en periode.

Barn som opplever at mamma forsvinner når de snur ryggen til henne, vil nemlig oppleve dette som et tillitsbrudd. Dette kan resultere i at barnet blir redd for å slippe deg ut av syne, og kan i verste fall føre til en eller annen form for separasjonsangst. Dermed blir ingenting bedre på denne måten, det vil tvert i mot bare bekrefte det barnet er redd for!

Så stå på ditt; dette burde faktisk barnehagepersonalet vite! Det er IKKE god pedagogikk å oppfordre foreldre til å snike seg ut på denne måten; det er veldig gammeldags - og noe vi har sluttet med for lenge siden! :wink:

Når vi har nye barn til tilvenning i vår barnehage pleier jeg å oppfordre foreldre til å si fra til barnet når de går. Skikkelige "ha det" rutiner er noe mange barn er avhengige av, og som regel går det seg til etterhvert.

Håper det bedrer seg snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh....Hva med foreldre? Har de måtte gå gjennom noe for å få lov til å få barn?(ironi). De yrkesgruppene som jobber med barn har hvertfall utdannelse til hjelp. Og selvfølgelig tenker ikke alle de likt, akkurat slik som alle andre "grupper".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Eh....Hva med foreldre? Har de måtte gå gjennom noe for å få lov til å få barn?(ironi). De yrkesgruppene som jobber med barn har hvertfall utdannelse til hjelp. Og selvfølgelig tenker ikke alle de likt, akkurat slik som alle andre "grupper".

Her tror jeg du er ute og "sykler" litt miau. Alle som jobber med barn har ikke utdannelse innen det området...f.eks. assistenter i barnehage og SFO samt vikarlærere. De fleste ansatte i en barnahge er vel ofte de uten utdannelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Man har barnevern som "kontrollerer" om barna har det bra hos foreldrene. Hvem kontroller de barnehageansatte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har barnevern som "kontrollerer" om barna har det bra hos foreldrene. Hvem kontroller de barnehageansatte?

Det er arbeidsgiver som er ansvarlig for de ansatte i barnehagene. I den barnehagen jeg jobber i, vil dette si styrer. Vi har en leder som tar opp ting og gir klar melding dersom noe blir håndtert feil. Holdninger og pedagogikk er også fast gjenstand for diskusjon på våre personalmøter.

Skolekontoret i kommunene har også som regel noe de skulle ha sagt i forhold til barnehagene!

Dessuten finnes det er foreldreråd i alle barnehager. Foreldrerådet består av alle foreldrene som til en hver tid har barn i den aktuelle barnehagen. I tillegg har foreldrene valgt en representant fra hver avdeling som sitter i et samarbeidsutvalg. Her har også foreldre en reell mulighet for å ta opp ting de måtte være misfornøyd med fortløpende. Gjerne anonymt, via foreldrerepresentantene.

Det er mange som har tanker om den jobben vi gjør! Foreldre er stort sett fornøyd, og vi prøver jo også å gjøre en god jobb! Og egentlig er det jo positivt at folk bryr seg! Det viser jo nettopp at de anser jobben vår som VIKTIG og BETYDNINGSFULL! De fleste av oss opplever nok at vi gir mye av oss selv i hverdagen.

Dette var vel for øvrig et lite "sidesprang" i forhold til det trådstarter spurte om i sitt første innlegg... Synes dessverre at de fleste tråder som omhandler spørsmål om barnehage har en tendens til å ende opp i til dels usaklig kritikk mot ansatte i barnehager - og fullstendig avsporing!

Jeg har lyst til å si at jeg kjenner til ganske mange barnehager - og barnehageansatte - som virkelig tar jobben sin, og ikke minst barn og foreldre, på alvor og gjør en kjempegod jobb!

Klem fra sauen! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...