Gå til innhold

Krise! Misfarget tregulv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har nettopp pusset opp ny leilighet, med tregulv og peis. For å få godkjent peisen, ble noen fliser lagt foran peisen. Ettersom dama er bortreist og jeg er litt latere enn jeg burde være, ble selvfølgelig flisene liggende på gulvet noen dager. Det var en kjempetabbe!

Det er blitt en relativt stor gul flate med tydelig kant rett foran peisen i vårt kjøkken-og-stue rom. Vi har et helt kaldt grått gulv, som nå har fått en varm gul rute ut i rommet. Finnes det noe som helst som kan gjøres? Jeg prøvde umiddelbart å skrubbe med litt klor - men det hadde ingen effekt.

Det er ikke supertydelig på bildet, men det er et veldig synlig skille.

krise.thumb.jpg.40bb51af97fa762106c554c84682d377.jpg

Mvh
Jonatan

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du vet vel at det er påbudt pga brannfaren at det er fliser eller annet godkjent materiale foran peisen? 

Gnister fyker til alle kanter når du fyrer og det vil bli svimerker i gulvet, i verste fall brann. 

Anonymkode: 81d51...d71

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet vel at det er påbudt pga brannfaren at det er fliser eller annet godkjent materiale foran peisen? 

Gnister fyker til alle kanter når du fyrer og det vil bli svimerker i gulvet, i verste fall brann. 

Anonymkode: 81d51...d71

Ja vi skal ha en klar glassplate der, den har vi bare ikke fått i hus ennå.

Skrevet

Tippar det vil jamne seg ut litt etter litt. Veit ikkje om der er noko å gjer med det utover det.

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, Jonatan K skrev:

Vi har nettopp pusset opp ny leilighet, med tregulv og peis. For å få godkjent peisen, ble noen fliser lagt foran peisen. Ettersom dama er bortreist og jeg er litt latere enn jeg burde være, ble selvfølgelig flisene liggende på gulvet noen dager. Det var en kjempetabbe!

Det er blitt en relativt stor gul flate med tydelig kant rett foran peisen i vårt kjøkken-og-stue rom. Vi har et helt kaldt grått gulv, som nå har fått en varm gul rute ut i rommet. Finnes det noe som helst som kan gjøres? Jeg prøvde umiddelbart å skrubbe med litt klor - men det hadde ingen effekt.

Det er ikke supertydelig på bildet, men det er et veldig synlig skille.

krise.thumb.jpg.40bb51af97fa762106c554c84682d377.jpg

Mvh
Jonatan

Jeg ville kontaktet leverandøren av det gulvet og spurt om råd. Spør bl.a. om hva parketten er behandlet med for å få den gråå fargen, og spør om det er mulig å få kjøpt dette produktet slik at du kan tilføre et eller flere strøk av dette på det gulnede området.

Anonymkode: 6fc9e...f48

Skrevet

Har du brukt peisen, med de flisene liggee løst oppå parketten? I så fall kan det være at fargen i parketten har blitt påvirket av en kombinasjon av varme + materialet i flisene. Hva er flisene laget av?

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du brukt peisen, med de flisene liggee løst oppå parketten? I så fall kan det være at fargen i parketten har blitt påvirket av en kombinasjon av varme + materialet i flisene. Hva er flisene laget av?

Nope, de lå der i noen dager bare. Det var keramikkfliser som var til overs etter at badet var pusset opp. Vask og skrubb gjør ingen forskjell, men det er kanskje andre blekemuligheter som kan rense lakken litt? Det sitter nok ikke dypt, selv om det er tydelig.

Skrevet
1 minutt siden, Jonatan K skrev:

Nope, de lå der i noen dager bare. Det var keramikkfliser som var til overs etter at badet var pusset opp. Vask og skrubb gjør ingen forskjell, men det er kanskje andre blekemuligheter som kan rense lakken litt? Det sitter nok ikke dypt, selv om det er tydelig.

Jeg forstår. Men av bildet ser det mer ut som om gråfargen har forsvunnet? Jeg ville uansett hørt med leverandøren av parketten.

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår. Men av bildet ser det mer ut som om gråfargen har forsvunnet? Jeg ville uansett hørt med leverandøren av parketten.

Jeg har ikke tenkt over det som at gråfargen kan ha forsvunnet - men det er kanskje mest sant! Jeg får ta å ringe leverandøren før jeg prøver meg fram med noen tilfeldige blekemidler ja.

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Jonatan K skrev:

Jeg har ikke tenkt over det som at gråfargen kan ha forsvunnet - men det er kanskje mest sant! Jeg får ta å ringe leverandøren før jeg prøver meg fram med noen tilfeldige blekemidler ja.

Jeg tror også mest at gråfargen har forsvunnet. Tregulv er normalt mer gult enn grått/hvitt når det er ubehandlet.

Anonymkode: 33031...106

Skrevet

Er det parkett eller laminat?

Anonymkode: 373da...3fa

Skrevet

Mulig at varmen har smeltet hvitoljen i treverket. Hør med produsenten. Om de ikke har noen tips, kan du smøre med hvitolje (kjøpes i byggevarehandel), litt om gangen til det jevner seg ut. Dette forutsetter at gulvet ikke er lakket. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...