Gå til innhold

Hvor ofte trene for å få markerte muskler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor ofte må jeg trene styrke for å få markerte muskler? Jeg ønsker å trene litt utholdenhet noen ganger i uken også.

Anonymkode: 11d8f...e18

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mengden underhudsfett som avgjør hvor markert/synlig muskler er. Så skal du ha synlige muskler, må du ned i fettprosent. Så kombinerer du styrke og utholdenhet, og passer kostholdet, så er du på rett vei. 

• Liker 2
Skrevet

Umulig å si. Som Pinkee skriver ovenfor - det avhenger av fettprosent, genetikk (hvor fettet legger seg og hvor store/fremtredende muskler du har), hvor hardt/riktig du trener også videre. For å gå ned i fettprosent bør du først og fremst fokusere på kostholdet. Du vil ikke få markerte muskler selv om du trener styrke og utholdenhet flere ganger i uken, dersom du ligger i betydelig kalorioverskudd.  
Med økt treningsmengde kommer ofte økt apetitt. Anbefaler hvert fall å fokusere på masse grønnsaker, trege karbohydrater (havregryn er konge), magert protein og generelt såkalt "ren mat" som metter. 

Sånn for å prøve å svare litt mer konkret på spørsmålet ditt, styrke tre ganger i uken som utgangspunkt virker å fungere for mange. Selv trives jeg best med 4-6 økter i uken, mest fordi jeg bruker det som time out/terapi/fristed i hverdagen. Husk å kjenne etter hva du trives med selv også, da :-) 

Skrevet

Altså, man kan si man trener styrke 4 ganger i uka, men hvis det bare er sånn 10 minutt hver gang så blir det ikke så mye akkurat. Jeg pleier å trene styrke 4 ganger i uka i 1-1,5 timer og så har jeg intervalltrening som oppvarming i 20 minutt 2 dager i uken før styrkeøktene. Da går jeg først i 2 minutt og så løper jeg i 3 minutt og går i 2 minutt og gjentar 4 ganger. Så har jeg i tillegg en langkjøring en dag jeg ikke trener styrke. Jeg er i alle fall fit, men må jo ha riktig kosthold og.  

Anonymkode: 6f790...17c

Skrevet

Takk for svar. Jeg har lite underhudsfell, det jeg har legger seg på baken. Ellers ha4 jeg fibertype 1 så jeg har lange slange muskler, så bygger ikke så lett.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Jeg har lite underhudsfell, det jeg har legger seg på baken. Ellers ha4 jeg fibertype 1 så jeg har lange slange muskler, så bygger ikke så lett.

Jo, også spiser jeg så og si kun sånn mat, kunne kanskje fått i meg litt mer proteinkilder.

Skrevet

Jeg trener styrke annenhver dag. Jeg har markerte muskler på hele kroppen. Jeg er kvinne og er ikke syltynn. Men musklene får et lite puff og blir ekstra markerte etter trening og dagen etter. Jeg regner med at det er blod og vann som strømmer igjennom. 

Anonymkode: ccf6c...725

Skrevet

Få en kroppsskanning på treningssenteret, da får du beskjed om fettprosenten din. Det er ikke forskjell på muskeltype slik du mener, men hvordan men trener har innvirkning på hvordan de ser ut. Mye vekt og få repetisjoner gir deg store muskler med eksplosiv styrke, lettere vekt og flere repetisjoner gir deg lengre muskler og mer utholdende styrke.  

Forstår ikke hva folk tror når de spør om slikt egentlig da det er ganske mange faktorer som spiller inn på hvordan musklene dine vil bli sendes ut. 

Hvis ditt eneste mål er å se stor og markert ut så er det bare å søke opp kosthold og treningsprogram for nettopp dette. 

Anonymkode: b9893...8a1

Skrevet

For å si det sånn; jeg begynte å trene styrke mens jeg slanket meg og fremdeles veide litt mer enn idealvekten. Ble sterkere og bygget muskler, men musklene ble ikke synlige før jeg gikk ned i vekt og fettprosent. Og her spilte kostholdet en like stor rolle som treningen. 

Anonymkode: 5fa7e...b8c

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å si det sånn; jeg begynte å trene styrke mens jeg slanket meg og fremdeles veide litt mer enn idealvekten. Ble sterkere og bygget muskler, men musklene ble ikke synlige før jeg gikk ned i vekt og fettprosent. Og her spilte kostholdet en like stor rolle som treningen. 

Jeg skjønner, selv har jeg en bmi på 17-18 Så jeg har ikke behov for å gå ned i vekt.

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner, selv har jeg en bmi på 17-18 Så jeg har ikke behov for å gå ned i vekt.

Ok, da bør du ha et kalorioverskudd for å ha det beste utgangspunktet for å bygge muskler.

• Liker 1
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Om du har lav fettprosent kan du begynne rett på å spise mer og trene mer styrke. Gjerne øk proteninntak og karbohydrater noe

Samboer gjør noen styrkeøvelser hver dag i ca 5-10 min og man ser han har muskler. Han er selvsagt ikke så trent som de som trener 30-50min x 3 i uken, men det skal tydeligvis lite til før det begynner å bli synlig. 

Anonymkode: 22e33...409

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...